• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

I morgon är det dags för (smyg)pricktest på en av de stora grabbarna som ett första led i att förhoppningsvis få till en ordentlig utredning.

"Smyg" eftersom vi gjort en egenremiss till ac och tänker inte tala om något för mamman (dvs sambons ex) förrän det är gjort. Hon går ju helt på deras tidigare bvc & numera bara vc:s linje om att "det är bara lite torr hud" - trots att han varit som sandpapper i huden, konstant trög mage, eksem, skorv (på en 9-åring), ingen rumpa men mage, lite allmänt halvhåglös och tar sig knappt för något på egen hand etc.

Nu som 9-åring har han över eksem i böjveck och att resten av kroppen är väldigt fnasig och gränsfall till halveksemig på i princip hela kroppen så har han även fått stora eksem på händerna och fingrarna som blir till blank, stram pansarhud som spricker så det blöder emellanåt när han böjer på fingrarna och fingrarna är alldeles svullna - nedre delen av fingrarna (fram till leden vid fingertopparna) är nästan lika grova som sambons fingrar (jmf 9-åring med sambon som är 187 cm & väger 110 kg).

Vi har ju smort med såväl mjukgörande som lilla dotterns kortison i flera års tid när han varit här, men det hjälper ju inte så värst mycket när det bara är varannan vecka och när mamman fram till för någon vecka sen har totalvägrat att smörja med kortison eftersom det är totalt livsfarligt {#lang_emotions_undecided}  Nu sen nån vecka så har hon ju fått order från vc att smörja med kortison i böjvecken och då har det gått ner där, men att utreda om det finns något bakomliggande tycker hon absolut inte behövs. Sambon fick ju henne att gå med på att kontakta vc för ett tag sen, men då var hon absolut tvunget vara den som följde med "så att vi inte skulle sätta några idéer i huvudet på dem". För det är självklart så att han inte är allergisk mot något, för hon är lika dan och hennes pappa är också lika dan. {#lang_emotions_undecided} Och när mamman var på vc för ett tag sedan med honom så var det ju "bara lite torr hud".

Påbrå för allergi har han ju i varje fall:
    - multiallergisk lilla(halv)syster,
    - två kusiner som varit kraftigt mjölk- & äggallergiska,
    - pollenallergisk pappa som reagerar på typ all pollen och korsreagerar på det mesta
    - en faster som har haft i princip samma problem med eksem etc som grabben och hela livet fått höra "att det är bara lite torr hud" och sen nu vid 35-års ålder fått reda på att hon är allergisk mot ungefär samma saker som vår lilla multiallergiska tjej  och när hon nu uteslutit allt det så är hon helt bra - något hon inte varit nån gång under 35 år.

Så nu smyger vi bakom ryggen på mamman för att han ska kunna få en ordentlig utredning av besvären och slippa ha det som fastern, så får vi ta diskussion med mamman senare.

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-12 20:42:57 följande:
    usch stackare!!!jobbigt med pollen nu i år när våren kom som med en explosion!!! hoppas ni blir bra snart!!!Trist att man alltid ska få förklara sig och att folk inte bara kan lita på det man säger!!Älsklingen: ja eran lilla dotter är ju verkligen superkänslig!!! stackars henne. måste vara skitsvårt. kan ju lika gärna vara nåt på golvet som hon får på sig också svårt att vara helgarderad när man är borta 
    Fast hon ligger ju på ett täcke hela tiden när vi är där+att hon har heltäckande kläder på sig! Men jag antar att med tiden kommer hennes känslighet bli bättre! Det är det hoppet jag lever på just nu...annars blir jag nog knäpp är jag rädd.
    Och jag hoppas kontaktallergin växer bort snart ( och då menar jag om nån månad )
    Hur ska man annars lösa det i sommar ?! Hon kommer med all sannorlikhet ha lärt sig krypa då och har det inte blivit bättre kommer ju hon se ut som ett vandrande eksem =/
  • Snutten
    Älsklingen: Hon började reagera lite astmatiskt på pollen som vid förkylning när hon var knappt två år. Förra året då hon var knappt tre år var det lite sämre än året innan och nu är det ännu sämre. Var ska detta sluta?

När vår dotter var ca 1 år hade vi konstaterat basfödoämnes allergierna dvs ägg, mjölk, soja och fisk. Sedan har hon en lång lista med annat hon inte tål och till den läggs det ytterligare saker undan för undan.
  • Tibell
    Snutten: Oj lilla stumpan =(

Hur kommer det sig att vissa barn endast får en allergi medans andra får massor ?!
    Och hur anser ni en reaktion yttrar sig ?!
    Jag anser att för att kalla det en reaktion pga av allergi bör barnen ha antingen diarré/förstoppning, kräkningar, väldigt ont i magen samt eksem! Men det kanske inte behöver bara så illa. Det kanske räcker med magont och gnällighet ( tänker lite bara på vad man ska vara uppmärksam på när mer och mer mat introduceras )
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-04-12 21:00:13 följande:
    Snutten: Oj lilla stumpan =( Hur kommer det sig att vissa barn endast får en allergi medans andra får massor ?!Och hur anser ni en reaktion yttrar sig ?!Jag anser att för att kalla det en reaktion pga av allergi bör barnen ha antingen diarré/förstoppning, kräkningar, väldigt ont i magen samt eksem! Men det kanske inte behöver bara så illa. Det kanske räcker med magont och gnällighet ( tänker lite bara på vad man ska vara uppmärksam på när mer och mer mat introduceras )
    Ja varför vissa får allergier och inte andra kan man fråga sig. Vi har en storebror till Siri som är helt frisk, inte en enda allergi!

Det där med reaktioner är nog lika individuellt som allt annat. Men till Siris reaktioner räknar vi: andnöd, astma, eksem, nässelutslag, svullnad i ansiktet, diarre, magknip, trötthet, gnällighet, dålig aptit. Jag tror jag fick med allt men det är inte helt säkert.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-12 21:00:13 följande:
    Snutten: Oj lilla stumpan =( Hur kommer det sig att vissa barn endast får en allergi medans andra får massor ?! Och hur anser ni en reaktion yttrar sig ?! Jag anser att för att kalla det en reaktion pga av allergi bör barnen ha antingen diarré/förstoppning, kräkningar, väldigt ont i magen samt eksem! Men det kanske inte behöver bara så illa. Det kanske räcker med magont och gnällighet ( tänker lite bara på vad man ska vara uppmärksam på när mer och mer mat introduceras )
    beror ju på hur man ser det.. för mig så är man allergisk om det är nåt ämne som gör att man inte mår bra. sen om man har ett symtom eller 100 är ju rätt oväsentligt.
    som sonen med soja, som mest reagerar med magont MEN han skriker i timmar, så även om han "bara" har ett symtom så kallar jag det helt klart allergi eftersom han inte mår bra av det.

miralicia: hoppas ni får nåt napp. även om detär jobbigt så är det ju ännu jobbigare att barnet mår  dåligt! håller tummarna!
  • Blå Flygare

Såg notis om att det kommit ett lapptest man kan köpa, men det stod inte för vilka allergen. Glömt vad det hette naturligtvis Någon som vet något? *nyfiken*

Snutten: sympati! Reagerar S på mer än gräs? För jag har just börjat ge min S aeromir och är rädd att vi börjat lite för sent. Dags för nässpray och ögondroppar? Eller ska man bara ge det om de trots tablett får symtom??

• Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-04-12 21:27:18 följande:
    Såg notis om att det kommit ett lapptest man kan köpa, men det stod inte för vilka allergen. Glömt vad det hette naturligtvis Någon som vet något? *nyfiken*Snutten: sympati! Reagerar S på mer än gräs? För jag har just börjat ge min S aeromir och är rädd att vi börjat lite för sent. Dags för nässpray och ögondroppar? Eller ska man bara ge det om de trots tablett får symtom??
    Jag tror inte det är gräs jag mistänker björk, ek och senare på säsongen gråbo. Jag har inte sett någon direkt koppling när vi har klippt gräset osv utan mer allmänt när vi är ute under våren i april och maj.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-04-12 21:31:38 följande:
    Jag tror inte det är gräs jag mistänker björk, ek och senare på säsongen gråbo. Jag har inte sett någon direkt koppling när vi har klippt gräset osv utan mer allmänt när vi är ute under våren i april och maj.
    Ok, S reagerade från mitten av maj förra året och det var tydligt att det var gräs Dessförinnan hade hon reagerat på kontakt med gräs så vi misstänkte det sen innan. Tydligen reagerar man ofta på maskros vid gräsallergi så det skulle förklara att det kom så tidigt Dock inte sett några maskrosor än {#lang_emotions_undecided}
  • Snutten

Blå myran: jag är rätt säker på björk för det kommer så tidigt, hon började reagera för ca 2 veckor sedan. Jag tror att ögondroppar och nässpray är snabbverkande och räcker att använda vid behov sas. Siri får ju aerius året runt så jag funderar på om det inte har någon effekt nu då när det är så mycket pollen.

Svar på tråden Allergitråden