• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • stockrosen
    Frosk skrev 2010-07-29 20:30:07 följande:
    Vi ska åka i januari och det brukar ju härja på förskolan lite då o då under vintern. Går det att avboka med så kort varsel?
    Jag vet inte om det går att avboka. Skall du åka charter eller reguljärt?
    Jag fick avboka en charter- resa en gång bara två dagar innan pga dödsfall i familjen (mormor) och det var himla massa pyssel men det gick. Du/ni kommer säkert få gå till läkaren för intyg annars går det nog inte att avbeställa. Men det gäller charter. Vet inte hur det är med reguljärt flyg.
     Finns det någon annan som vet förresten, vore bra att få veta vad som gäller.

MEN har du lätt att få magsjuka?
    Varför jag frågar är att vi sällan får det fastän vi har barn i förskoleåldern.
    Men å andra sidan så har vi lätt att bli förkylda, få feber etc. Alla är så olika
  • Frosk

Ja stora dottern brukar få det så fort det går och jag åker oftast på det med och sambon ibland. Vi åker charter iaf såd et kanske är lättare då, men man vill ju veta säkert.

• molnen
    Tullemi skrev 2010-07-29 19:31:04 följande:
    Vi reser med lika gamla barn (9 mån + nästan 3-åring) i december och vi blir borta i 8 veckor. Vi tar med 2 vagnar. En med bra liggläge och en annan enkel sulky (enklaste modellen som finns, bara ett säte egentligen). Sen kan vi sätta ståbräda på den ena vagnen också, men huruvida det funkar på thai-gator återstår att se . Syskonvagn verkar jätteklumpigt (och vi äger inte ens nån) at tta med sig till Thailand. Jag har aldrig sett en delbar syskonvagn, men det kanske finns...
    Den länken som jag fick om taxi med bilstolar hyrde även ut Phil and ted vagnar,vi har en sådan hemma och kan varmt rekomendera den vagnen.
  • stockrosen
    Frosk skrev 2010-07-29 20:43:39 följande:
    Ja stora dottern brukar få det så fort det går och jag åker oftast på det med och sambon ibland. Vi åker charter iaf såd et kanske är lättare då, men man vill ju veta säkert.
    Mitt råd till dig att kontakta ditt resebolag och fråga.
    Om du åker med ving så kan du göra det via en chatt på deras hemsida.
    Säg bara att du är orolig ifall det skulle hända. Då får du ett ordentligt svar. Glöm inte att skriva ner namnet på personen du vart i kontakt med. Berätta gärna sen vad du fått för svar!!!!
  • Thegran

Avboka brukar man alltid kunna göra om man har läkarintyg,det är väl den form av försäkring som ingår om man betalar resan med tex visa kort. Ofta kan man dessutom köpa till extra försäkring så man kan avboka utan anledning. Det har vi gjort, kostade 190 kr.

• Tullemi

kids-on-board känner jag till sen 2-3 år tillbaka, men vi vill inte ha en Phil och Ted-vagn. Gillar inte att sätta ett barn bakom det andra (stackars barn som inget ser) plus att det skulle bli bra dyrt att hyra vagn  i 8 veckor.

Vi har möjligheten att ha Milea hemma från förskolan i minst en vecka innan avresa så vi kan undvika (så gott det går iaf) att hon blir smittad av nåt.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Tequilaa

Vi ska åka till Thailand i januari och 8 veckor framåt, vi har 2 barn på 2½ och nästan 5år, ska vi ha med 2 vagnar eller vad tycker ni? tänkte då en såndär sulky vagn...
    Vet nån om de går in en akta graco trekko vagn i en tuk tuk?

• Mawe123
    Tequilaa skrev 2010-07-30 10:53:59 följande:
    Vi ska åka till Thailand i januari och 8 veckor framåt, vi har 2 barn på 2½ och nästan 5år, ska vi ha med 2 vagnar eller vad tycker ni? tänkte då en såndär sulky vagn...
    Vet nån om de går in en akta graco trekko vagn i en tuk tuk?
    Ingen koll på den vagnen, men chicco liteway behöver man inte fälla ihop i tuk-tuken, den rymms!

Men jag skull vilja ha en sulky som är skönare för benen, så att man kan fälla upp där, när barnet ligger ner och sover i vagnen..

Min önskan, en sulky med liggläge och suflett där man kan fälla upp vid fotänden så att det blir skönt att ligga och benen inte hänger ner. Den ska också vara så pass smal så att jag inte behöver fälla ihop den i en tuk-tuk och rymma en treåring.

Tipsa mig gärna!
    William 000213, Lowe 070712
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)