• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Tack så mycket =)

Ja det var rätt så kraftiga reaktioner ! Så såg dottern ut på vete ca 9-10 h efter vi tagit bort dem ( de satt dock endast på i 24h )
    Men efter 24 h såg det inte alls så rött ut. Däremot fanns där massa röda plitor, men som sagt inte så rött i botten!
    Hur ska man tolka det ?!

• Tibell

så här såg hon ut ungefär 30h ( glömde fota efter 24h ).
    det var dock rödare i verkligheten. Sen ser man inte plitorna särskilt bra på detta kort. Men det fanns det massor!
  • Miralicia

Är det plitor som inte fanns där innan bör räknas som positiv reaktion även om just det röda har börjat lägga sig. Dotterns var det röda nästan helt borta, bara lite svagt rött kvar men med infiltration och det graderade de som 2+.
    Det är graden av infiltration som är det viktiga, är det bara rött räknas det inte som positiv reaktion, sen är skillnaden mellan grad 2 & 3 att för båda krävs det infiltration - att det är någon form av plitor/"svullnad", men med grad 3 är den kraftigare & dessutom betydligt rödare & mer "eksemigt"

• Tibell

usch vad dåligt det syntes där såg jag nu. Men det är en jäkla skit kamera jag har!
    Lappen jag satte dit var 0,5x0,5 cm stort och märket som blev var 2x2 cm stort. Bilden jag la in visar inte alls bra hur det såg ut i verkligheten =(

• Tibell
    Här ser man resterna av plitorna lite bättre ( fortfarande rödare i verkligheten ) Detta är dock taget flera dygn efter vi avlägsnat plåstrerna. Det tog drygt 1 vecka innan de försvann helt
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-07 16:16:16 följande:
    Finns det ingen som har bilder på sina barn när de gjort patchtestet..alltså på de positiva reaktionerna ?! Vore roligt att se så man har något att jämföra med! Jag heter nämligen tveksam i andranamn så jag har minst sagt velat 100 ggr om dotterns patchtest varit positivt eller inte!
    Men egentligen spelar det ingen som helst roll om patchtestet var negativt eller positivt heller.
     Om hon blir så dålig av ett halvt smörgåskex av vete, liksom hon blev när ni hade det i välling/gröt, samt blir bra när ni tar bort det så är det reaktionerna ni ska gå på!
    Patchtest/lapptest är bara vägledande, det är alltid reaktioner vid uteslutning och provocering man ska gå på.
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-07 19:04:02 följande:
    Men egentligen spelar det ingen som helst roll om patchtestet var negativt eller positivt heller. Om hon blir så dålig av ett halvt smörgåskex av vete, liksom hon blev när ni hade det i välling/gröt, samt blir bra när ni tar bort det så är det reaktionerna ni ska gå på!Patchtest/lapptest är bara vägledande, det är alltid reaktioner vid uteslutning och provocering man ska gå på.
    Jo jag vet !
    Och VI vet att hon inte tål vete. Men jag tänkte mer på att lyckas övertyga läkaren. Om patchtestet anser vara positivt av er kan jag ju faktiskt ta med mig bilderna som bevis. Det var mer så jag tänkte  =)
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-07 19:12:44 följande:
    Jo jag vet ! Och VI vet att hon inte tål vete. Men jag tänkte mer på att lyckas övertyga läkaren. Om patchtestet anser vara positivt av er kan jag ju faktiskt ta med mig bilderna som bevis. Det var mer så jag tänkte  =)
    fast varför behöver du övertyga läkaren?

Jag känner såhär. jag VET att läkaren och dietisten kommer kommentera "det är såååååå ovanligt med veteallergi" etc men det tänker jag skita i. Tänker stå på mig för att få livsmedelsanvisning på vetefritt MEN får jag inte det så är det skitsamma vad läkaren/dietisten säger. Jag VET att sonen blir bättre utan vete...bara att kolla på hans kinder som ändå är en liten del av hans allergi...och det finns inget som kan få mig att ge sonen vete. Jag har t o m tagit med vetefritt till dagis för de har inte fått tag i det än. Det skiter jag i för han SKA HA vetefritt.

Så strunta i vad läkaren säger och gå på din känsla och ta bort mjölk och vete ur hennes kost. Du har inget att förlora på det. Ta bort det och gärna så mkt som möjligt i övriga hushållet också eftersom hon verkar vara väldigt kontaktkänslig.
Svar på tråden Allergitråden