• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

Har de Carlshamns risdryck på dagis eller är det RiceDreams? RiceDreams innehåller spår av korn - de har korn med alldeles i början av tillverkningsprocessen, men de har inte lyckats mäta några halter av korn i den färdiga produkten, därav att de inte längre deklarerar det på förpackningen

• EL I
    Miralicia skrev 2010-04-08 20:00:07 följande:
    Har de Carlshamns risdryck på dagis eller är det RiceDreams? RiceDreams innehåller spår av korn - de har korn med alldeles i början av tillverkningsprocessen, men de har inte lyckats mäta några halter av korn i den färdiga produkten, därav att de inte längre deklarerar det på förpackningen
    hmm ingen aning. får kolla i morgon med dem. skulle misstänka ricedreams faktiskt om min son reagerar  på "små" mängder stärkelsesirap, är det troligen så att han reagerar på korn då också eller?
  • Agnes72
    Bra info!
    Vi bytade till Carlshamns härhemma, sonen får det på dagis och tycker bättre om den än Ricedream. Kanske därför hans mage är bättre.
  • Kavat
    Och det finns barn i tråden med veteallergi som har reagerat på Ricedream! Jag har inte ens vågat försöka...
  • Miralicia

En annan simpel sak som man kanske inte tänker på och som skullle kunna vara (bidragande) orsak skulle kunna vara att de hjälper de andra barnen på dagis med att bre deras smörgåsar och då håller i "vetebröd) och sen hjälper din son med att bre hans smörgås utan att tvätta händerna emellan.

(För min egen del räcker det egentligen med att jag äter av samma ost som övriga i familjen om jag tar kantskivor för att det ska börja klia - att de håller i sin smörgås när de brer den med smör, sen håller på sidorna av osten när de ska hyvla den. Tar jag kantskivor av osten och då får med där de har fingrat - det kan räcka för att det ska klia så jag försöker hålla mig till mittskivor för mina mackor i den utsträckning det går och i övrigt kör jag med allergitabletter, men jag är ju vuxen och kan hantera det lite bättre.)

• Fåret Shaun
    Agnes72 skrev 2010-04-08 19:47:53 följande:
    Mjölkfri och glutenfri gröt, såg att någon frågade. Vi ger Sinlac, hittar den i vanlig mataffär. Vår son älskar den. Kanske något att prova? Vet någon hur tidigt barn kan känna av pollen? Tycker vår son låter snuvig och kliar ögonen ofta när vi är ute nu.
    här också och holle gröt sinlacen är så söt
    Det är fint att peka
  • Twixie
    Idag har jag en riktigt låg allergidag. Yngsta sonen reagerar tydligt på något men jag har ingen som helst aning om VAD! Testerna visar inget (har tagit ett batteri känns det som). Misstänker/misstänkte fisk men det har inte fått nu idag eller igår men båda kvällarna har han varit knallröd om kinderna och runt munnen, samt på benen och armarna. Morot och tomat är en gemensam nämnare men kan också vara många andra... *Suck*. Jobbigt att se att han inte riktigt mår bra (grinig, klängig, extremt hård i magen, liten (alltså i längd och vikt) och med knallröda utslag) men det finns ju miljoner livsmedel där ute känns det som som kan vara orsaken! Vi har inga pälsdjur och röker inte. De är ute mycket. Han var ganska fin under påsken men då åt han i princip bara lite smörgås, russin, kött och ris för han var sjuk och ville inte ha något mer att äta. Ska på allergiutredning om en månad men det är lång tid till dess känns det som. Har inte heller hundra förtroende för dem alla gånger heller. De har lite "Visar det inte på pricktester är han inte allergisk" attityd...
    (¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-08 20:18:19 följande:
    En annan simpel sak som man kanske inte tänker på och som skullle kunna vara (bidragande) orsak skulle kunna vara att de hjälper de andra barnen på dagis med att bre deras smörgåsar och då håller i "vetebröd) och sen hjälper din son med att bre hans smörgås utan att tvätta händerna emellan. (För min egen del räcker det egentligen med att jag äter av samma ost som övriga i familjen om jag tar kantskivor för att det ska börja klia - att de håller i sin smörgås när de brer den med smör, sen håller på sidorna av osten när de ska hyvla den. Tar jag kantskivor av osten och då får med där de har fingrat - det kan räcka för att det ska klia så jag försöker hålla mig till mittskivor för mina mackor i den utsträckning det går och i övrigt kör jag med allergitabletter, men jag är ju vuxen och kan hantera det lite bättre.)
    hmm ok har inte ens tänkt att han skulle kunna vara så känslig. Han var ju jättefin förra veckan, ALLT var bra (han sov i o för sig dåligt men det var pga att vi var borta för han somnade om så fort man la sig brevid honom o det gör han inte om han inte mår bra) den veckan och då var vi som sagt borta och han var inte på dagis.

Vi brukar inte tvätta händerna mellan att vi tar i våra mackor och sen hans inte tänkt på att han varit så känslig som sagt...kanske ska börja med det o se om et blir nån skillnad.
    Kavat skrev 2010-04-08 20:14:39 följande:
    Och det finns barn i tråden med veteallergi som har reagerat på Ricedream! Jag har inte ens vågat försöka...
    ok måste ta reda på vad de ger honom för rismjölk.
  • Agnes72

Var köper man Holle gröt?
    tycker själv Sinlac är söt, men den har varit en tillgång hos oss...

• Miralicia

Eller använder samma smörbytta med mjölkfritt margarin till honom som till något annat barn som enbart har mjölkallergi, så att det kanske kommer med enstaka smulor från vanligt bröd till hans naturligt glutenfria via smöret.

Svar på tråden Allergitråden