• EL I

Allergitråden

Angel Gbg skrev 2010-04-29 17:44:58 följande:
    Brödsirap är med vete... om det är samma som jag kollade på
    ja vanlig ljus brödsirap menar jag... hmm kanske förklarar varför han är röd om kinderna och uppblåst mage...hmmm
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-04-29 17:51:17 följande:
    Vanlig ljussirap eller mörk sirap innehåller ingenting det är den som heter Brödsirap som innehållet malt.
    åh vad bra detta var vanlig ljus sirap!!! då blir det nog bra att ta bort rågen igen för att se om det blir bättre!

Tyckte det var lite märkligt att han inte varit skrikig om jag hade gett honom vete.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-29 19:32:29 följande:
    Svårt, jag skulle ju tippa på reaktion av minimala mängden vetet i rågmjölet och/eller havren, i och med att den är så liten. Men om han blir svullen om magen och röd om kinderna så är väl risken att det blir värre, eftersom det trots allt är en liten reaktion. Men det är bara gissningar. Det är ju ni som får avgöra vart gränsen går, när han mår bra eller inte, men hm, i mina öron låter det dock som en liten reaktion. Och i och med att han reagerar så kan det bli värre och det sätter nog ner immunförsvaret så han kanske lättare blir sjuk, reagerar på annat osv, men det är ju bara spekulationer och gissningar från min sida... Om det hade varit jag hade jag ju velat ha honom helt symtomfri, i och med att ni vet att det går, men det är ju jag det.
    jo det är så jag känner också. sen tänker jag att om man ska försöka ge honom havre, råg och korn fram till onsdag nästa vecka när vi ska till dietisten men samtidigt så vill jag ju inte att han ska bli dålig på bekostnad av att det "kanske" syns nåt på nåt test...

Så ikväll har jag bakat bröd som är HELT fritt från vete, råg, korn och havre så kör jag på det några dagar nu och ser om jag ser nån skillnad.
    OM han blir bättre då igen så kommer jag skita i det och säga till dietisten att det inte gick och att jag inte vill plåga honom. Har fått nog av detta nu. De kan ju inte mena att han ska behöva må dåligt bara för att de ska testa nåt som de kunde gjort för 5 v sedan när vi var där!!!
    Då skiter jag i det och låter det vara och sen får de göra sina jäkla tester när han blir större och själv kan tala om hur han mår!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-30 13:28:37 följande:
    Jag är bara tvungen att skriiiiika lite! Dottern hade fått laktosfri glass idag på barntimmarna. Jaha, sa maken misstänksamt när han hämtade, vilken då? Då visade det sig att hon hade fått Tofulines laktosfria glass.. Jaha, då var provocering med soja klar. Tur i oturen kanske att det "bara" var just deras, för då är soja, E412 och E 410 som ju är sojasläktingar, så man slipper misstänka andra saker i glassen som brukar finnas... Men tror ni maken säger något, nä, han säger inget alls till dem utan går bara hem och berättar för mig att hon ätit sojaglass idag! Så nu får jag ta diskusionen. Jag tycker oavsett om hon nu reagerar eller inte så har vi sagt och lämnat papper på att hon inte får äta soja, (över ett år sedan vi testade så möjligheten finns att det vuxit bort.) så blev det nog en rejäl provocering för glassportionen som hon visade att hon ätit såg inte så liten ut...
    Gaaahhh! typiskt män om jag får säga det själv Sååå irriterande när de inte säger något.

Sen blir man ju rätt smått irriterad på att de inte lyssnar!!! VARFÖR ska det vara så svårt att läsa innehållsförteckningar på sånt man inte vet vad det innehåller!!

Hoppas att det går bra dock och att hon växt ifrån det!!
  • EL I
    Helle76 skrev 2010-04-30 13:52:52 följande:
    K Kavat: Vilken miss av dem. På vårat dagis har de gett barnen piggelin några gånger och jag har sagt att de inte får ge det. Har oxå skrivit en lång lista på vad man ska se upp med när man har sojaallergi, mjölkallergi, äggallergi och fiskallergi. Igår hade stora jäntan fått piggelin igen och hon var hemsk i humöret. Måste gå på dem om det idag igen. I värsta fall får jag väl köpa med egen isglass dit som jag vet att hon tål.
    Vi har köpt egen glass till sonen som vi hra på dagis. Skönt att veta att han har någon glass han kan äta så det lite blir fel.

Är det sojasläktingar i piggelin eller innerhåller det något annat?
    Jag skrev och frågade gb ang vete och enligt dem skulle den vara helt fri från vete. Stämmer det??? någon som vet?
  • EL I
    Helle76 skrev 2010-04-30 14:02:55 följande:
    EL I: Piggelin innehåller: Vatten, socker, glukos-fruktossirap, druvjuice framställd av koncentrat, surhetsreglerande medel (citronsyra, kaliumcitrat), stabiliseringsmedel (pektin, gummi arabicum, karragenan), arom, färgämne (koppakolofyllinkomplex, kurkumin). men som 3Busfrön skriver så kan de inte garantera att den är mjölkfri heller
    aha ok för sonen har ätit piggelin och vi har inte märkt nåt på honom, å andra sidan har han väl gjort det 1 gång kanske så det är väl svårt att säga. Han fick äta piggelin på dagis eftersom jag frågade gb om vete och jag inte kunde läsa mig till nån mjölk men då är väl det dumt kanske hmm varför skriver de inte "kan finnas spår av mjölk" eler nåt sånt på dem
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-30 15:15:42 följande:
    Piggelin kan i varje fall inte jag äta utan att det börjar klia, så när du fick svaret att den var vetefri så var det antagligen någon som inte hade koll på att glukossirapen/glukosfruktossirapen kan vara (och med stor sannolikhet är) framställd av vete.
    ok fan också!!! man tror ju man ska få rätt svar när man frågar!!
    Han har ätit piggelin på dagis i dag..så då får vi se om det blir nån reaktion då! Suck och stön! Måste ge dem någon annan glass på dagis.
  • EL I

De verkar försöka hitta alla kryphål som finns för att man inte ska få de där ynka pengarna det handlar om

Ang nutra. Är det någon mer än jag som upplever att nutra 2 är mindre "äcklig" än nutra??
    vi fick nutra 2 utskrivet denna gång och upplever inte alls att den luktar så där hemskt och sonen verkar gilla den bättre eller är det bara så att vi båda vant oss

• EL I

Sonen har nu blivit lös i magen. Inte diarré men mkt lösare än han brukar vara. vet inte om jag ska se det som något positivt eller negativt
    Magen är fortfarande stor och i natt vaknade han 2 ggr och sen ville han upp redan vid 05:30, likadant i går...
    Dock på gott humör när han är vaken och det gick t ex bra att åka bil i dag vilket inte går alls om han har ont i magen.
    Såååå svårt, men jag kör i alla fall på med hans vanliga kost nu, utan råg och korn, men frågan är om jag ska backa på havre med?? låter mest logiskt i mina öron även om jag inte tyckte han reagerade första 5 dygnen...men det kan ju naturligtvis komma senare än efter 5 dygn.

• EL I

Haft en pissnatt rent ut sagt. Tredje natten sonen inte sover men han har de andra två nätterna bara vaknat 2-3 ggr och har somnat om rätt snabbtt igen.
    I natt har han varit vaken 21-00-02 och sedan vaknade han 03:30...själv skulle jag upp 05 men fick snällt gå upp vid halv fyra ii stället...han har fortfarande inte somnat om fast klockan nu är 05....

På natten har han skrikit och det gjorde han först nu också, men just nu ligger han bara vaken precis som det var innan vi tog bort vete.
    Så nu är det nolltolerans på allt igen som gäller för att se vad som händer!!Skiter i den där j...la dietisten och hennes "råd" för nu får det fanimig vara nog!!!
    Vi har haft det lugnt nån vecka i taget sedan han föddes men han är ju för sjutton gubbar 1½ år snart!!!!

Han hade råkat fått tag i ett annat barns macka i fredags på dagis. Enligt pedagogen så hade han haft den i munnen men inte hunnit "äta" något på den innan hon kunde pilla ut den ur munnen!
    Det var då det började, de dåliga nätterna...MEN han hade ju svullen mage innan men han sov bra. Undrar om det kan ha ett samband?! Men isf vad kommer den tidigare svullna magen ifrån? Han kan ju ändå inte tåla havre och/eller råg heller för annars hade väl inte magen blivit svullen igen?! Det kom ca 2-3 dagar INNAN han "åt" mackan på dagis.
    (Hoppas ni förstår mitt röriga inlägg haha)

Gaaahhhh blir galen!!!

kavat: ok men då låter det ju inte så troligt att han skulle kunna vara glutenintolerant för han verkar ju inte tåla speciellt mkt av nåt speciellt inte vete där han verkar väldigt känslig.

Svar på tråden Allergitråden