• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell
    saffe skrev 2010-04-19 08:56:52 följande:
    Min dotter tål inte parfymerat tvättmedel, får utslag av det. Så det kan ju bero på den parfymerade tvålen. Om hon mår bra för övrigt så skulle jag "blunda och glömma" dom utslagen och sen låta bli att använda parfymerad tvål/tvättmedel i fortsättningen... Lättare sagt än gjort, jag vet, men man blir galen av att analysera allt.. Här har vi varit på kalas i helgen och stora dottern är eksemig i ansiktet. Ingen idé att spekulera i vad det beror på, då det bjöds på allt hon inte tål: mjölk, ägg, vete...Men så länge hon inte får i sig utan bara PÅ sig så går det an.. Men som sagt, jag vet hur jobbigt det är att försöka komma på vad allt beror på, speciellt innan man är hundra på vad det är dom är allergiska mot...
    Ja alltså perfymerat tvättmedel och sköljmedel har vi och det har hon inte reagerat på innan! Men det kanske var tvålen då =) Kan det komma så sent som 2 dagar efter hon badade ?! Vore ju toppen om det bara var så enkelt!
  • Tibell

Fast prickarna på armarna, magen och benen kan väl inte bero på tvålen ?! Hon fick det ju bara uppe på huvudet.
    Värmeutslag ?!

• saffe
    Tibell skrev 2010-04-19 09:03:12 följande:
    Ja alltså perfymerat tvättmedel och sköljmedel har vi och det har hon inte reagerat på innan! Men det kanske var tvålen då =) Kan det komma så sent som 2 dagar efter hon badade ?! Vore ju toppen om det bara var så enkelt!
    Dum fråga kanske, men; hur vet du att hon inte reagerar på tvättmedel/sköljmedel? Hon har ju tydligen utslag som du inte vet var dom kommer ifrån? Testa att använda parfymfritt ett tag! Egentligen så tror jag ju att hon ÄR allergisk, men för att slippa spekulera så kan man ju ta bort annat som hon skulle kunna vara känslig mot! Så kan du känna dig säker på vad reaktionerna beror på när dom kommer! Värmeutslag tror jag inte att det är!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-19 09:05:12 följande:
    Fast prickarna på armarna, magen och benen kan väl inte bero på tvålen ?! Hon fick det ju bara uppe på huvudet. Värmeutslag ?!
    Det känns som om du analyserar allt Om jag vore dig så skulle jag göra som saffe säger. Ta bort alla potentiella möjligheter till reaktion. Sånt som är valnigt utan att man är allergisk är ju att barn reagerar på parfymerade tvättmedel, sköljmedel och tvål. Ta bort allt sånt till oparfymerat. Ta bort de ni misstänker; mjölk och vete. Ha henne helt fri i alla fall 2 månader. Försök vara verkligen STRIKT! Lämna inte bort henne till någon under denna tid för det känns som om varje gång ni gjort det så har någon skitit i det ni sagt och hon har fått utslag igen. Ha på henne långärmade kläder, tvätta händerna JÄMT när ni tar i henne...alltså var VÄLDIGT STRIKTA.
    Är hon då fin efter 2 månader så börja införa EN SAK I TAGET.
    Om hon reagera på nåt så ta bort det igen, var återigen strikta tills hon är fin  i huden och mår bra...provocera med nästa sak...gäller även tvål och tvättmedel tycker jag.

Känns som om ni griper efter halmstrå hela tiden och att det analyseras hej vilt utan någon rim och reson.
    Bara mitt tips så skulle jag göra.

Förstår att det är jobbigt. tycker själv det är jättejobbigt att inte veta hur känslig lillkillen här hemma är t ex, men vi har bestämt oss för att vara väldigt strikta nu så vi vet säkert vad det är han får i sig. Sen när han mår bra och är fin i huden så kan man ju införa en sak undan för undan för att se reaktionen.
  • Twixie

Har ni tips på grönsaker/frukt/annan mat som är rik på Omega. Sonen är fiskallergiker och just nu kör vi benhårt på fisk & skaldjur till han blir helt fin och bra (vi misstänker också ev. tomater och/eller morätter. Tomater är dock nog mer överkänslighet pga eksem och inte ren allergi. Kanske samma sak med morötter). Vill inte ge fiskolja då men vill ju att han får i sig de bra sakerna med fisk utan att äta fisk så att säga

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Kavat
    Twixie skrev 2010-04-19 10:18:46 följande:
    Har ni tips på grönsaker/frukt/annan mat som är rik på Omega. Sonen är fiskallergiker och just nu kör vi benhårt på fisk & skaldjur till han blir helt fin och bra (vi misstänker också ev. tomater och/eller morätter. Tomater är dock nog mer överkänslighet pga eksem och inte ren allergi. Kanske samma sak med morötter). Vill inte ge fiskolja då men vill ju att han får i sig de bra sakerna med fisk utan att äta fisk så att säga
    Det sägs ju att det är olika bra omega3, beroende på vad det kommer ifrån. Men jag är inte så insatt. Men det finns en olja från Zeta, som heter typ raps-och linfröolja som är rik på omega3. Tror dagsbehovet var en matsked.   Bättre med något än inget hur som helst.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-19 09:05:12 följande:
    Fast prickarna på armarna, magen och benen kan väl inte bero på tvålen ?! Hon fick det ju bara uppe på huvudet. Värmeutslag ?!
    Mina får alltid eksemprickarna efter något/några dygn. Det röda kommer direkt. Men just knottror och eksemen kommer efter något dygn. Sonen har ju sen reaktion på vete och han blir knallröd vid enbart kontakt, men får han i sig så dröjer det något dygn och så är han eksemig/knottrig.

Jag tror inte på värmeutslag. De håller inte i sig så länge heller, det hade försvunnit för länge sedan vid detta laget! (Jämför med erat lapptest för vete, de eksemprickarna satt ju kvar länge.)

Sen, visst kan tvål mm göra "skada". Maken badade en gång dottern i min mandelbadskum när hon var mindre, då var hon helt prickig efteråt.

MÅSTE ni verkligen veta om hon tål vete exakt nu? Hon utsätts ju för saker hon inte tål flera gånger i veckan känns det som, medvetet eller omedvetet. Även om ni ser att hon ser fin ut i huden rättså fort, så innebär det INTE att det är läkt i hennes mage. Det tog TVÅ MÅNADER för min sons mage att bli bra efter att vi fick bort allt han inte tålde. Och när magen är skadad, så kan de även reagera på saker som de egentligen tål.
    Ska jag vara ärlig så tror jag inte att ni kommer komma fram till något annat än att hon reagerar på vete nu tyvärr. (Sen håller jag med Miralicia om smörgåskex, det är sojalectin i som man kan reagera på, så bättre att ge vetemjöl.)
    Vänta två månader och låt hennes mage och hud vila och försök igen sen är mitt råd.
  • saffe
    Hej! Nu behöver jag råd från er som sökt vårdbidrag och som vet hur ett läkarintyg för det ska se ut! Jag är mitt uppe i att söka för första gången för min dotter på 2 år som är allergisk mot; mjölk,ägg,alla sädesslag, soja, sojasläktingar. Hon har även lindrig förkylningsastma och pollenutlöst astma. Har idag fått hem läkarintyget från hennes barnläkare, som vi tyvärr inte har så bra kontakt med. Han har heller ingen erfarenhet av s.k långsamma reaktioner som hennes allergi är. Det visar bara på lapp-test och inget på pricktest eller RAST. Då till min fråga; Kan jag skicka in det här intyget som jag ska citera, eller är det risk att jag får avslag pga att det är minst sagt kort och innehållslöst...?
    "Härmed intygas att J följs via barnmottagningen i ..... på grund av allergi och obstruktivitet. Epicutantest utfört på allergicentrum i Linköping har visat signifikanta utslag för ägg, vete och mjölk samt icke signifikant utslag för havre och soja. Rekommendationer från allergicentrum är att J skall äta en kost fri från ägg, vete och mjölk. Enligt modern reagerar J även med buksmärtor vid intag av havre och soja. Behandlas med Miniderm, Mildison,Airomir samt livsmedel via livsmedelsanvisning. Med vänliga hälsningar...." 
    Han har ingen koll på eller förståelse för vilka problem vi har med hennes specialkost och vad det innebär i tid och kostnad. Han har misstrott mig från det att prick-testet inte visade något och sa rent ut att "jag gjorde henne sjukare än hon är"... Så vi har så lite kontakt med honom som möjligt, har istället fått ovärderlig hjälp från er som skriver i allergi-trådarna på Familjeliv.. Så vad tror ni? Ska jag be om ett nytt eller ska jag försöka hitta en läkare som tror på oss? Duger det här intyget att skicka in? Tacksam för svar!
  • Kavat
    saffe skrev 2010-04-19 13:03:04 följande:
    Hej! Nu behöver jag råd från er som sökt vårdbidrag och som vet hur ett läkarintyg för det ska se ut! Jag är mitt uppe i att söka för första gången för min dotter på 2 år som är allergisk mot; mjölk,ägg,alla sädesslag, soja, sojasläktingar. Hon har även lindrig förkylningsastma och pollenutlöst astma. Har idag fått hem läkarintyget från hennes barnläkare, som vi tyvärr inte har så bra kontakt med. Han har heller ingen erfarenhet av s.k långsamma reaktioner som hennes allergi är. Det visar bara på lapp-test och inget på pricktest eller RAST. Då till min fråga; Kan jag skicka in det här intyget som jag ska citera, eller är det risk att jag får avslag pga att det är minst sagt kort och innehållslöst...? "Härmed intygas att J följs via barnmottagningen i ..... på grund av allergi och obstruktivitet. Epicutantest utfört på allergicentrum i Linköping har visat signifikanta utslag för ägg, vete och mjölk samt icke signifikant utslag för havre och soja. Rekommendationer från allergicentrum är att J skall äta en kost fri från ägg, vete och mjölk. Enligt modern reagerar J även med buksmärtor vid intag av havre och soja. Behandlas med Miniderm, Mildison,Airomir samt livsmedel via livsmedelsanvisning. Med vänliga hälsningar...."  Han har ingen koll på eller förståelse för vilka problem vi har med hennes specialkost och vad det innebär i tid och kostnad. Han har misstrott mig från det att prick-testet inte visade något och sa rent ut att "jag gjorde henne sjukare än hon är"... Så vi har så lite kontakt med honom som möjligt, har istället fått ovärderlig hjälp från er som skriver i allergi-trådarna på Familjeliv.. Så vad tror ni? Ska jag be om ett nytt eller ska jag försöka hitta en läkare som tror på oss? Duger det här intyget att skicka in? Tacksam för svar!
    Jag hade skickat det intyget. MEN jag hade även ringt de som gjorde lapp-testet och förklarat situationen och bett dem styrka att hon inte tål havre och soja genom ytterligare ett intyg om lapp-testet.
    Jag och medicinska termer, men det står inget om astman eller är det obstruktivitet?

Jag har i och för sig egentligen bara styrkt ägg (RAST) och havre (lapp) från test och jag fick vb.. (Det visade på ägg och vete, eller ja, egentligen även lite på råg, men inte tillräckligt starkt enligt läkaren för att helt styrka allergi. Men som du vet är han ju jätte känslig mot alla sädesslag)

Oavsett så måste du ju skriva en utförlig beskrivning om hur ni har det med allergier och astma, det brukar inte framgå av ett läkarintyg.
  • Helle76
    Tibell skrev 2010-04-19 08:47:40 följande:
    åhh tjejer nu får ni hjälpa mig igen! La in bilder på hur tösens prickar ser ut i galleriet. Dessa är från idag så det var ju mer irriterat igår! ( ena bilden är gjord mörkare bara för att man ska kunna se prickarna) Vad tror ni?! Är det allergi prickar eller är det värmeutslag!? Utöver dessa har hon även några på kinden samt på bägge armarna, både under och över Det enda som jag kan komma på ha orsakat prickarna är att vi badade henne i fredags. Och vi använde en parfymerad tvål till huvudet ( endast 1 droppe ). Men då borde hon väl ha fått reaktionen då och inte nu?! Och mjölk kan det inte ha varit för idag har hon ätit bra igen.. äntligen =)
    Jag skulle säga att detta är pga eksem, kan vara vad som helst hon reagerat på. Våran yngsta såg ut så när vi använde tvättmedel och sköljmedel med parfym och så fort vi slutade med det och körde parfymfritt blev hon bra i huden. Nu reagerar hon ibland när hon fått i sig någon hon inte tål men ser inte ut så varje dag som förut.
Svar på tråden Allergitråden