Inlägg från: Ellisizza |Visa alla inlägg
  • Ellisizza

Allergitråden

Måste fråga er som vet om lite råd.

Min son är 7 månader och äter neocate pga magproblem (blod och slem i avföringen) och utslag (eksem + nässelutslag). Han är nu helt bra efter att ha ätit enbart neocate i flera veckor. Allergier som misstänks är mjölk, ägg och sädesslag.

Nu ska vi börja med smakportioner men jag vet inte vad man ska börja med. Provade potatis idag och efter några timmar fick han små, små röda prickar runt munnen, vid halsen och på insidan av handlederna. Men potatis kan man väl inte reagera på?

Ska jag prova potatis igen och se om utslagen bara var något tillfälligt? Eller ska jag prova något annat? Vad i så fall? Måste ge samma säkert en vecka för det brukar ta några dagar innan hans mage reagerar.

• Ellisizza
    EL I skrev 2010-04-06 19:12:12 följande:
    det jag tänker på är om du haft i nåt annat i potatisen? var det bara potatis? smör?
    Det var bara potatis. Just för att man ska veta vad som han reagerar på och inte.
  • Ellisizza
    Angel Gbg skrev 2010-04-06 19:32:03 följande:
    Jag kan säga att min dotter reagerade på potatis som liten spädis också.. det var FÖR stärkelserikt. Jag lärde mig efter ett tag att om jag la potatisen i blöt i flera timmar + bytte vatten ett antal ggr så blev det bättre. Jag övergav iaf potatis och ris ska vi inte ens tala om utan dottern åt eg första 18mån endast palsternacka och sötpotatis som kolhydrater. Den urvattnade potatisen kände jag var liksom rätt onödig som den inte kunde innehålla någon form av näring så som den vattnades ur. Backa ett steg och försök tänka mild och skonsam mat och då varken stärkelserik eller hårdsmält. Lycka till och fråga mer om du undrar... vi är många som varit i samma sits skulle jag tro.
    Tack för ditt svar!

Kruxet med min son är att han vägrar bli matad med sked utan vill äta själv = kladd överallt och man vet inte exakt hur mycket han får i sig.

Gav katrinplommonpuré på läkarens inrådan som smakportion under några dagar. Det verkade gå bra. Var dock endast sista dagen som jag såg att han fick i sig något. Kanske 1-2 teskedar. Dagen efter gav jag smakportion av palsternacka (lite rapsolja i) och han fick väl i sig en tesked kanske. Ytterligare en dag senare var hans eksem lite värre och han bajsade illa. Var stora slemklumpar i. Usch

Så jag vet inte om det var palsternacka eller katrinplommonpurén han reagerade på. Gissar på katrinplommonen. Men nu har jag lärt mig läxan och ska bara ge en sak i många dagar till jag är säker på att han inte reagerar. Svårt dock när han vägrar äta från sked för då kan man ju inte riktigt veta hur mycket han verkligen får i sig.

Men jag börjar väl med palsternacka utan olja eller något i och hoppas att det går bra. Svårt att veta vad man ska ge, hur många dagar man ska ge det och så vidare..
  • Ellisizza
    Amulett skrev 2010-04-06 19:07:38 följande:
    Trist nog kan man faktiskt reagera på det mesta ... men kokt potatis hör till ovanligheterna. Vanligare (fast fortfarande ganska ovanligt) att man reagerar på kontakt med rå potatis (så det finns de som har en ursäkt för att inte skala potatis ). Jag oroade mig för att dottern var allergisk mot potatis när hon började med smakisar, men hon reagerade helt enkelt på det mesta nya i början med att få prickar och bli lätt torr i ansiktet ... Jag gjorde uppehåll, gav på nytt och gjorde så några gånger så gick det bra. Sedan samma visa med majs ... palsternacka var det enda som gick bra direkt! Jag skulle vänta en dag och se om utslagen ger med sig eller åtminstone minskar och sedan ge igen och se vad som händer.
    Provar med palsternacka först då och hoppas att det går bra. Förhoppningsvis går potatis bättre om jag provar det igen sen.
  • Ellisizza

Hej!

Jag och min son blir bjudna på en utlandsresa av hans mormor om en månad. Han kommer då vara 8,5 månader.

Just nu äter han nästan bara neocate men vi har börjat lite med smakportioner (hemlanade). Har bara hunnit prova potatis som gav röda prickar runt munnen och palsternacka. Palsternackan gav inga eksem eller utslag men jag tycker att han har sovit sämre. Ska dock prova några dagar till och se om det bara var en tillfällighet.

Nu funderar jag på det här med hans mat på resan. Någon av er som rest med väldigt allergiska barn? Vad ska man tänka på? Sonen är troligen allergisk mor mjölk, ägg och vete. Kan även vara något mer.

Om en månad tror jag att han fämst äter neocate och sen kanske lite mat också. Om vi skulle förlora bagaget och jag hade all neocate där i skulle det bli kris! Får man packa ner ersättningsburkar (oöppnade) i handbagaget? De är ju i metall tänkte jag.. Behöver man något läkarintyg för att få ha med sig specialmat i handbagaget?

Och får man ta med barnmatsburkar i handbagaget? Har hört att man kan bli tvingad att smaka på maten om man har den i handbagaget och då blir ju allt förstört..

Kanske bättre att ha neocate i handbagaget och barnmatsburkar i det incehckade bagaget? För de kan väl inte tvinga en att öppna burkarna och smaka på ersättningspulvret?

Oj, det blev många frågor! Skulle bli jätteglad om någon av er vet svaren

• Ellisizza

Ojoj, ser att jag stavade som en kratta i inlägget ovan. Hoppas ni hänger med ändå

• Ellisizza
    Mela78 skrev 2010-04-09 10:26:26 följande:
    För säkerhets skull kan du ordna med läkarintyg, gärna på engelska. Kan underlätta på flyget och även om ni behöver uppsöka vård under resan. Sen kan man ju dela upp så att man har en del av Neocaten i handväskan, så pass mycket att ni klarar er åtminstone ett par dagar. Och resten i resväskan. Samma med matburkarna. Beroende på vart ni ska kan man försöka undersöka vad det finns där ni ska att köpa för matburkar, kanske finns det så att ni köpa där? Vart ska ni åka? Har Sverige sjukvårdsavtal med landet ni ska till? Om så är det lättare att ordna nytt ersättning om det skulle komma bort.
    Vi ska till Mallorca. Får kolla upp vad som gäller där. Vore ju bra om det skulle gå att ordna ny ersättning om bagaget nu försvann.

Vet inte vad det finns för barnmat där men han är väldigt kräsen och det känns lugnare att ta med sådant jag vet att han tål.

Ska höra av mig till hans läkare angående läkarintyg. Är nog bäst att ha med det.
  • Ellisizza
    Amulett skrev 2010-04-09 11:14:41 följande:
    Att ta med Neocate på flyget, i handbagaget, borde inte vara några som helst problem. Det är vätska du inte får ta in på planet. Men barnmat är undantaget. Jag fick t.ex ta med Nestlés juice-tetror (är 2 dl/förpackning) utan diskussioner. Däremot fick jag dricka lite ur barnens vattenflaskor för att bevisa att det inte var frätande. Inga problem att ta ombord det efter det. Burkar med Neocate är helt lugnt. En termos med vatten borde inte heller vara något problem. Kanske att du behöver hälla upp i en mugg och dricka lite av det. Annars finns det ju säkert tevatten på planet, men jag skulle inte chansa på det TÄNK om det av någon anledning inte finns ... SKULLE de inte godkänna termosflaskan med vatten kan du ju alltid hälla ut vattnet och ta med termosen tom så att du har den till vistelsen där nere + ett nytt försök på hemresan Jag skulle inte chansa på att checka in Neocate, just för risken att det försvinner och svårigheterna att fixa nytt. Ta det i en egen liten väska/påse (så att de kan stuva undan där de har plats ombord ...) och säg att det är nödvändigt för vistelsen+svårt att fixa på plats så är det nog inga problem. Vet inte hur svårt det är på charter, men på inrikesflygen är de väldigt förstående när man reser med barn ... och jag har hittills t.o.m. fått ha babyskyddet med mig in till sätena (och de har fixat så att jag fått ett säte till det, eller till sonen själv när han blev lite större, fast jag inte har betalt för det) på alla sträckor utom en (och då har jag väl flugit 12 sträckor tror jag de senaste 2 åren)
    Tack så hemskt mycket för svaret!

Skönt att höra att de brukar vara tillmötesgående vad det gäller barn. Det vore ju jättebra att ha all Neocate i handbagaget så vet man att det inte kommer bort. Och jag gör som du säger och provar med vatten i en termos. Om inte annat får jag ju ta med den tomma termosen iaf

Det är lite läskigt att flyga med sonen nu för första gången i och med hans allergier men när mormor bjuder tackar man ju inte nej
  • Ellisizza
    Amulett skrev 2010-04-09 12:49:15 följande:
    Ser att gamla LFV, som visst heter Swedavia nu för tiden, har en del tips. De säger att man inte får ta med det varma vattnet i termosen, men det är ju värt ett försök. Annars så lär det ju, som de skriver, troligen finnas ett kafé som man kan få fylla på termosen hos: www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Planera-R.../ Dessutom: www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Planera-R.../ Barnmat som behövs under resan är ju då t.ex tetra med juice, eller tetra med färdig välling om man hade kunnat ge en sån och då gäller alltså inte regeln om 1 dl/förpackning och totalt max 10 dl. Burkarna med Neocate är ju inte vätska och de är inte vassa så att de går att använda som stickvapen ... så där borde det inte vara nåt som helst problem! Enda begränsningen jag kan se där är utrymmesgränsen för handbagage, men eftersom alla i sällskapet har rätt till handbagage så lär ni nog få in dem utan problem!
    Vilka bra länkar! Nu känns det som att jag har mycket bättre koll. Det här ska nog gå bra
  • Ellisizza

Funderar på att prova gröt till sonen snart. Palsternacka har i alla fall gått bra så nu kan han ju äta två saker (plasternacka och neocate). Stort framsteg

Fick tips om Sepmers mjölkfria banangröt av dietisten. Visst borde den fuka om man inte tål spannmål, mjölk och ägg? Och hur är det med den nu, finns den att få tag i? Varför inte i så fall?

Och så en fråga till: Är det vanligt att man är känslig mot banan?

Svar på tråden Allergitråden