• EL I

Allergitråden

kavat:  ja så känner jag med. När man inte är allergisk så har jag inte varit så noga med att läsa men nu när man läser så är det ju så himla mkt skit i maten, helt onödiga saker som sagt!! Jag är nutritionsansvarig på min avdelning men där är ju inriktningen en annan men har blivit mer allergiintresserad pga min son och har då upptäckt att det är en jäkla massa skit även i näringsdrycker, näringsdropp mm helt sjukt!!

Han sov hela natten och mådde bra på morgonen. Han har bara fått solhavre dessa dagar samt att han då i förrgår fick ca 4-5 skedar  med havregrynsgröt.

I dag fick han för första gången mitt bröd gjort på lailas gula samt lite rågmjöl. Det gjorde de tekakorna som står på paketet. Då skulle det vara 10-11 dl lailas gula. då tog jag 9 av lailas och 2 av rågmjölet...han älskade brödet men vi får väl se sen hur det blir med magen... solhavre verkar han helt klart tåla men frågan är havregrynen han fick...nu får han bara solhavre och sen det här brödet med rågmjöl i, så vi tar en sak i taget.

• EL I
    trållmor skrev 2010-04-26 13:40:33 följande:
    Jag satte alltså in spiralen den 13 april i år, har inte använt skydd sen -97 då vi försökte bli gravida. Sen har jag haft svamp så många gånger, och otroligt svårbehandlad svamp, så ja, jag vet att det är svamp. Som längst har jag fått gå på en 6-veckors kur mot svamp. De har tagit prov på Fredrik och behandlat honom samtidigt ibland, utan att det har hjälpt mig. Det var därför Fredrik fick sin snilleblixt igår om att det kunde vara det han äter som gör det?!?!
    Ok ja då är du ju säker på det i alla fall. Tja jag vet inte, kan inte svara på det. Det jag VET är i alla fall att man KAN bli "allergisk" mot sin partner som du beskriver. Både att reagera med svamp och med urinvägsinfektion.
    Det enda ni kan göra är väl att han också avstår den maten ett tag och se om det blir nån skillnad, då vet ni ju.
  • EL I
    trållmor skrev 2010-04-26 18:47:22 följande:
    Låter lite lockande att "sex-provocera"
    haha ja vad ska man göra liksom ni måste ju veta :-P
  • EL I

Vi har ju haft bort vete i ca 4-5 veckor nu. Bör man provocera? Vi har ju aldrig gjort nån regelrätt provocering. Det som hänt är att han fått i sig 2 godisbitar en gång men det kan ju fortfarande vara en slump eftersom edt sägs att det är ovanligt att vara så känslig?: vad tror ni?

• EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 17:03:44 följande:
    Oj förlåt tryckte nog lite fort där... låter en aning snobbigt och hårt, och inte det var menat. Jag känner att oerhört många här inne nu (ingen nämnd och ingen glömd av den enda anledningen att jag inte minns alla namn) som vill testa och provocera olika saker var och varannan dag... Visst man ska inte ta bort onödigt mycket ur ett barns kost men det är (på ren svenska) FAN så mycket bättre att barnet bara äter 10saker och får må bra än 15 och mår halvskyffigt. Funkar inte det vanligaste allergenerna och ta bort och man får ett friskt barn så känner jag men vaf*n gå över till skonkost ta bort dom som är statistiskt största bovarna... LEV SÅ! och då pratar jag inte 2v utan ett tar, låt barnet återfå glädjen till mat, frisk, hälsa, sova, leka, andas osv. SEN kan man börja testa en sak i taget och låt det ta tid... mycket tid! Om sak 1 testas 1 maj och det ger problem så låt sedan barnet vila hela maj och kör en ny sak tidigast 1 juni. Mage och tarm tar skada och för att dom små liven inte alltid ska vara sjuka i allergier vilket ger nersatt försvar och ger sjukdommar i övrigt så låt det ta tid. Tro mig jag sitter inte och snackar och vet inte vad det handlar om men jag vet också vilken lycka det är när barnet en dag mår bra och man märker att oj va dåligt hon mått. Och samma sak detta man tänker att ack så trist att äta mer eller mindre samma.... visst sure men det är små barn i många fall och dom är inte lika i behov av ombyte och även om du frågar dig själv så nog skulle du hellre leva på 10 maträtter och må bra än att må piss eller hur. Stressa lagom, helst inte alls! Försök njuta av era barn även om dom inte är textboksexemplar 1A. Nu är det snart sommar, försök få någon form av normalt liv, det kräver mer planering med en multiallergiker än man kan tro men ack va gott det är när dom små liven verkligen mår bra och kommer springande och verkligen skriker jag älskar dig mamma och man ser att dom verkligen mår bra! Dom är som barn ska vara, preciiiis som alla andra, bara att dom äter lite annorlunda och/eller har vissa behov av mediciner lite hmm... jämt men iaf... Är det någon som tar illa upp så är det inte meningen att trampa på några tår men jag känner bara att så många stressar. Det ÄR en sorg att få sjuka barn, en stor sorg och man måste få sörja men att låssas om att det inte är så som det är är att göra både sig själv, barnet, familjen, omgivningen ja alla en jätte björntjänst!
    Nej jag tar inte illa upp och mitt förnuft säger samma som dig! HAn har för första gången mått bra i sitt liv typ. Tänkte bara fråga er erfarna så jag inte gör nåt dumt i att ta bort något som han kanske faktiskt tål eftersom hans dietist sa att han skulle äta det han verkligen tål  jag sa att jag tagit bort havre "för säkerhets skull" och det tyckte hon var dumt

I dag är sonen jätteskrikig och uppsvälld mage men jag vet inte om skriket är pga att han är trött eller nåt annat. Får avvakta och se.  Det han fått förutom solhavre som han ju fått i 5 dagar nu, är de där mackorna med 2/10 delar rågmjöl. Han älskar brödet så han har nog ätit 2-3 mackor i storleken 4-5 cm i diameter i 2 dagar nu...kanske det? Får se hur natten blir. Blir den hemsk så får jag strunta i att ge de där mackorna i morgon o backa ett steg.
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 17:28:59 följande:
    ELI Men då har du två faktorer + själva barnet som inverkar... Råg, havre + barn. Som du själv säger... backa ett steg! Vänta så du är på noll igen och sen en sak i taget
    ja precis. jag kör på med solhavre (försiktigt  - max 1 dl per dag) eftersom han inte  visat någon tendens till att få ont eller nåt, utan det kom ju när jag introducerade råg - och sedan får han i övrigt fritt från vete, råg och korn.

Jag vet att man ibland låter helt korkad men det är i mitt fall mkt pga att jag blivit så misstrodd av "alla" så det känns som om jag bara "får för mig" fast jag innerst inne VET vad jag vet. Jag tror många känner igen sig i det också. Jag vet att man ska "tänka själv" men när jag gjort det så har bara "läkarkonsten" skrattat åt mig och då blir jag osäker. Men jag ska köra på min känsla från och med nu så får de säga vad de vill om mig. Allt jag vill (som du skrev) är ju att han ska få må bra, vara den där goa killen som han är.
    Tycker inte det är nåt problem att ge mjölk, soja och vetefritt (inte heller fritt från andra sädesslag utom möjligtvis havre eftersom det är bra utbytespreparat om man inte tål soja)

Så jag ska gå på min känsla. Ska ju inte provocera med mjölk förrän om ca 1 år och får väl vänta med vete kanske 1½ år innan jag provocerar, får se vad dietisten säger nästa vecka.
  • EL I
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 17:50:30 följande:
    ELI Där slår du huvudet på spiken ett par ggr om... JA man blir misstrodd, massor massor massor med gånger och det kommer bli ett flertal gånger till för dom flesta av oss är jag rädd. Både i kontakter med vårat sociala liv och inom sjukvården. Du vet inom dig nog vad som är rätt men ändå... Stålsätt dig, sätt dig i ditt barns kläder och för dess talan. Jag säger inte att man inte ska testa och man ska ta bort allt men om man testat och fixat och donat och allt bara faller som ett korthus så måste man stålsätta sig och säga NEJ!!! Jag gör inte detta, jag ger inte detta... h*n förtjänar inte att må så dåligt, vi som familj måste få återhämta oss ja allt. Dietister och andra är rådgivande och ska hjälpa och stötta men om man hamnat långt nere i allergiträsket så kan dom ibland även stjälpa för vissa är extremt teoretiska.
    Så sant så sant. Har varit lite mesig innan men jag vet nu att jag kommer säga nej om dietisten föreslår nåt som jag inte kan acceptera å sonens vägnar. Jag har fått mkt kunskap tack vare er och andra sidor på nätet så nu vet jag så pass mycket tycker jag så att kan stå för det jag tror på.
  • EL I

Ringde hem till mannen och sonen sover gott! hoppas det fortsätter så. Var inne på affären och köpte mer lailas gula så ska jag baka bröd utan råg och se vad som händer då

Så får jag ta nytt test med råg om en vecka eller så när jag märker att det lugnar sig. blir det samma sak igen då så vet jag ju ang råg också.

Angel: håller med dig till fullo och jag kan förstå att det är frustrerande för er som gått igenom samma sak innan att man liksom inte "bara fattar" haha jag kan känna själv hur det låter ibland när jag frågar saker haha

Nu vet jag dock helt säkert att jag ska stå på mig!! Nu ska vi göra det efter MITT sätt och inte efter dietistens eller läkarens för jag VET att jag har rätt. Det jag trott har stämt varje gång hittills så varför skulle det inte göra det denna gång också
    Tack för att du fick upp mitt självförtroende ett snäpp!!

Älsklingen: klart du ska hänga här och jag förstår att du är osäker. Det måste man få vara, men jag försöker tänka såhär nu "sonen mår för första gången i sitt liv bra nu, varför ska han inte få göra det?? han har inte mått bra på 15 månader, det är verkligen dags nu"
    tänk så med din dotter med! hon förtjänar att må bra. ta det lugnt nu och ta allt i sakta mak så ska du se att ni listar ut vad hon tål och inte tål!!

Kavat: tack för all hjälp!!

• EL I

NU ska jag ställa en av mina konstiga och idiotiska frågor igen

Sonen har nu fått solhavre i ca 1 veckas tid. Han har fått "rågbröd" i ca 4 dagar. Han är på lysande bra humör, sover hela nätterna, bajsar som han ska. So far so good. MEN hans eksem på kinderna blir till o från väldigt röda fortfarande samt att hans mage till och från är väldigt uppblåst (inte alls som förut men större än den varit tidigare), men som sagt. Bara på "dåligt humör" när han är trött och hungrig som ju är normalt. Annars sitt glada "nya" jag.

Hur ska jag göra nu??? Han verkar ju må bra. Ska jag ignorera de "symtom" han har eller ska jag backa ett steg? Hans kinder kanske är så "dåliga" efter ett halvår av både infektioner i eksemen och utsättande för det födoämne han inte tål så han kommer att ha röda kinder till o från av olika anledningar annat än maten han äter? t ex tvättat mkt, varit ute mkt, varm etc?
    Magen då?? Han kanske HAR lite stor mage?? Han är ju rätt rultig. Vid 15 månader var han 80 cm lång och vägde 11.6 kg, så han är ju ganska stor.

Vad tror ni??
    Kanske ändå läge att backa gällande råg ett tag? Jag hade ju tänkt göra det i dag men sen av olika anledningar blev det en halv macka av detta bröd.

Hur ska jag tolka detta??

• EL I

En fråga till: sirap, vanlig brödsirap, är väl inget konstigt i va???

Svar på tråden Allergitråden