Angel Gbg skrev 2010-04-06 19:32:03 följande:
Jag kan säga att min dotter reagerade på potatis som liten spädis också.. det var FÖR stärkelserikt. Jag lärde mig efter ett tag att om jag la potatisen i blöt i flera timmar + bytte vatten ett antal ggr så blev det bättre. Jag övergav iaf potatis och ris ska vi inte ens tala om utan dottern åt eg första 18mån endast palsternacka och sötpotatis som kolhydrater. Den urvattnade potatisen kände jag var liksom rätt onödig som den inte kunde innehålla någon form av näring så som den vattnades ur. Backa ett steg och försök tänka mild och skonsam mat och då varken stärkelserik eller hårdsmält. Lycka till och fråga mer om du undrar... vi är många som varit i samma sits skulle jag tro.
Tack för ditt svar!
Kruxet med min son är att han vägrar bli matad med sked utan vill äta själv = kladd överallt och man vet inte exakt hur mycket han får i sig.
Gav katrinplommonpuré på läkarens inrådan som smakportion under några dagar. Det verkade gå bra. Var dock endast sista dagen som jag såg att han fick i sig något. Kanske 1-2 teskedar. Dagen efter gav jag smakportion av palsternacka (lite rapsolja i) och han fick väl i sig en tesked kanske. Ytterligare en dag senare var hans eksem lite värre och han bajsade illa. Var stora slemklumpar i. Usch
Så jag vet inte om det var palsternacka eller katrinplommonpurén han reagerade på. Gissar på katrinplommonen. Men nu har jag lärt mig läxan och ska bara ge en sak i många dagar till jag är säker på att han inte reagerar. Svårt dock när han vägrar äta från sked för då kan man ju inte riktigt veta hur mycket han verkligen får i sig.
Men jag börjar väl med palsternacka utan olja eller något i och hoppas att det går bra. Svårt att veta vad man ska ge, hur många dagar man ska ge det och så vidare..