• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza
    Amulett skrev 2010-04-06 19:07:38 följande:
    Trist nog kan man faktiskt reagera på det mesta ... men kokt potatis hör till ovanligheterna. Vanligare (fast fortfarande ganska ovanligt) att man reagerar på kontakt med rå potatis (så det finns de som har en ursäkt för att inte skala potatis ). Jag oroade mig för att dottern var allergisk mot potatis när hon började med smakisar, men hon reagerade helt enkelt på det mesta nya i början med att få prickar och bli lätt torr i ansiktet ... Jag gjorde uppehåll, gav på nytt och gjorde så några gånger så gick det bra. Sedan samma visa med majs ... palsternacka var det enda som gick bra direkt! Jag skulle vänta en dag och se om utslagen ger med sig eller åtminstone minskar och sedan ge igen och se vad som händer.
    Provar med palsternacka först då och hoppas att det går bra. Förhoppningsvis går potatis bättre om jag provar det igen sen.
  • Weyoun

Tackar =)

Blå Flygare skrev 2010-04-06 06:39:48 följande:
    Välkommen
  • Weyoun
    Ellisizza skrev 2010-04-06 18:38:08 följande:
    Måste fråga er som vet om lite råd. Min son är 7 månader och äter neocate pga magproblem (blod och slem i avföringen) och utslag (eksem + nässelutslag). Han är nu helt bra efter att ha ätit enbart neocate i flera veckor. Allergier som misstänks är mjölk, ägg och sädesslag. Nu ska vi börja med smakportioner men jag vet inte vad man ska börja med. Provade potatis idag och efter några timmar fick han små, små röda prickar runt munnen, vid halsen och på insidan av handlederna. Men potatis kan man väl inte reagera på? Ska jag prova potatis igen och se om utslagen bara var något tillfälligt? Eller ska jag prova något annat? Vad i så fall? Måste ge samma säkert en vecka för det brukar ta några dagar innan hans mage reagerar.
    Jag var JÄTTEALLERGISK mot potatis när jag var barn! Min mormor fick köpa hem potatisen, skala den, koka den och sen ta hem den till mamma så att HON kunde äta den... Jag kunde inte vara i närheten. Jag fick dock inga symtom från magen utan fick jättemycket rinnande eksem och svullnader och blåsor kring munnen och i halsen.

Det tillhör ovanligheterna, ja, men beror oftast på Björkallergi! och det kan bli bättre. Numera kan jag faktiskt äta TVÅ sorters potatis (Bintje och King Edward) om jag inte äter det för ofta
    Se om de inte kan testa mot björk :)

Lycka till!
  • finskaflikkan
    finskaflikkan skrev 2010-04-06 15:21:12 följande:
    Kan en allergi/astma sjukdom göraså att ett barns utveckling går långsammare framåt..?
    Nån? som vet läst, hört, sett?
  • Kavat
    finskaflikkan skrev 2010-04-06 15:21:12 följande:
    Kan en allergi/astma sjukdom göraså att ett barns utveckling går långsammare framåt..?
    Inget vetenskapligt svar, men min son bars runt i sjal i stort sett dygnet runt fram tills han var 10 månader. Han skrek och hade ont och kunde inte sova osv. Ingen läkare trodde oss, därav att det tog så lång tid innan vi fick bort allt han inte tålde och han började må bra och vara glad, ligga själv på golvet och röra sig osv. Sen gick det i rasande fart. Men satte man ner honom själv dessförinnan var han bara ledsen och ja, han var rätt sen med att krypa, gå osv, eller tja han var väl 13-14 mån när han gick, men då sprang han. Så jag tror att det hämmade honom hans första tid i livet. Han fick ingen möjlighet att öva för han grät bara när han var själv.
  • finskaflikkan
    Kavat skrev 2010-04-06 22:04:42 följande:
    Inget vetenskapligt svar, men min son bars runt i sjal i stort sett dygnet runt fram tills han var 10 månader. Han skrek och hade ont och kunde inte sova osv. Ingen läkare trodde oss, därav att det tog så lång tid innan vi fick bort allt han inte tålde och han började må bra och vara glad, ligga själv på golvet och röra sig osv. Sen gick det i rasande fart. Men satte man ner honom själv dessförinnan var han bara ledsen och ja, han var rätt sen med att krypa, gå osv, eller tja han var väl 13-14 mån när han gick, men då sprang han. Så jag tror att det hämmade honom hans första tid i livet. Han fick ingen möjlighet att öva för han grät bara när han var själv.
    Okej. 
    Har ju haft en HEL del problem med min son när han va liten! Åkt in och ut ur sjukhus pga en massa massa kräkningar, ingen viktuppgång m.m. 
    Han har genomgått röntgen av alla dess slag, gastroskopi De va hemskt! Uscha. 
    Jag kunde inte amma han heller så han har fått prova i princip ALLA ersättningar som finns... 
    Mjölkfria, reflux, vanliga, lemolac, majs m.m.m.m.m..m 
    Inget hjälpte... 
    Nu när han äter vanlig mat så e de bättre med kräkningarna men istället har vi ju fått problem med massa eksem. 
    han e ofta ledsen antagligen för att de kliar och svider och känns obehagligt! 
    Han kan fortf inte gå.. Han går visserligen längs bord, soffa och så och har tagit nåt steg själv utan stöd på golvet.. Men han vägrar att gå och han blir ändå 18månader nu den 16april.. 
    Ska på 18månaders kontroll den 20april och man börjar ju bli lite nojig.. Tänk om dom på BVC och att barnläkaren tycker att de e fel på han efts han inte går än. 
    Jag kanske e larvig? 
    Men ALLA mina bekantas barn har gått vid 1års ålder... alla...  
  • Frökenflitig
    Helle76 skrev 2010-04-06 08:01:31 följande:
    Hon fick inhalera pulmicort och adrenalin inatt på akuten, men hon hann vara hemma i 2 timmar så började hon hosta igen. Inte lika farligt som igår men de hade prata något om virus. Men jag tror inte på det.
    Bra tråd! Undrar om någon har barn som inte kan äta lök, dvs inte tål lök?
  • sofmo
    Är det någon här som har kunskap om fiskallergi?
    Maken har fisk och skaldjursallergi och vi har därför väntat med att ge dottern (11 månader) fisk. Men nu ska vi testa...och vi är ganska oroliga. BVC är ju inte alltför kunniga i detta ämne, och jag skulle bli mkt lugnare om jag fick lite "experthjälp".

Har jag fattat det rätt; det är andra gången som man äter ett livsmedel som man reagerar med allergiska symptom. Barn kräks och får utslag - gäller det även fiskallergi? För maken svullnar ju i halsen!

Hon har fått ersättning nästan från födseln och den är det ju fiskolja i så därför får hon fortf. ersättning på morgonen istället för välling. Nog för att det är lite fiskolja i, men jag tycker att hon borde reagerat på den om hon är allergisk - eller?
  • Kavat
    finskaflikkan skrev 2010-04-06 22:12:20 följande:
    Av det du har skrivit hittills så tror jag fakiskt att han har allergi/er och rättså kraftiga sådana. Synd bara att inte sjukvården hjälpt er tidigare så ni fått hjälp. Sen är det ren katastrof att ingen sagt åt er att utesluta och provocera när det inte visade på pricktest... Men, men, hoppas nu ni kommer fram till vad han inte tål!

Jag kan trösta dig med att min son återhämtade sig snabbt när han slapp det han inte tålde. Han blev torr fort, helt blöjfri dygnet runt när han var strax över 2 år. Han pratar mer och lika avancerat som sin storasyrra som är 2 år äldre. Hm, ja, det säger kanske inte så mycket, för hon är rätt pratglad hon med. Men vissa pratar ju knappt rent när de är 3 år och han har pratat så andra förstår (mammor fattar ju alltid ) sedan han började prata typ. Många tror han är äldre pga. talet, men däremot så är han rätt kort. Å andra sidan så har han inga långa förädrar heller.
  • Blå Flygare
    sofmo skrev 2010-04-06 22:34:55 följande:
    Är det någon här som har kunskap om fiskallergi? Maken har fisk och skaldjursallergi och vi har därför väntat med att ge dottern (11 månader) fisk. Men nu ska vi testa...och vi är ganska oroliga. BVC är ju inte alltför kunniga i detta ämne, och jag skulle bli mkt lugnare om jag fick lite "experthjälp". Har jag fattat det rätt; det är andra gången som man äter ett livsmedel som man reagerar med allergiska symptom. Barn kräks och får utslag - gäller det även fiskallergi? För maken svullnar ju i halsen! Hon har fått ersättning nästan från födseln och den är det ju fiskolja i så därför får hon fortf. ersättning på morgonen istället för välling. Nog för att det är lite fiskolja i, men jag tycker att hon borde reagerat på den om hon är allergisk - eller?
    Min son har fisk-och skaldjursallergi. Dock inte Ig-E-förmedlad allergi (klassisk allergi som visar sig på allergitest) utan en överkänslighet som visar sig med magbesvär (magont, grön diarée). När han var liten reagerade han även när jag åt fiskolja så visst kan de reagera på små mängder. Tål han det ska det inte vara någon fara att sakta testa sig fram. Man ärver inte specifika allergier utan anlag att utveckla allergier. Nu när min son är 1 år ska vi provocera fisk och det var inte annat än annat man provocerar. Ge lite, börja med fet fisk och ugnsbakad sådan och gå sen vidare med kokt/stekt. Lax är minst risk att reagera allergiskt emot, men mot lax kan barnen ist reagera mot det röda i det.
Svar på tråden Allergitråden