• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-11 20:41:29 följande:
    haha låter som min man...han tycker också jag överanalyserar men för mig är det så självklart!Det finns recept på baksidan av paketen om du köper ris- eller majsmjöl i affären
    Aha..tack =) Tror till och med jag har rismjöl hemma !!!
    Majs är väl stoppande?! Det vågar jag inte testa i såfall
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-11 20:44:03 följande:
    Haha! Skrattar lite. Läste för maken som tog din sambo lite i försvar! Nädu, att allt det sammanfaller precis samtidigt två gånger är lite för många symtpom för att kunna bortförklaras med överanalysering.Gröt. Vi kokar på Pama minutris, hur står på paketet. Vi tar Carlshamns risdryck istället för mjölk och inget socker eller salt. Och så mosar vi i valfri frukt eller tar fruktpuré (numera sylt också). Samt då olja och Profylac enligt mängden som står på burken. Alltså står det på burken 2 skopor till 1 dl vatten och det är 2,5 dl dryck, så tar vi sammanlagt 5 skopor. Fast uppdelat på några portioner då, för han äter inte en full portion gröt.
    Hahahha jasså han gjorde det ;) Jag kan väl också hålla med honom om att allt dessa faktiskt kan vara normalt. Men när det inträffar precis samtidigt som man testar något man misstänker de är allergiska mot så ser jag det inte som en tillfällighet !! Men idag är hon äntligen fin i hyn igen!!

Tack för receptet. Ska inhandlas Pama minutris i dag =)
    Kan jag använda fruktpuré från affärerna ?! De innehåller väl ingen mjölk, soja eller vete ?!
  • Ellisizza

Funderar på att prova gröt till sonen snart. Palsternacka har i alla fall gått bra så nu kan han ju äta två saker (plasternacka och neocate). Stort framsteg

Fick tips om Sepmers mjölkfria banangröt av dietisten. Visst borde den fuka om man inte tål spannmål, mjölk och ägg? Och hur är det med den nu, finns den att få tag i? Varför inte i så fall?

Och så en fråga till: Är det vanligt att man är känslig mot banan?

• Ellisizza
    Tibell skrev 2010-04-11 20:36:53 följande:
    Ja jag hoppas verkligen hon mår bättre i morgon! I normala fall är hon det gladaste barnet du kan hitta ( ler så fort du tittar på henne ) men dessa dagar har det varit gnäll och åter gnäll. Ja just nu känner vi oss säkra på mjölk och soja. Sen kanske det är vete också..har ju ett positivt patchtest på det! Såå ja..man känner sig allt annat än lycklig just nu! Men man får väl lära sig leva efter det. Vi vet att banan funkar i allafall..det äter hon med god aptit. Samma sak med den mjölkfria gröten som fanns på apoteket. Den kunde hon ju äta rätt bra utan innan den tyvärr försvann! Ja kommer inte gröten snart tillbaka kommer vi göra egen. Men jag kan verkligen inte sånt. Vore bra att få ett recept tror jag !! Här hemma finns med en "korkad" sambo emellanåt. Men i vårat fall handlar det om att han inte VILL att hon ska vara allergisk..som om jag vill det då eller ?! Han sa för någon dag sedan ( efter hon fått massa eksem av sinlacen ) " ja men alla prickar eller så behöver inte betyda allergi, du överanalyserar" jo tjena..tösen fick hela magen , ryggen , bröstet och armarna helt prickiga av sinlacen + att hon bajsade diarré och var super gnällig i 2 dagar..men jag kanske bara överanalyserar ;) Han menar på att barn faktiskt kan vara gnälliga, få eksem, få diarré (i vanliga fall väldigt fast avföring ) och sämre sömn utan att det ska innebära allergi. och det har han väl helt rätt i egentligen. Men när ett barn som är precis tvärtom alla dessa saker i normala fall och blir sådana här efter de testat något ( som de dessutom fick prickar av på patchtest ) ser inte jag som normalt!! Utan det tolkar jag som en reaktion. Är det jag som är helt ute och seglar ?!
    Jag analyserar precis som du. Som tur var är min sambo likadan så här hemma är det inga problem

Men jag tror att det till stor del beror på att vi gett sonen enbart Neocate i flera veckor. Vi såg ju då att alla eksem i princip försvann och att magen blev jättebra! Nu när vi vet hur han mår när han bara äter mat han tål är det så mycket enklare ätt testa nya saker.
    Vi har ju tagit bort allt och får lägga till en sak i taget nu.

Dock överanalyserar jag ibland så det blir lite fel. Gav smakportion av palsternacka en dag och tyckte att han sov dåligt natten efter. Han åt sin vanliga flaska vid midnatt och vaknade sedan gnällig kring 4-5. Var svårt att få honom att somna om. Tänkte att han kanske hade fått ont i magen. Natten efter hände samma sak och då fick jag för mig att prova ge honom mat när han vaknade andra gången (han brukar alltid bara äta en gång) och han åt glatt! Stackarn var hungrig.. *Skäms* När vi ger smakportioner vill han inte ha så mycket ersättning efter så han äter mindre totalt sett under dagen och vill da ha ett extra nattmål.
  • Amulett
    Ellisizza skrev 2010-04-12 08:58:15 följande:
    Funderar på att prova gröt till sonen snart. Palsternacka har i alla fall gått bra så nu kan han ju äta två saker (plasternacka och neocate). Stort framsteg Fick tips om Sepmers mjölkfria banangröt av dietisten. Visst borde den fuka om man inte tål spannmål, mjölk och ägg? Och hur är det med den nu, finns den att få tag i? Varför inte i så fall?Och så en fråga till: Är det vanligt att man är känslig mot banan?
    Tyvärr är Sempers mjölkfria gröt (från 4 månader) slut på Apoteket och någon här hade haft kontakt med Semper som sa att den inte kommer tillbaka till apoteket, utan till vanlig livsmedelsaffär och då utan banansmak.
    Men slå en signal till sempers konsumentkontakt om du vill veta mer!
  • Ellisizza
    Amulett skrev 2010-04-12 10:01:40 följande:
    Tyvärr är Sempers mjölkfria gröt (från 4 månader) slut på Apoteket och någon här hade haft kontakt med Semper som sa att den inte kommer tillbaka till apoteket, utan till vanlig livsmedelsaffär och då utan banansmak. Men slå en signal till sempers konsumentkontakt om du vill veta mer!
    Okej, då vet jag. Kollade på Sempers sida och där står det att den bara finns på apotek men de kanske är på väg att ändra det då. Får ringa dem och höra vad som gäller.
  • Hundkompis

Det var jag som hade haft kontakt med Sempers. De har inte skrivit något ännu på deras hemsida. Men det är på g att det kommer ut i butikerna när som helst. Jag fick ett paket av den nya gröten hemskickad, så de har börjat att producera den nya gröten. Men det har varit lite strul i kontakten mellan sempers och butikerna. De butiker jag har varit i kontakt har inte vetat om att de ska börja sälja den här gröten. Väntar på besked från sempers vad som gäller.

• Ellisizza
    Hundkompis skrev 2010-04-12 13:08:50 följande:
    Det var jag som hade haft kontakt med Sempers. De har inte skrivit något ännu på deras hemsida. Men det är på g att det kommer ut i butikerna när som helst. Jag fick ett paket av den nya gröten hemskickad, så de har börjat att producera den nya gröten. Men det har varit lite strul i kontakten mellan sempers och butikerna. De butiker jag har varit i kontakt har inte vetat om att de ska börja sälja den här gröten. Väntar på besked från sempers vad som gäller.
    Tack för informationen!

Den gröten som kommer i butikerna är den också fri från mjölk och spannmål som den från apoteket?
  • Mama Law

Svänger in lite snabb och lämnar lite avtryck.

I morron är det dags för Bup hoppas få lite hjälp från dom.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • saffe
    Kavat skrev 2010-04-11 17:42:25 följande:
    EL I, jag skulle också skriva att det tog jätte lång tid för min make att fatta och vilja förstå. Nu är det över 2 år sedan vi "hittade" allergierna, men ja, jag tror det tog ett år innan han var ungefär på samma nivå som mig. Nu reagerar ju sonen även på kontakt, men ja, det tog tid.Angående godiset. Be Ica ta hem Eco-Vitals godis (framför allt gummibjörnarna och colaflaskorna som äts här hemma) och Plamills mjölkfria choklad.
    Hej! på tal om Plamils mjölkfria choklad, jag såg att det stod "kan innehålla spår av soja" på. Har det gjort det förut? Jag har för mig att den var helt fri från "allt"?
Svar på tråden Allergitråden