Allergitråden
ok så då är det med andra ord inte det då. Bara att vara ännu mer strikt gällande vetet då och se om effekt.
I går var jag på coop och letade godis till lillkillen. Hittade inte det där eco-vital (heter det så??) däremot hittade jag ett som hette ekorrens ekologiska. Nån som hört/sett det? Vad jag kunde läsa mig till var det varken mjölk, soja eller vete i dem utan baserat på majsstärkelse. Måste väl vara ok va??
Lillkillen är jättefin på sina kinder nu med strikt vetefritt i en vecka nu så det ÄR nog rätt självklart att det är vete trots allt. Funderar på om jag ska ringa barn mott igen på måndag och höra för jag har fortfarande inte fått någon tid till dietisten. Nu har jag t o m köpt mat till dagis och tagit med men nu har ica äntligen tagit hem så nu kan de köpa därifrån, men det känns som om jag borde få samma saker betalda som andra med allergiska barn.
En fråga till, ni som har multiallergiska barn (vet inte om 3 allergier räknas till det men det känns så ) har ni vågat er på nötter till era barn? Vad säker era läkare om nötter, när får man prova? Tänker att det är ju så stor allergirisk så jag vågar mig inte riktigt på det. Stora killen fick smaka väldigt tidigt, typ vid lillkillens ålder, 1-1½ år och han älskar det. Bra och nyttigt snacks, men det känns inte riktigt läge för det på lillkillen eller vad säger ni??
mamsie: grattis vad roligt!! hoppas allt går bra!
söta nasse: nä ingen mjölk i locobase. nästan alla här använder den till sina mjölkallergiska barn!
ni som har barn med eksem som INTE är kontaktallergiska. Måste ni alltid smörja för att hålla eksemen i skick eller är det så att när ni väl "smörjt bort dem" är de borta då tills de t ex får i sig nåt de inte tål??
Jag förstår att du funderar och det kan ju mkt väl ha att göra med provoceringen också MEN det är ju inte säkert det är så. Det är ju lätt att man tolkar allt som allergi (du vet ju precis som jag hur hypokondrisk man blir ) fast det kanske inte är det. Verkar hon må dåligt på annat sätt än att hon inte vill äta??
Skönt att du fått tag i gröten. Då får ni väl se om hon gillar det bättre. Jag vet att mina grabbar började rata ersättning lite grann när de var i 6 månadersåldern, men då hade vi i o för sig börjat med mat så de föredrog det.
kavat: precis så känner jag också Nä vi tog inte gluten. De ville ju inte ta några tester för de trodde ju inte på mig. Den läkaren jag var till sist sa ju att vi tar inga tester i nuläget utan isf får ni testa att ta bort vete för han trodde INTE på gluten. Sonen verkar inte riktigt reagera som på gluten.
Jag sa till dietisten när hon sa att jag skulle testa REN havre, råg och korn att "är inte det kontaminerat med vete då?"- jo sa hon då, att det kan det vara men det är sååååå liten mängd så det kommer han inte reagera på då sa jag att han reagerat på 2-3 godisbitar förra helgen men det trodde hon inte heller på
Jo jag tycker också han borde få må bra och vi borde få litet andningshål....han har ju bara mått dåligt i 15 månader så varför ska han få må bra nu det vore ju synd att världens goaste unge ska få må bra...fan blir så irriterad att de inte bara kan lyssna på en!
Men men jag har solhavre hemma så jag testar det först så får vi se... vad fan ska man annars göra??!
kavat: just nu så känns det som om det kvittar om pengar. Visst är det dyrare och man tycker att vi borde ha samma rättigheter som andra med diagnos men just nu vill jag bara att han och vi ska få lugn och ro.
När de dagligen kommenterar på dagis att han mår så mycket bättre och är gladare så känner man ju också att det inte är nåt som JAG hittar på. T ex när vi var på utvecklingssamtal i fredags så sa en pedagog att "nu kan E sitta vid bordet och liksom plira med ögonen och det glittrar om dem, det gjorde det aldrig förut"...usch jag blir tårögd bara jag tänker på det. Han mår ju bra nu, varför kan de inte bara tro på mig?? visst vill jag inte "beröva" honom saker som han KAN äta och jag vet ju att det är bra att äta allt man verkligen KAN äta men just nu känner jag att det viktigaste är att vi får lugn och ro så får vi ta det andra sen.
Han har i alla fall fått lite solhavre i dag så får vi se...men om han är glutenintolerant så ska han alltså inte reagera på havret??