• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-06 15:43:10 följande:
    Miralicia: ok:( är det oftast det eller?? Finns det någon kräm som inte är stärkelsesirap i?? Han gillar det så mkt. Annars får jag väl kola själv:( undrar om han är så känslig för vete?? Vi har ju fått för oss att han inte är det. När han fick de röda kinderna hade han inte ätit något på morgonen vad vi vet... Kan en reaktion ta så lång tid som ett dygn?? Han var ju skitgrinig i natt men det röda kom först på morgonen men som sagt han hade även fått i sig lite mjölk...
    Om det inte står något efter stärkelsesirap, glukossirap fruktos-glukossirap osv så är det i de fall jag kollat upp gjort av vete/majs. De kan aldrig säga exakt vad, utan de tar ju det billigaste vilket då oftast verkar vara en blandning. Så har man tur så skulle det kunna funka om det är gjort av enbart majs, men det lät som att det oftare var vete och blandningar.

Krämer och soppor, vad vi äter här hemma som är utan vete och sojasläktingar samt E202, finns  fler om man tål E202 och guar t.ex

Sagolika blåbärssoppa,
    Sagolika nyponsoppa,
    Ekströms hallonkräm (lurar på vad den heter utan äpple, delikattess kanske, men det spelar kanske ingen roll i ert fall. Vi måste ta den dyrare varianten som är ren hallon)
    Ekströms har även fler krämer som bör funka för er. MEN deras soppor innehåller guarkärnmjöl i de flesta fall!

En reaktion kan ta lååång tid, flera dygn - minst. Men det är svårt att veta på enstaka missar. Speciellt med barn som kan äta en smula här och var när man inte ser på.   Skönt att han annars mår så mycket bättre!
  • Miralicia

Tandläkaren avklarad och recept på kåvepenin i åtminstone 10 dagar blev det tills vidare.

De skulle ju ha skickat en remiss nån gång i november (eller om det var början december) för att fixa lagningarna i narkos hos sjukhustandvården. tror ni att den var skickad? Inte alls, det bara nämndes i journalen från tandhygienisten att be en av tandläkarna skicka remiss - men nån remiss hade aldrig skickats.
    Så nu skickade tandläkaren idag en remiss och skrev akut på den. Så förhoppningsvis får hon väl en tid rätt snabbt inom närmaste veckorna, men tills dess blir det väl kåvepenin. {#lang_emotions_frown}

Kåvepenin var det absolut enda alternativet som kunde komma på fråga enl tandläkaren. Så det fick bli tabletter för att slippa smakämnen. Och som tur är så innehåller de ingen laktos heller, så då behöver man inte bekymra sig om det är ren laktos eller inte som bindmedel i tabletterna.  Kvar återstår bara att se om hon tål dem över huvud taget eller om det blir reaktion på penicillinet i sig.

Med tanke på smaken på flytande kåvepenin så kändes det förutom risk för ev reaktion på smakämnen även som en risk att hon skulle komma att vägra flytande mediciner i alla former framöver om hon skulle utsättas för kåvepeninmixtur. I nuläget är det bara att hälla upp på en sked så gapar hon och sväljer med såväl Aerius, Bricanyl & Alvedon och säger namnam. Och sen bara ta en sked med vatten mellan de olika medicinskedarna. Känns inte som att man vill riskera det heller med äckligt penicillin.

Tandläkaren tyckte att det var bättre att skriva ut 250 mg tabletter, för då behöver hon bara ta 2 tabletter varje gång istället för 4 tabletter per gång om hon hade skrivit ut 125 mg-tabletter. Jag föredrog dock så små tabletter som möjligt för att det är lättare att kunna svälja hellre än att minimera antalet tabletter/gång.
    Det var ett smart val - 125 mg tabletterna var i storlek ungefär som flourtabletterna hon får  och nån gång råkat svälja hela, fast smalare och mer avlånga. Storleken större skulle jag nog varit tvungen att krossa och blanda i något = betydligt äckligare smak.

Totalt så kommer hon att behöva åtminstone 3 förpackningar tabletter, men jag tog bara ut en så länge - dels för att testa att det funkar med tabletterna och dels för att se om hon tål dem över huvud taget eftersom hon aldrig fått penicillin i nån form tidigare.

Så väl hemma visade jag tabletterna och talade om att det var medicin och att det kunde smaka lite illa, tog ut 4 tabletter och la på skärbrädan och la även fram en halllonbåt/kåvepenintablett bredvid. Sen tog hon lite vatten i munnen, jag stoppade in en tablett, hon svalde - nån gång blev tabletten kvar i munnen när hon svalde vattnet, men då svalde hon den utan vatten och tog en klunk vatten till sen. Så fortsatte vi tills alla tabletterna var i magen - då blev det hallonbåtar. Så superduktig var hon. Håll tummarna bara att det funkar med kåvepeninet - dels att det får avsedd verkan och dels att hon inte kommer att reagera på det.

• Mela78
    Miralicia skrev 2010-04-06 17:10:12 följande:
    Så väl hemma visade jag tabletterna och talade om att det var medicin och att det kunde smaka lite illa, tog ut 4 tabletter och la på skärbrädan och la även fram en halllonbåt/kåvepenintablett bredvid. Sen tog hon lite vatten i munnen, jag stoppade in en tablett, hon svalde - nån gång blev tabletten kvar i munnen när hon svalde vattnet, men då svalde hon den utan vatten och tog en klunk vatten till sen. Så fortsatte vi tills alla tabletterna var i magen - då blev det hallonbåtar. Så superduktig var hon. Håll tummarna bara att det funkar med kåvepeninet - dels att det får avsedd verkan och dels att hon inte kommer att reagera på det.
    Vilken tjej du har! Duktig!
    *håller tummarna att hon tål Kåvepeninet*
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-06 16:23:11 följande:
    Om det inte står något efter stärkelsesirap, glukossirap fruktos-glukossirap osv så är det i de fall jag kollat upp gjort av vete/majs. De kan aldrig säga exakt vad, utan de tar ju det billigaste vilket då oftast verkar vara en blandning. Så har man tur så skulle det kunna funka om det är gjort av enbart majs, men det lät som att det oftare var vete och blandningar. Krämer och soppor, vad vi äter här hemma som är utan vete och sojasläktingar samt E202, finns  fler om man tål E202 och guar t.ex Sagolika blåbärssoppa, Sagolika nyponsoppa, Ekströms hallonkräm (lurar på vad den heter utan äpple, delikattess kanske, men det spelar kanske ingen roll i ert fall. Vi måste ta den dyrare varianten som är ren hallon) Ekströms har även fler krämer som bör funka för er. MEN deras soppor innehåller guarkärnmjöl i de flesta fall! En reaktion kan ta lååång tid, flera dygn - minst. Men det är svårt att veta på enstaka missar. Speciellt med barn som kan äta en smula här och var när man inte ser på.   Skönt att han annars mår så mycket bättre!
    Ok då vet jag. Det är garanterat vete han är allergisk mot eftersom han fick det i morse igen o när jag hämtade på dagis så var han ännu rödare så det är ju helt klart stärkelsesirapen han inte tål. Samtidigt är det ju skönt att man får en reaktion för nu är vi helt säkra på att det är vete.

La in två bilder i fall nån är intresserad att  se skillnaden...
  • Ellisizza

Måste fråga er som vet om lite råd.

Min son är 7 månader och äter neocate pga magproblem (blod och slem i avföringen) och utslag (eksem + nässelutslag). Han är nu helt bra efter att ha ätit enbart neocate i flera veckor. Allergier som misstänks är mjölk, ägg och sädesslag.

Nu ska vi börja med smakportioner men jag vet inte vad man ska börja med. Provade potatis idag och efter några timmar fick han små, små röda prickar runt munnen, vid halsen och på insidan av handlederna. Men potatis kan man väl inte reagera på?

Ska jag prova potatis igen och se om utslagen bara var något tillfälligt? Eller ska jag prova något annat? Vad i så fall? Måste ge samma säkert en vecka för det brukar ta några dagar innan hans mage reagerar.

• Amulett
    Ellisizza skrev 2010-04-06 18:38:08 följande:
    Måste fråga er som vet om lite råd.Min son är 7 månader och äter neocate pga magproblem (blod och slem i avföringen) och utslag (eksem + nässelutslag). Han är nu helt bra efter att ha ätit enbart neocate i flera veckor. Allergier som misstänks är mjölk, ägg och sädesslag.Nu ska vi börja med smakportioner men jag vet inte vad man ska börja med. Provade potatis idag och efter några timmar fick han små, små röda prickar runt munnen, vid halsen och på insidan av handlederna. Men potatis kan man väl inte reagera på?Ska jag prova potatis igen och se om utslagen bara var något tillfälligt? Eller ska jag prova något annat? Vad i så fall? Måste ge samma säkert en vecka för det brukar ta några dagar innan hans mage reagerar.
    Trist nog kan man faktiskt reagera på det mesta ... men kokt potatis hör till ovanligheterna. Vanligare (fast fortfarande ganska ovanligt) att man reagerar på kontakt med rå potatis (så det finns de som har en ursäkt för att inte skala potatis ).
    Jag oroade mig för att dottern var allergisk mot potatis när hon började med smakisar, men hon reagerade helt enkelt på det mesta nya i början med att få prickar och bli lätt torr i ansiktet ... Jag gjorde uppehåll, gav på nytt och gjorde så några gånger så gick det bra. Sedan samma visa med majs ... palsternacka var det enda som gick bra direkt!

Jag skulle vänta en dag och se om utslagen ger med sig eller åtminstone minskar och sedan ge igen och se vad som händer.
  • EL I
    Ellisizza skrev 2010-04-06 18:38:08 följande:
    Måste fråga er som vet om lite råd. Min son är 7 månader och äter neocate pga magproblem (blod och slem i avföringen) och utslag (eksem + nässelutslag). Han är nu helt bra efter att ha ätit enbart neocate i flera veckor. Allergier som misstänks är mjölk, ägg och sädesslag. Nu ska vi börja med smakportioner men jag vet inte vad man ska börja med. Provade potatis idag och efter några timmar fick han små, små röda prickar runt munnen, vid halsen och på insidan av handlederna. Men potatis kan man väl inte reagera på? Ska jag prova potatis igen och se om utslagen bara var något tillfälligt? Eller ska jag prova något annat? Vad i så fall? Måste ge samma säkert en vecka för det brukar ta några dagar innan hans mage reagerar.
    det jag tänker på är om du haft i nåt annat i potatisen? var det bara potatis? smör?
  • Ellisizza
    EL I skrev 2010-04-06 19:12:12 följande:
    det jag tänker på är om du haft i nåt annat i potatisen? var det bara potatis? smör?
    Det var bara potatis. Just för att man ska veta vad som han reagerar på och inte.
  • Cs mamma
    Ellisizza skrev 2010-04-06 19:20:31 följande:
    Det var bara potatis. Just för att man ska veta vad som han reagerar på och inte.
    Jag kan säga att min dotter reagerade på potatis som liten spädis också.. det var FÖR stärkelserikt. Jag lärde mig efter ett tag att om jag la potatisen i blöt i flera timmar + bytte vatten ett antal ggr så blev det bättre.

Jag övergav iaf potatis och ris ska vi inte ens tala om utan dottern åt eg första 18mån endast palsternacka och sötpotatis som kolhydrater. Den urvattnade potatisen kände jag var liksom rätt onödig som den inte kunde innehålla någon form av näring så som den vattnades ur.

Backa ett steg och försök tänka mild och skonsam mat och då varken stärkelserik eller hårdsmält. Lycka till och fråga mer om du undrar... vi är många som varit i samma sits skulle jag tro.
  • Ellisizza
    Angel Gbg skrev 2010-04-06 19:32:03 följande:
    Jag kan säga att min dotter reagerade på potatis som liten spädis också.. det var FÖR stärkelserikt. Jag lärde mig efter ett tag att om jag la potatisen i blöt i flera timmar + bytte vatten ett antal ggr så blev det bättre. Jag övergav iaf potatis och ris ska vi inte ens tala om utan dottern åt eg första 18mån endast palsternacka och sötpotatis som kolhydrater. Den urvattnade potatisen kände jag var liksom rätt onödig som den inte kunde innehålla någon form av näring så som den vattnades ur. Backa ett steg och försök tänka mild och skonsam mat och då varken stärkelserik eller hårdsmält. Lycka till och fråga mer om du undrar... vi är många som varit i samma sits skulle jag tro.
    Tack för ditt svar!

Kruxet med min son är att han vägrar bli matad med sked utan vill äta själv = kladd överallt och man vet inte exakt hur mycket han får i sig.

Gav katrinplommonpuré på läkarens inrådan som smakportion under några dagar. Det verkade gå bra. Var dock endast sista dagen som jag såg att han fick i sig något. Kanske 1-2 teskedar. Dagen efter gav jag smakportion av palsternacka (lite rapsolja i) och han fick väl i sig en tesked kanske. Ytterligare en dag senare var hans eksem lite värre och han bajsade illa. Var stora slemklumpar i. Usch

Så jag vet inte om det var palsternacka eller katrinplommonpurén han reagerade på. Gissar på katrinplommonen. Men nu har jag lärt mig läxan och ska bara ge en sak i många dagar till jag är säker på att han inte reagerar. Svårt dock när han vägrar äta från sked för då kan man ju inte riktigt veta hur mycket han verkligen får i sig.

Men jag börjar väl med palsternacka utan olja eller något i och hoppas att det går bra. Svårt att veta vad man ska ge, hur många dagar man ska ge det och så vidare..
Svar på tråden Allergitråden