• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Hade både banan i gröten och fruktpuré till!!
    Men ska testa några dagar till..man är väl inte envis som synden för intet ;)

• EL I
    Kavat skrev 2010-04-12 18:35:41 följande:
    EL I, det kan ju finns ju mer än bara spår av mjölk på lösgodis. Nötter, mandel, ägg, färgämne, ja, det kan ju finnas en massa saker som han kan reagera på som ni inte ens vet om om han tål eller inte. Eller så är det "enbart" glukossirapen som gav denna reaktion. Våga tro på dig själv, ni har ju haft en glad och nöjd son i flera veckor utan vete!
    mm  jag vet blev säkert för mkt med 2 missar på samma vecka!

just nu har jag en speedad son här hemma han brukar somna kl. 18, senast 18:30. just nu har han sprungit upp för 7:e ggn och är hur jäkla lycklig som helst fast han inte sovit sen 14 och varit på dagis hela dagen!! han kommer nog inte sluta springa upp än på några ggr...hmm 8:e gången!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-12 18:11:26 följande:
    älsklingen87: precis testa med nån frukt till. Det brukar gå hem!Nä sonen brukar inte bli röd om kinderna av mjölk men jag vet inte, han brukar nite vara så känslig för mjölk så han får ont av spår, han har inte varit det tidigare i alla fall.Just nu känns det som om vi är tillbaka på ruta 1. Han sover dåligt, är allmänt tjurig, röd om kinderna och klängig Blir gaaaalen!!! Kanske inte är vete?? Eller sitter reaktionen från veckan i fortfarande???Jag känner mig så förvirrad.
    Hur var han innan ni började misstänka vete och innan ni tog bort den helt !?
    Var han ALLTID gnällig, hade röda kinder, sov dåligt mm. Eller fanns det veckor/dagar han mådde bra trots att han utsattes för vete ( välling, bröd )?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-12 19:41:42 följande:
    Hur var han innan ni började misstänka vete och innan ni tog bort den helt !? Var han ALLTID gnällig, hade röda kinder, sov dåligt mm. Eller fanns det veckor/dagar han mådde bra trots att han utsattes för vete ( välling, bröd )?
    Alltså eg har han alltid varit väldigt grinig, klängig och allmänt tjurig. Vi tog bort mjölken när han var 2 månader och då slutade de timslånga skriken (han kunde skrika 10-15 timmar i sträck mer eller mindre fram tills dess) och sen slutade diarréerna. Kräkningarna försvann efter ytterligare 2 månader ungefär.
    Efter detta fortsatte han att vara väldigt (vad vi trodde) mammig. Han var i min famn hela tiden. Jag bar och bar. Han var jättesvår att söva dagtid (natten gick bättre och han sov hela nätter från ca 4 månader till 8 månaders ålder med nåt undantag).

Vid ca 8 månaders ålder, 9 kanske så började utslagen på kinderna komma. Han var fortfarande väldigt svårsövd dagtid. Vi fick ha en särskild vagn inomhus som vi fick söva honom i, sov kanske 20-30 minuter så fick vi söva om... osv. Eller fick vi söva honom i famnen etc.
    Vid denna tidpunkt  började han även sova dålgit på nätterna. Han vaknade mellan 1-3 ggr/natt men det fanns undantag. Det händer att han sov hela nätter även när han fick vete men det var bara en eller två nätter och det blev aldrig mer.
    Klängig, fick köpa en bärsjal när han var 1 år för jag orkade inte kånka mer på honom då!
    Han hatade att åka bil och vagn och det var JÄMT. Det fick oftast bra kanske 5-10 minuter i vagnen eller bilen men sen blev han helt tokig! Sov fortfarande dåligt dagtid men nu var han lättare att söva dagtid.
    Tjurig, lättstött. Han kunde vara världens gladaste unge men sen 10 minuter senare så blev han galen och började skrika och då skulle han bara vara i min famn.
    Det var bättre när han roades med något som t ex när vi var borta och lekte eller så...så andra har inte riktigt förstått varfrö jag tycker han varit tjurig för de har inte riktigt sett den sidan av honom.

Sammanfattningsvis så skulle jag kunna säga att ja han har haft nätter då han sovit hela nätter fast han fått i sig vete. Han har ALDRIG varit av med eksemen i ansiktet sedan han var 9 månader gammal. De har varit bättre och sämre men ALDRIG varit borta förrän när vi tog bort vetet...tog ca 2 veckor utan vete innan det försvann (men nu är det ju tillbaka igen ), han har alltid varit klängig och grinig och "tjurig". Det är först när vi tog bort vetet som han kunde vara glad och nöjd i en hel  dag eller som jag inte har behövt ha honom i famnen.

Nu är han sådär klängig igen, svårt att sova, eksemen är tillbaka och är allmänt grinig!
  • Tibell
    EL I : Då har du ju svaret svart på vitt =) Klart pojken inte tål vete. Att han är dålig nu beror säkert på både krämen och godiset. Sen kommer det säkert ta lika lång tid som det tog första gången ni tog bort veten..alltså 2 veckor innan han mår helt bra!
    Anledningen till att jag frågade var för att du själv skulle få tänka tillbaka och sen se svaret! Då ser du ju själv hur bra och glad han blev på vetefritt! Så håll ut en vecka till så ska du nog se att han mår bättre igen!!
    Kram!!!!!
  • EL I

kavat och älsklingen: jo jag vet...men man blir ju så besviken på sig själv framför allt att han ska behöva må dåligt igen men som sagt, lär säkert ta lite tid innan det blir bra igen. Får köra stenhårt nu på det.

Kavat: anledningen till att jag inte trodde det var så mkt i är att allt man läser om stärkelsesirap och glukossirap är att det är sååååå lite vete i o att nästan alla veteallergiker tål det o jag har ju fortfarande inte insett hur känslig han verkar vara!

• Tibell
    ELI: Känner igen det där med att inte riktigt greppa hur pass känsliga de är. Jag vet ju om att dottern är väldigt känslig mot mjölk. Men som idag på öppna förskolan. Hon tuggade på en leksak kanske 1-2 ggr innan jag kom på att det KANSKE kunde finnas rester av mjölk på ( dvs att ett annat barn hade ammat eller druckit ersättning och sedan tuggat på leksaken varav den åkt ner i korgen som jag tog den ifrån )
    15 min senare var magen+armarna fulla med eksem + att hon varit sååååå ledsen nu ikväll. Försökte äta men bara släppte flaskan och skrek i ren och skär panik för att sedan kunna fisa lite.
    Är helt 100 på att det var mjölkrester hon fått i sig. Men samtidigt kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att hon var SÅ känslig. Så nu ska vi ta med egna leksaker nästa gång!
    Hon som precis blivit bra efter sojareaktionen hon fick för några dagar sedan *gråter en skvätt*
  • Snutten

Jag har läst alla inläggen i tråden de senaste dagarna men inte skrivit så mycket. Men till er som håller på att utreda och försöka komma fram till vad era barn tål och inte så kan jag bara säga att det är jättejobbigt och ibland vill man inte inse att det faktiskt är så att barnet är allergiskt. Det blir enklare med tiden man vänjer sig och barnet blir större och man kan prata mer med det.

Vi har verkligen problem med pollen här. Siri är SÅ trött och sover ca 3 timmar mer per dygn än annars och eksem har blossat upp över hela kroppen. Jag antar att det bara är att vänta på bättre tider men gud va jobbigt det är. Jag och min man pusslar sönder oss så hon inte behöver vara så mycket på dagis för det orkar hon inte. Det jobbiga är att när vi gör så här så är hon ok vilket får folk att ifrågasätta oss då de inte förstår vad vi pratar om när hon verkar ok. Men de ser henne bara för ett par timmar. suck

• EL I
    Snutten skrev 2010-04-12 20:38:04 följande:
    Jag har läst alla inläggen i tråden de senaste dagarna men inte skrivit så mycket. Men till er som håller på att utreda och försöka komma fram till vad era barn tål och inte så kan jag bara säga att det är jättejobbigt och ibland vill man inte inse att det faktiskt är så att barnet är allergiskt. Det blir enklare med tiden man vänjer sig och barnet blir större och man kan prata mer med det. Vi har verkligen problem med pollen här. Siri är SÅ trött och sover ca 3 timmar mer per dygn än annars och eksem har blossat upp över hela kroppen. Jag antar att det bara är att vänta på bättre tider men gud va jobbigt det är. Jag och min man pusslar sönder oss så hon inte behöver vara så mycket på dagis för det orkar hon inte. Det jobbiga är att när vi gör så här så är hon ok vilket får folk att ifrågasätta oss då de inte förstår vad vi pratar om när hon verkar ok. Men de ser henne bara för ett par timmar. suck
    usch stackare!!!
    jobbigt med pollen nu i år när våren kom som med en explosion!!! hoppas ni blir bra snart!!!
    Trist att man alltid ska få förklara sig och att folk inte bara kan lita på det man säger!!

Älsklingen: ja eran lilla dotter är ju verkligen superkänslig!!! stackars henne. måste vara skitsvårt. kan ju lika gärna vara nåt på golvet som hon får på sig också svårt att vara helgarderad när man är borta 
  • Tibell
    Snutten: Vi är ju mitt i allt elände med att testa vad dottern tål och vad hon är allergiskt emot. Det är riktigt jobbigt och det känns som att all fokus handlar om detta. Jag hoppas att vi snart hittat alla allergier. Vi är nu helt säkra på mjölk och soja. Vete vet vi inte riktigt än men har ett positivt patchtest ( vad vi tror är positivt i allafall ) Så vi får väl se!

Usch det låter som att eran dotter har det väldigt tufft just nu..och ni med såklart!!! Man mår så dåligt när man ser ens barn må dåligt!!
    Hur gammal var hon när vi misstänkte pollenallergi?!
Svar på tråden Allergitråden