• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

Måste fråga er här. Fick i mjölktråden reda på att det var sojamjöl i Nutran...hur vanligt är det att man reagerar på det om man är sojaallergisk?? Börjar fundera på om det är det som gör att sonen inte blir helt bra trots vetefritt? Hade inte en tanke på att det kunde vara soja i när det är så vanligt med sojaallergi bland mjölkallergiska barn

Låter det ologiskt??

• EL I

Har föresten haft möte med dagis i dag och enligt dem så kommer hans bröd väl förslutet till avdelningen (de har eget kök) och egen smörbytta osv men de skulle vara extra noga med att tänka på det där med kontamineringen.

• Miralicia
    EL I skrev 2010-04-16 17:11:01 följande:
    Måste fråga er här. Fick i mjölktråden reda på att det var sojamjöl i Nutran...hur vanligt är det att man reagerar på det om man är sojaallergisk?? Börjar fundera på om det är det som gör att sonen inte blir helt bra trots vetefritt? Hade inte en tanke på att det kunde vara soja i när det är så vanligt med sojaallergi bland mjölkallergiska barn Låter det ologiskt??
    Det är sojaolja i nutran och de allra flesta sojaallergiker tål sojaolja. Liknande resonemang som med sojalecitin.

I ordentligt filtrerad och renad sojaolja kan man inte mäta några halter av sojaprotein, däremot så kan det finnas små proteinrester kvar i kallpressad och dåligt raffinerad sojaolja av billigare kvalitet.
    I nutra är det kanppast budgetvarianten av sojaolja de använder och Nutra har som indikation att den kan användas vid såväl mjölkallergi och vid sojaallergi - trots att den innehåller sojaolja, för de allra flesta sojaallergiker har inga problem med sojaolja.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-16 17:52:23 följande:
    Det är sojaolja i nutran och de allra flesta sojaallergiker tål sojaolja. Liknande resonemang som med sojalecitin. I ordentligt filtrerad och renad sojaolja kan man inte mäta några halter av sojaprotein, däremot så kan det finnas små proteinrester kvar i kallpressad och dåligt raffinerad sojaolja av billigare kvalitet. I nutra är det kanppast budgetvarianten av sojaolja de använder och Nutra har som indikation att den kan användas vid såväl mjölkallergi och vid sojaallergi - trots att den innehåller sojaolja, för de allra flesta sojaallergiker har inga problem med sojaolja.
    ja förlåt, OLJA menar jag ju naturligtvis.

ok så då är det med andra ord inte det då. Bara att vara ännu mer strikt gällande vetet då och se om effekt.
  • Tibell

Stora dottern fick en reaktion av gujibär nyss. Hon har aldrig testat dessa innan men jag tänkte att det kunde vara ett bra "godis" att muta med ibland eftersom en del försvinner nu när vi tar bort mjölken!

Men hon fick röda fläckar runt munnen samt att tungan började klia på henne. När jag tar en närmare titt på tungan ser jag att den är röd och MASSA prickar på sidan samt en hel del genomskinlga prickar mitt på tungan,,mest framme vid spetsen!
    Fler som reagerat på dessa bär och vad är det hon reagerar på i såfall!?

• Helle76

Det har ju inte gått att få tag i enagos välling så igår köpte vi sempers mjölkfria och idag är dottern jättelös i magen. Hon var likadan förut när vi testade sinlacgröten förra gången det var problem med enagos välling.

Hon är ju allergisk mot mjölkprotein och soja, så det verkar ju som att hon inte klarar av sojalectin heller. Är det vanligt att man inte klarar av sojalectinet?
  • EL I

I går var jag på coop och letade godis till lillkillen. Hittade inte det där eco-vital (heter det så??) däremot hittade jag ett som hette ekorrens ekologiska. Nån som hört/sett det? Vad jag kunde läsa mig till var det varken mjölk, soja eller vete i dem utan baserat på majsstärkelse. Måste väl vara ok va??

Lillkillen är jättefin på sina kinder nu med strikt vetefritt i en vecka nu så det ÄR nog rätt självklart att det är vete trots allt. Funderar på om jag ska ringa barn mott igen på måndag och  höra för jag har fortfarande inte fått någon tid till dietisten. Nu har jag t o m köpt mat till dagis och tagit med men nu har ica äntligen tagit hem så nu kan de köpa därifrån, men det känns som om jag borde få samma saker betalda som andra med allergiska barn.

En fråga till, ni som har multiallergiska barn (vet inte om 3 allergier räknas till det men det känns så ) har ni vågat er på nötter till era barn? Vad säker era läkare om nötter, när får man prova? Tänker att det är ju så stor allergirisk så jag vågar mig inte riktigt på det. Stora killen fick smaka väldigt tidigt, typ vid lillkillens ålder, 1-1½ år och han älskar det. Bra och nyttigt snacks, men det känns inte riktigt läge för det på lillkillen eller vad säger ni??

• Kavat
    Helle76 skrev 2010-04-16 18:43:26 följande:
    Äldsta dottern har blivit jätteröd på kinderna några gånger och jag kommer inte på vad det kan bero på. Kan det vara någon allergi? Bild finns på länken nedanför www.familjeliv.se/hem/helle76/gallery/phpbwzm...
    Svårt att veta. Jag tycker dock bara hon ser lite rosig ut på bilderna, alltså som man kan bli om man har sprungit, varit ute osv. Men det är svårt att se på bilder när man inte vet omständigheterna.
    Har hon inga obehag av det så skulle jag låta det vara.
Svar på tråden Allergitråden