Inlägg från: Smulan1979 |Visa alla inlägg
  • Smulan1979

Allergitråden

Tibell skrev 2010-04-09 15:51:18 följande:
    Skulle enagos gröter snart vara tillbaka i affärerna igen ?! Nu när det förhoppningsvid inte är veteallergi tänkte vi prova deras gröt. Den mjölkfria på apoteket skulle tydligen dröja vad jag fattat det som ?! Och idag testade vi sinlacen men den fick hon massa eksem av på armarna, mage/rygg ?! Är den för stark kanske ?! För det borde väl inte vara någon fara att testa 6 månaders gröten till en som är 5½ månad !? Kommer ju endast testa ytterst små mängder eftersom vi inte är helt hundra på att det inte var veteallergi!
    Vill ni väldigt gärna att hon ska äta den färdiga gröten, annars så kan ni ju testa att göra gröt på finmalen havregryn, mannagryn eller majsmjöl t ex. Man kan ju berika med den ersättning som hon har om man vill att alla näringsämnen ska finnas. En tanke bara
  • Smulan1979
    Tibell skrev 2010-04-12 16:26:01 följande:
    Testade fresten risgröt idag ( hemmagjord ) Men nope..ingen större hit enligt dottern! Blir så less på att den enda gröten hon kan äta ( om det nu är veteallergi ) finns inte ute i affärerna! Suck
    Har du testat med frukt till? Min dotter vill i alla fall ha gröten med sött till Antingen puré från affären eller mosad banan.
  • Smulan1979
    trållmor skrev 2010-04-24 00:52:53 följande:
    Vi har ju inte velat knäppa bilder på Neelah och hennes utslag, men efter veckan som varit så kände vi att vi måste dokumentera hennes besvär bättre. Här är den första helkroppsbilden vi tagit på henne Det känns skönt att läkaren fick se det här, även om hon var mycket finare när vi träffade henne. Läkaren påstod att hon var för liten för Tavegyl, har ni någon erfarenhet av det?
    Blir alldeles gråtfärdig när jag ser er lilla tös! Min Signe var illa ett tag, men aldrig så illa! Men hon var 4 1/2 månad och fick tavegyl utskrivet direkt. Läkaren sa att jag inte skulle vara orolig för att använda det. Men som några sagt tidigare så blir de trötta.

Jag använde det därför bara på kvällen när hon skulle sova. Så mycket skönare för henne att sova med det. Märktes stor skillnad. Jag fattar inte hur er lilltjej får sova alls. Ni borde kunna trycka på för att få tavegyl, det är ju hemskt att låta henne ha det så!

Hoppas det blir bättre snart!
  • Smulan1979

Hej. Jag har en liten tös på 9 månader som är mjölk- och äggallergisk. Märkte idag att hon verkar vara allergisk mot nötter också, hon fick nämligen väldigt mycket nässeluslag efter att jag pussat och tagit på henne (då hade jag nyss ätit cashewnötter).

För några dagar sedan så badade hennes pappa henne efter att han ätit samma nötter och då blev hon alldeles flammig av nässelutslag - men då trodde vi kanske att det kunde vara att han också ätit en ostmacka.

Men det verkar ju vara nötter också då. Vet någon om det är en allergi som man kan räkna med finns kvar, eller kan det växa bort som ju mjölk och ägg ofta gör? Finns det något samband med nötallergi och sojaallergi?

Vi ger henne ju inte soja nu ändå (pga mjölkallergin), men undrade om man kanske borde be läkaren testa för soja också när vi ska på återbesök i höst när hon närmar sig året. Känns ju lite olustigt att testa själv tycker jag. Men jag kanske bara nöjjar i onödan

• Smulan1979
    Snutten skrev 2010-06-17 22:51:10 följande:
    Hur reagerar hon på mjölk? Verkar det som om hon tål ärtor och baljväxter? Visar sig hennes allergier på tester? Om du vill testa lite försiktigt kan du ju ta lite soja yoghurt eller liknande på insidan armen och se om det blir något utslag eller typ en droppe i munnen. Rekommendationen är ju att man väntar till barnet är över året så det tycker jag du kan göra.

Jordnötter och soja är släktingar eftersom jordnöt är en baljväxt och ingen nöt i egentlig mening. Andra nötter ska man vänta med tills barnet är större.
    Hon får eksem framförallt, men även skruttig mage. Om hon får mjölk direkt på sig så får hon nässelutslag. Och ja hennes mjölk- och äggallergi är konstaterade med blodprov, gjordes när hon var drygt 4 mån.

Tror inte vi gett henne ärtor ännu faktiskt när du säger det, baljväxter? Har lite dålig koll på det här. Men jag tänker vänta med soja tills hon är över året i vilket fall som helst som du ju säger - bara jag som börjar fundera i förväg Lite onödigt jag vet...
  • Smulan1979
    Kavat skrev 2010-06-18 12:28:26 följande:
    Angående nötter så hade jag absolut bett att de testar både nötter, jordnöt och soja. Är man allergisk mot nötter är det ofta en snabb reaktion och man kan få andnöd. Min kompis kan inte ens vistas i samma rum som personer som äter jordnötter, hon går ständigt runt med spruta som man ska sticka i benet på henne om hon slutar andas.
    Vill inte skrämma dig i onödan, men det är bra mycket bättre att kolla upp det INNAN det kanske händer något allvarligt.
    Nötter ska man inte ge barn under 3 år och inte ens ha hemma enligt vår dietist, för det sker många andningsolyckor med nötter, alltså inte bara allergiska utan även att små barn sätter de i halsen.

Sen är som Snutten skrev, jordnötter är släkt med soja. Här finns lite mer info om sojaallergi: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Jo, och sen är det rätt vanligt att man reagerar på både mjölk, ägg och soja. När sonens äggallergi konstaterades så fick vi order från läkaren om att ta bort både mjölk som vi misstänkte men även soja helt. Men som du kan läsa i ovanstående länk så måste man inte vara allergisk mot alla sojasläktingar och kan tåla vissa osv.
    Tack så mycket för svar. Jo jag vet ju med att det kan bli väldigt allvarigt med nötallergi. Har också en kompis med en sån där spruta. Får be dem kolla upp det närmre när vi ska dit igen.

Tack för länken om soja, bra att ha. Min kompis som är allergisk mot nötter är också galet allergisk mot soja och även sojalecitin, så även om inte min dotter skulle vara allergisk mot det så var det intressant.

Man hoppas ju att det inte ska vara mer som hon är allergisk mot, det blir ju jobbigt. Speciellt för henne när hon blir äldre, vet ju hur jobbigt min kompis har det. Men men, inte så mycket man kan göra åt förstås.
    Mela78 skrev 2010-06-18 13:23:28 följande:
    Vår son är kraftigt allergisk mot både cashew och pistage. De är släkt med varandra men inte med andra nötter eller från, ej heller jordnöt. Men man kan ju vara allergisk mot andra nötter även fast de ej är besläktade. Det vore nog säkrast med ett läkarbesök och par allergiprover. Nötallergi är inte att leka med!
    Vi upptäckte allergin när sonen hade fått smaka en åttondels cashewnöt och blev först alldeles prickig sedan fick ont i magen och började svullna upp.
    Oj läskigt att han började svullna! Vi får helt enkelt se till att nötter över huvud taget inte kommer nära henne tills vi fått det kollat. Min dotter fick det ju lyckligtvis inte i sig, det kunde ju blivit värre då.
  • Smulan1979
    mimpen skrev 2010-06-24 21:19:19 följande:
    Hej på er.

Efter 2,5 veckor soja (och mjölk)fri så var sonen så fin i hyn. Och så igår så började det knottra sig på bröstet och kinden igen. Och idag blossade det upp rejält. Det började blossa mer när vi var i simhallen (simskola) och han fick bada lite. Men det var varmt där, så det kan ju ha varit orsaken. Men idag har han kliat också. Men det började som sagt knottra på huden redan igår.
    Min dotter blev extremt dålig i sina eksem när hon badade i badhus (klor) så vi var tvunga att sluta med babysim. Vet inte om det kan vara samma, men så var det för oss iaf.
  • Smulan1979
    Tibell skrev 2010-08-17 13:47:21 följande:
    Ja jag håller nog med =) Men eftersom det kom så precis efter duschningen blev jag så himla osäker! Men hon hade feber i helgen så det är nog mest troligt!
    Ska man göra något med dessa utslag ?! Smörja eller något ?!
    När min dotter hade det (jag kan inte avgöra om din dotter ha det) så fick jag veta att vi inte behövde göra något och att barnet inte märker av utslagen. För min dotter blev utslagen bättre efter en dag och helt borta efter ett par tre dagar ca. Men utslagen fanns över hela kroppen och på huvudet som du beskriver...
  • Smulan1979
    FenomenaA skrev 2010-08-19 09:37:43 följande:
    Ang jordnötter så visade det sig på RAST i våras att lillen är sensibiliserad emot jordnötter. Som jag förstår så har det bildats antikroppar, men han är inte allergisk än och skulle inte reagera allergiskt FÖRSTA gången han får i sig det. Men hur vet man att han blir allergisk? Han kan ju få i sig tex choklad av misstag med jordnötter eller spår av jordnötter?

Jag kan tillägga att han inte har ätit jordnötter, men att jag gjorde det när jag var gravid och när han var nyfödd.
    Om jag var er så hade jag varit mycket försiktig med jordnötter i så fall.

Min dotter har inte själv fått äta cashewnötter (självklart, hon är 10 mån), men jag åt under graviditet och när jag ammade. Och hon fick MYCKET nässelutslag när vi hade tagit i och ätit nötterna och tog i och pussade henne. Så nu har vi inte ens nötterna hemma längre.
Svar på tråden Allergitråden