• EL I

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-04-16 17:52:23 följande:
    Det är sojaolja i nutran och de allra flesta sojaallergiker tål sojaolja. Liknande resonemang som med sojalecitin. I ordentligt filtrerad och renad sojaolja kan man inte mäta några halter av sojaprotein, däremot så kan det finnas små proteinrester kvar i kallpressad och dåligt raffinerad sojaolja av billigare kvalitet. I nutra är det kanppast budgetvarianten av sojaolja de använder och Nutra har som indikation att den kan användas vid såväl mjölkallergi och vid sojaallergi - trots att den innehåller sojaolja, för de allra flesta sojaallergiker har inga problem med sojaolja.
    ja förlåt, OLJA menar jag ju naturligtvis.

ok så då är det med andra ord inte det då. Bara att vara ännu mer strikt gällande vetet då och se om effekt.
  • EL I

I går var jag på coop och letade godis till lillkillen. Hittade inte det där eco-vital (heter det så??) däremot hittade jag ett som hette ekorrens ekologiska. Nån som hört/sett det? Vad jag kunde läsa mig till var det varken mjölk, soja eller vete i dem utan baserat på majsstärkelse. Måste väl vara ok va??

Lillkillen är jättefin på sina kinder nu med strikt vetefritt i en vecka nu så det ÄR nog rätt självklart att det är vete trots allt. Funderar på om jag ska ringa barn mott igen på måndag och  höra för jag har fortfarande inte fått någon tid till dietisten. Nu har jag t o m köpt mat till dagis och tagit med men nu har ica äntligen tagit hem så nu kan de köpa därifrån, men det känns som om jag borde få samma saker betalda som andra med allergiska barn.

En fråga till, ni som har multiallergiska barn (vet inte om 3 allergier räknas till det men det känns så ) har ni vågat er på nötter till era barn? Vad säker era läkare om nötter, när får man prova? Tänker att det är ju så stor allergirisk så jag vågar mig inte riktigt på det. Stora killen fick smaka väldigt tidigt, typ vid lillkillens ålder, 1-1½ år och han älskar det. Bra och nyttigt snacks, men det känns inte riktigt läge för det på lillkillen eller vad säger ni??

• EL I
    Kavat skrev 2010-04-18 20:15:28 följande:
    Japp, deras ena sort funkar som är typ mjuka geleaktiga med socker på. Men de har vetemjöl i någon sort, så se upp!Skönt att han är bra igen!Angående nötter så är väl allmäna rådet att barn under 3 år aldrig ska utsättas för nötter, både pga allergirisk men även pga kvävningsrisk! Är man då även multiallergisk, så nej, då bör man nog vänta även med saker som innehåller malda nötter osv.
    Jag läste innehållsförteckningen typ 10 ggr hihi så denna sort ska funka för honom i alla fall.
    Ang nötterna så var det det jag misstänkte och jag är själv korsallergisk (björk-nötter-äpple) så då blir man också lite nojig även om jag kan äta lite nötter utan att få problem.

Ja han är bra igen så det måste garanterat varit både krämen och godiset som han reagerade på och det satt i ca en veckas tid Trodde ALDRIG för mitt liv att han var SÅ känslig för det var ju (enligt känsligheten VI trodde på innan) så liten mängd vete. Nu vet vi i alla fall. Ska ringa barn i veckan för att få träffa dietist.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-19 09:05:12 följande:
    Fast prickarna på armarna, magen och benen kan väl inte bero på tvålen ?! Hon fick det ju bara uppe på huvudet. Värmeutslag ?!
    Det känns som om du analyserar allt Om jag vore dig så skulle jag göra som saffe säger. Ta bort alla potentiella möjligheter till reaktion. Sånt som är valnigt utan att man är allergisk är ju att barn reagerar på parfymerade tvättmedel, sköljmedel och tvål. Ta bort allt sånt till oparfymerat. Ta bort de ni misstänker; mjölk och vete. Ha henne helt fri i alla fall 2 månader. Försök vara verkligen STRIKT! Lämna inte bort henne till någon under denna tid för det känns som om varje gång ni gjort det så har någon skitit i det ni sagt och hon har fått utslag igen. Ha på henne långärmade kläder, tvätta händerna JÄMT när ni tar i henne...alltså var VÄLDIGT STRIKTA.
    Är hon då fin efter 2 månader så börja införa EN SAK I TAGET.
    Om hon reagera på nåt så ta bort det igen, var återigen strikta tills hon är fin  i huden och mår bra...provocera med nästa sak...gäller även tvål och tvättmedel tycker jag.

Känns som om ni griper efter halmstrå hela tiden och att det analyseras hej vilt utan någon rim och reson.
    Bara mitt tips så skulle jag göra.

Förstår att det är jobbigt. tycker själv det är jättejobbigt att inte veta hur känslig lillkillen här hemma är t ex, men vi har bestämt oss för att vara väldigt strikta nu så vi vet säkert vad det är han får i sig. Sen när han mår bra och är fin i huden så kan man ju införa en sak undan för undan för att se reaktionen.
  • EL I

mamsie: grattis vad roligt!! hoppas allt går bra!

söta nasse: nä ingen mjölk i locobase. nästan alla här använder den till sina mjölkallergiska barn!

ni som har barn med eksem som INTE är kontaktallergiska. Måste ni alltid smörja för att hålla eksemen i skick eller är det så att när ni väl "smörjt bort dem" är de borta då tills de t ex får i sig nåt de inte tål??

• EL I
    Snutten skrev 2010-04-20 17:03:23 följande:
    Siri har eksem lite till och från och torr hud. Efter hon har badat så smörjer jag in henne med badolja och ett par kvällar i veckan med locobase repair när hon är fin i huden. När eksemen blossar upp ibland så intensifierar jag smörjningen och lägger till kortison salva locoid. Hon har ingen kontakt allergi vad vi vet. Så svaret på din fråga är väl att vi smörjer regelbundet men mer i perioder.
    ok funderar nämligen på hur det kommer bli med sonens eksem. De är ju bättre nu igen men inte helt borta som de var efter ca 2-3 v med vetefritt. Det har ju nu gått 1½ vecka sen han fick vete i sig. Nu blommar de mest upp typ när vi precis tvättat honom i ansiktet eller så, men de är inte bra än. Smörjer fortfarande med mildison 2 ggr/dag och locobase några ggr per dag. Tänkte köra med mildison tills han är fin igen och sen bara med locobase som underhåll, låter det smart eller?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-21 10:10:35 följande:
    Hönan håller fortfarande på att tjura med ersättningen =( Och hon som är så liten måste ju verkligen äta duktigt! Någon som vet hur länge detta kan sitta i ?! Hon provocerades i fredags! Sen kan det ju såklart vara tänder eller utvecklingsfas som gör att hon äter sämre.
    Det är ju inte säkert att det har med allergi att göra heller även om det självklart KAN vara så, mina söner har båda matvägrat i perioder även när de varit så små som 5-6 månader.
  • EL I

Jag förstår att du funderar och det kan ju mkt väl ha att göra med provoceringen också MEN det är ju  inte säkert det är så. Det är ju lätt att man tolkar allt som allergi (du vet ju precis som jag hur hypokondrisk man blir ) fast det kanske inte är det. Verkar hon må dåligt på annat sätt än att hon inte vill äta??

Skönt att du fått tag i gröten. Då får ni väl se om hon gillar det bättre. Jag vet att mina grabbar började rata ersättning lite grann när de var i 6 månadersåldern, men då hade vi i o för sig börjat med mat så de föredrog det.

Tibell skrev 2010-04-21 10:42:03 följande:
    nej det har du iofs rätt i =) Hon åt ju riktigt dåligt i lördags och söndags, ca 100 ml per måltid när hon i normala fall vräker i sig 250 ml.. så det känns som att det hade med provoceringen att göra! I måndags och igår åt hon mycket bättre men sen sämre idag ( fast 150 ml i allafall) igen! Men det ju säkert med åldern att göra, hon blir ju 6 månader nästa vecka. Är nog bara jag som är lite fjantig ;) Nu har jag nog äntligen lyckats få hem gröt och välling till affären. Fick vända mig till Ica 2.5 mil bort. Vad gör man inte för att barnen ska ha något att äta =) Skulle få svar i morgon om de skulle ta hem 6mjölkfria sortiment, men hon trodde nog hon skulle kunna lösa det åt mig. hon hade själv ett allergibarn så hon vet hur svårt det är att hitta rätt mat. Hallelujah för henne!!!!!
    Nu har jag pratat med dietisten och fått en tid i början av maj... hon vill att jag ska ge havre, korn och råg fram tills dess så att de ev kan se om det skulle vara gluten och inte veteallergi. Hon vill också att vi ska göra ett pricktest då.

Hon påstår att det inte ska vara någon fara att äta t ex havregryn eftersom det är sååååå små mängder vete i det och godiset med glukossirap trodde hon inte ett skit på hmm så vi får väl se hur det där går. Nu är han i alla fall bra igen så då ser vi ju skillnad OM han reagerar på detta.

Hur sjutton hittar jag mjöl av råg och korn som INTE innehåller vete???? Måste försöka ge honom havremjölk igen och sedan baka bröd på råg och korn igen. känns väl sådär men men det väl bäst att göra som de säger.
  • EL I

kavat: precis så känner jag också Nä vi tog inte gluten. De ville ju inte ta några tester för de trodde ju inte på mig. Den läkaren jag var till sist sa ju att vi tar inga tester i nuläget utan isf får ni testa att ta bort vete för han trodde INTE på gluten. Sonen verkar inte riktigt reagera som på gluten.

Jag sa till dietisten när hon sa att jag skulle testa REN havre, råg och korn att "är inte det kontaminerat med vete då?"- jo sa hon då, att det kan det vara men det är sååååå liten mängd så det kommer han inte reagera på då sa jag att han reagerat på 2-3 godisbitar förra helgen men det trodde hon inte heller på

Jo jag tycker också han borde få må bra och vi borde få litet andningshål....han har ju bara mått dåligt i 15 månader så varför ska han få må bra nu det vore ju synd att världens goaste unge ska få må bra...fan blir så irriterad att de inte bara kan lyssna på en!

Men men jag har solhavre hemma så jag testar det först så får vi se... vad fan ska man annars göra??!

• EL I

kavat: just nu så känns det som om det kvittar om pengar. Visst är det dyrare och man tycker att vi borde ha samma rättigheter som andra med diagnos men just nu vill jag bara att han och vi ska få lugn och ro.
    När de dagligen kommenterar på dagis att han mår så mycket bättre och är gladare så känner man ju också att det inte är nåt som JAG hittar på. T ex när vi var på  utvecklingssamtal i fredags så sa en pedagog att "nu kan E sitta vid bordet och liksom plira med ögonen och det glittrar om dem, det gjorde det aldrig förut"...usch jag blir tårögd bara jag tänker på det. Han mår ju bra nu, varför kan de inte bara tro på mig?? visst vill jag inte "beröva" honom saker som han KAN äta och jag vet ju att det är bra att äta allt man verkligen KAN äta men just nu känner jag att det viktigaste är att vi får lugn och ro så får vi ta det andra sen.

Han har i alla fall fått lite solhavre i dag så får vi se...men om han är glutenintolerant så ska han alltså inte reagera på havret??

Svar på tråden Allergitråden