Kavat skrev 2010-06-18 12:28:26 följande:
Angående nötter så hade jag absolut bett att de testar både nötter, jordnöt och soja. Är man allergisk mot nötter är det ofta en snabb reaktion och man kan få andnöd. Min kompis kan inte ens vistas i samma rum som personer som äter jordnötter, hon går ständigt runt med spruta som man ska sticka i benet på henne om hon slutar andas.
Vill inte skrämma dig i onödan, men det är bra mycket bättre att kolla upp det INNAN det kanske händer något allvarligt.
Nötter ska man inte ge barn under 3 år och inte ens ha hemma enligt vår dietist, för det sker många andningsolyckor med nötter, alltså inte bara allergiska utan även att små barn sätter de i halsen.
Sen är som Snutten skrev, jordnötter är släkt med soja. Här finns lite mer info om sojaallergi:
www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
Jo, och sen är det rätt vanligt att man reagerar på både mjölk, ägg och soja. När sonens äggallergi konstaterades så fick vi order från läkaren om att ta bort både mjölk som vi misstänkte men även soja helt. Men som du kan läsa i ovanstående länk så måste man inte vara allergisk mot alla sojasläktingar och kan tåla vissa osv.
Tack så mycket för svar. Jo jag vet ju med att det kan bli väldigt allvarigt med nötallergi. Har också en kompis med en sån där spruta. Får be dem kolla upp det närmre när vi ska dit igen.
Tack för länken om soja, bra att ha. Min kompis som är allergisk mot nötter är också galet allergisk mot soja och även sojalecitin, så även om inte min dotter skulle vara allergisk mot det så var det intressant.
Man hoppas ju att det inte ska vara mer som hon är allergisk mot, det blir ju jobbigt. Speciellt för henne när hon blir äldre, vet ju hur jobbigt min kompis har det. Men men, inte så mycket man kan göra åt förstås.
Mela78 skrev 2010-06-18 13:23:28 följande:
Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
Oj läskigt att han började svullna! Vi får helt enkelt se till att nötter över huvud taget inte kommer nära henne tills vi fått det kollat. Min dotter fick det ju lyckligtvis inte i sig, det kunde ju blivit värre då.