• Mamsie

Allergitråden

Fåret Shaun skrev 2010-04-07 22:23:53 följande:
    webbutik.barnmatsbutiken.se/aktuellt
    Intressant sortiment - bra att det finns alternativ!
    Miralicia skrev 2010-04-07 22:44:26 följande:
    Jag har just mailat dem ang att de skriver att barngröten är utan vete när den innehåller dinkelflingor (och dessutom innehåller havregryn & kornflingor som knappast lär vara utan kontamination av vete).
    Bra! Det är ju sanslöst att göra så...

Jag hittade också webbutik.barnmatsbutiken.se/aktuellt/tillskottsblandning-av-getmjolk-steg-2-fran-6-man.html
    Tillskottsblandning av getmjölk
    Man undrar ju vad det är för målgrupp de tänkt sig?
    - "baserad på getmjölk istället för komjölk."
    Att den är på getmjölk istället för komjölk hjälper inte med tanke på att man oftast reagerar även på får-/getmjölk som komjölksallergiker.
    - Innehåller laktos.
    Jag betvivlar att den är så ren att mjölkallergiker tål den.
    - "eller blandas med Holles mjölkfria gröt och välling "
    Gör det gröten/vällingen mjölkfri då eller?

USCH så irriterande!
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Mamsie
    EL I skrev 2010-04-08 08:31:01 följande:
    Måste ha lite mer råd. Sonen blev ju illröd om kinderna igen efter att han fick stärkelsesirap i en kräm måndag och tisdag. Onsdag fick han helt vetefritt igen. De röda kinderna är kvar men det är ju inte så underligt. Det tar ju lite tid att få bort eksem. Fortfarande lite dåliga nätter, kanske inte heller så underligt då magen brukar sitta i några dagar till MEN det konstiga är att hans eksem i ansiktet blir värre under dagen. Alltså på morgonen är han röd men sen blir han sådär ilsket röd, mer och mer under morgonen/fm, så det ser ut att göra ont. Varför blir det värre? Han får ju inte vete alls nu? Det lägger sig liksom under natten.
    Jag tänkte på att om man har känslig hud så retas den lättare av "allt o inget".
    Mina kinder är känsliga (Rosacea) och jag märker om jag legat mot örngottet länge; torrt, rött och kliar.

Kan det vara något sånt kanske?
  • Mamsie
    Icis86 skrev 2010-04-08 08:30:56 följande:
    Fråga: Barn som är allergiska mot födoämnen - löper de större risk att bli allergiska även i vuxen ålder eller mot annat, tex. pälsdjur m.m
    Hittade det här

"... Astma- och Allergiförbundets ordförande Ingalill Bjöörn.

Omkring en tiondel av alla barn har någon form av matallergi. I tonåren är siffran cirka 15 procent och för många kvarstår allergin även i vuxen ålder. Totalt uppger cirka 1,8 miljoner vuxna svenskar att de inte tål ett eller flera livsmedel. "

www.matnyttig.se/articles/1-articles/144-tryggare-mat-foer-allergikerna-pa-mcdonalds

• Mamsie

Tips!
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/allergi/
    Aftonbladets nya sajt för allergiker

OBS! Som allt annat ska man ta det med mycket sunt förnuft och en nypa salt - kolla källan och fundera på hur artiklarna/nyheterna är vinklade för att fånga läsare

• Mamsie
    EL I skrev 2010-04-10 18:16:38 följande:
    mm tyvärr....*skäms* är nog att man liksom inte tror att han är så känslig dumt jag vet, hade aldrig köpt det om inte mannen stått på sig, även om det inte är nån ursäkt å sonens vägnar jag har som sagt försökt förklara men han tror inte riktigt på hans allergi på nåt sätt jag vägrade efter 2 bitar och sen fick han russin. Jag hoppas han inte får nån reaktion nu i alla fall så får jag köpa hem "fritt" godis att ha, men problemet är att jag letat överallt efter det som ni pratat om men hittar inte någonstans något som är "fritt".
    Hos oss tog det låååång tid innan maken fattade galoppen.
    Nu är lillen snart 4 år och vi tog bort mjölk vid 2 veckors ålder, soja vid 3 månader. Ägg, vete, havre, korn & råg vid knappa 2 år.
    Först på sistone har maken till fullo fattat galoppen. Numera undviker han alltså kontaminering, tar småsymtom som just symtom och förstår att sonen INTE mår bättre av att få "lite gott".

Varför ska de vara så tröga? Ungarna är ju de som lider av det!
    Visst önskar jag också att det inte är "så allvarligt", att vi tagit fel, att det gått över osv.. Men jag vet ju att han är allergisk och måste rätta mig därefter...
  • Mamsie

Hej tjejjer!
    Vet ni vad? Jag är gravid! {#lang_emotions_gravid}

Med tanke på de tre andra allergikerna så funderar jag på det där med lactobaciller under graviditeten.
    Är det nån av er som har tips, råd, länkar mm?

*kram*

PS. Max mår "bra" - dvs klarar sig med medicinerna så länge alla sköter sig. Inga svåra jobbiga allergiincidenter - de fick sg nog en tankeställare på dagis sist

PS 2. Jag tipsade en nyfödingsmamma om den är tråden. Prickar och uteslutning av mjölk o ägg. Tips på produkter.

Kram igen!

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp i magen! ~
  • Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-04-20 17:22:52 följande:
    Mamsie: *fnissar* he he jag hittade t.o.m länken igen...
    Den här datiot.istheshit.net/ ?
    *asg*  Ja jisses ja...

Hej på dig!
  • Mamsie
    Mjölksyra är bara en beteckning på en kemisk reaktion utan koppling till komjölk; mjölksyra i musklerna och syrade grönsaker tex.
    I salvor/krämer gör det att fukthalten ökar så det är klockrent på torr hud. Nackdelen med det är att det kan svida rejält vilket inte uppskattas av små barn.

I början fick jag mer eller mindre hicka av att det var mjölksyra / lactic acid i tvålar mm men det är lugnt för mjölkallergiker alltså!
  • Mamsie

Tack för grattisarna
    Ja, det är jättekul med tanke på att jag redan tyckte nollsexan var en gåva eftersom jag var 42 då
    Och här är jag nu fyra år senare och på tjocken igen

www.vitaminvaruhuset.se/shop/
    Tänk att det ska vara så dyrt med lactobaciller...
    *sucka*
    Jaja, jag får dra av det på alkoholkontot och kaffekontot mm...

Jag är övertygad om att lactobaciller lindrar allergisymtom hos barn - speciellt när det handlar om reaktion med hud eller tarm.
    Lillgrodden ska få lactobacilldroppar från första början

Svar på tråden Allergitråden