• EL I

Allergitråden

Nu fattar jag INGENTING. Sonen har varit sååå fin på sina kinder senaste dagarna. Han har ju varit "fin" i säkert 2 veckor men sista dagarna har det nästan varit omöjligt att se det alls.
    I går råkade han få i sig minimala mängder mjölk från storebrors glas innan jag hann se det Han var vaken i natt i flera timmar och skrek om vartannat. Nu på morgonen är han alldeles röd om kinderna igen. Sådär ILLRÖDA

Tidigare har han ju inte blivit röd av mjölk utan (vad vi tror i alla fall) vete. Han fick inte i sig nåt vete i går förutom isf att stärkelsesirapen i Kiviks aprikoskräm, om det nu är vete??? Någon som vet????

Blir så ledsen när det varit så bra senaste tiden. Kan de röda kinderna vara en reaktion bara på att han fått i sig nåt han inte tål??? Att kroppen visar det så och att det inte alls behöver vara vetet i sig han får eksem av??

• EL I

Miralicia: ok:( är det oftast det eller?? Finns det någon kräm som inte är stärkelsesirap i?? Han gillar det så mkt. Annars får jag väl kola själv:( undrar om han är så känslig för vete?? Vi har ju fått för oss att han inte är det. När han fick de röda kinderna hade han inte ätit något på morgonen vad vi vet... Kan en reaktion ta så lång tid som ett dygn?? Han var ju skitgrinig i natt men det röda kom först på morgonen men som sagt han hade även fått i sig lite mjölk...

• EL I
    Kavat skrev 2010-04-06 16:23:11 följande:
    Om det inte står något efter stärkelsesirap, glukossirap fruktos-glukossirap osv så är det i de fall jag kollat upp gjort av vete/majs. De kan aldrig säga exakt vad, utan de tar ju det billigaste vilket då oftast verkar vara en blandning. Så har man tur så skulle det kunna funka om det är gjort av enbart majs, men det lät som att det oftare var vete och blandningar. Krämer och soppor, vad vi äter här hemma som är utan vete och sojasläktingar samt E202, finns  fler om man tål E202 och guar t.ex Sagolika blåbärssoppa, Sagolika nyponsoppa, Ekströms hallonkräm (lurar på vad den heter utan äpple, delikattess kanske, men det spelar kanske ingen roll i ert fall. Vi måste ta den dyrare varianten som är ren hallon) Ekströms har även fler krämer som bör funka för er. MEN deras soppor innehåller guarkärnmjöl i de flesta fall! En reaktion kan ta lååång tid, flera dygn - minst. Men det är svårt att veta på enstaka missar. Speciellt med barn som kan äta en smula här och var när man inte ser på.   Skönt att han annars mår så mycket bättre!
    Ok då vet jag. Det är garanterat vete han är allergisk mot eftersom han fick det i morse igen o när jag hämtade på dagis så var han ännu rödare så det är ju helt klart stärkelsesirapen han inte tål. Samtidigt är det ju skönt att man får en reaktion för nu är vi helt säkra på att det är vete.

La in två bilder i fall nån är intresserad att  se skillnaden...
  • EL I
    Ellisizza skrev 2010-04-06 18:38:08 följande:
    Måste fråga er som vet om lite råd. Min son är 7 månader och äter neocate pga magproblem (blod och slem i avföringen) och utslag (eksem + nässelutslag). Han är nu helt bra efter att ha ätit enbart neocate i flera veckor. Allergier som misstänks är mjölk, ägg och sädesslag. Nu ska vi börja med smakportioner men jag vet inte vad man ska börja med. Provade potatis idag och efter några timmar fick han små, små röda prickar runt munnen, vid halsen och på insidan av handlederna. Men potatis kan man väl inte reagera på? Ska jag prova potatis igen och se om utslagen bara var något tillfälligt? Eller ska jag prova något annat? Vad i så fall? Måste ge samma säkert en vecka för det brukar ta några dagar innan hans mage reagerar.
    det jag tänker på är om du haft i nåt annat i potatisen? var det bara potatis? smör?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-07 09:33:45 följande:
    Hej Ser att ni pratar mjölkfria margarin! Era barn som har sojaallergi. Reagerar de på mildas mjölkfria?!
    min son gör inte det. inte vad vi vet i alla fall. skulle vi ta bort t ex sojalecitin och t ex sojasläktingar så skulle han ev må ännu bätttre men just nu tycker vi det är bra som det är.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-07 19:12:44 följande:
    Jo jag vet ! Och VI vet att hon inte tål vete. Men jag tänkte mer på att lyckas övertyga läkaren. Om patchtestet anser vara positivt av er kan jag ju faktiskt ta med mig bilderna som bevis. Det var mer så jag tänkte  =)
    fast varför behöver du övertyga läkaren?

Jag känner såhär. jag VET att läkaren och dietisten kommer kommentera "det är såååååå ovanligt med veteallergi" etc men det tänker jag skita i. Tänker stå på mig för att få livsmedelsanvisning på vetefritt MEN får jag inte det så är det skitsamma vad läkaren/dietisten säger. Jag VET att sonen blir bättre utan vete...bara att kolla på hans kinder som ändå är en liten del av hans allergi...och det finns inget som kan få mig att ge sonen vete. Jag har t o m tagit med vetefritt till dagis för de har inte fått tag i det än. Det skiter jag i för han SKA HA vetefritt.

Så strunta i vad läkaren säger och gå på din känsla och ta bort mjölk och vete ur hennes kost. Du har inget att förlora på det. Ta bort det och gärna så mkt som möjligt i övriga hushållet också eftersom hon verkar vara väldigt kontaktkänslig.
  • EL I

Ni som har barn som äter vetefritt, gillar de pastan som finns?
    Vi har bara testat Dr Schärs pasta...något på P heter det...hmm minns nte exakt, men är "vanliga" makaroner men ganska stora. Det är de enda "små" jag hittat som är vetefria. Sonen hatar dem Han äter allt annat men spottar ut makaronerna. Tog med de till dagis men han äter dem inte där heller...några tips??

• EL I

Måste ha lite mer råd. Sonen blev ju illröd om kinderna igen efter att han fick stärkelsesirap i en kräm måndag och tisdag. Onsdag fick han helt vetefritt igen. De röda kinderna är kvar men det är ju inte så underligt. Det tar ju lite tid att få bort eksem. Fortfarande lite dåliga nätter, kanske inte heller så underligt då magen brukar sitta i några dagar till MEN det konstiga är att hans eksem i ansiktet blir värre under dagen. Alltså på morgonen är han röd men sen blir han sådär ilsket röd, mer och mer under morgonen/fm, så det ser ut att göra ont.

Varför blir det värre? Han får ju inte vete alls nu? Det lägger sig liksom under natten.

• EL I

Kontaktkänslig vet jag inte. Funderat på det men han får ju inget med vete nu o han har ju bara eksem på kinderna, men funderat på det har jag då han blir rödare när han äter. Å andra sidan har han ju varit helt fri från eksemen i en vecka när han inte hade fått nån vete på en hel vecka. Om han var kontaktkänslig borde han ju inte blivit bRa då heller?! Värme är ju helt klart ett alternativ. Det konstiga är att det blir så ilsket. Har aldrig sett honom klia med händerna men det ser ut att svida:( värmen är väl det mest troliga...

Svar på tråden Allergitråden