• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • ulligulli
    Tullemi skrev 2010-07-23 08:37:55 följande:
    Fasiken vad svårt det är att planera fickpengarna för 8 veckor. Maken åker ju hem efter 4,5 vecka så då försvinner ju en utgift, men jag vill ju fortfarande ha tillräckligt med pengar så vi kan hitta på saker resterande tid. Visserligen drar man säkert ner på tempot lite när man är borta såpass länge.......hm. Är 40.000-45.000:- i fickpengar realistiskt för 2 vuxna och 2 barn i 8veckor (minus en vuxen då efter 1 månad ca)?
    Vi räknade på mellan 1000 - 1200 bath per dag när vi var nere förra vintern. Ibland gjorde vi inte ens av med det...
    Det är utan utflykter!
  • MissCh
    molnen skrev 2010-07-26 15:18:17 följande:
    Jag skulle inte åka med mina barn utan bilstol i sverige så då är det uteslutet att göra det i thailand .
    Vart i Thailand är det ni ska? När vi var förra gången landade vi i Phuket, och reste runt till några olika ställen runt Krabi etc. Vi bokade alla våra biltransporter från/till flygplats och mellanr orter med ett företag som har svensk standard på bilbarnstolar, www.kids-on-board.com, det fungerade jättebra. Men sen är det ju lite kortare sträckor med tuk-tuk och sådär. Nu ska vi vara tre månader på Lanta, och det handlar mest om såna korta resor, därför funderar vi på hjälmar (som jag hört att de flesta svenskar där nere har till sina barn) och ett babyskydd till den minsta.
  • molnen
    MissCh skrev 2010-07-26 22:41:38 följande:
    Vart i Thailand är det ni ska? När vi var förra gången landade vi i Phuket, och reste runt till några olika ställen runt Krabi etc. Vi bokade alla våra biltransporter från/till flygplats och mellanr orter med ett företag som har svensk standard på bilbarnstolar, www.kids-on-board.com, det fungerade jättebra. Men sen är det ju lite kortare sträckor med tuk-tuk och sådär. Nu ska vi vara tre månader på Lanta, och det handlar mest om såna korta resor, därför funderar vi på hjälmar (som jag hört att de flesta svenskar där nere har till sina barn) och ett babyskydd till den minsta.
    Åååå det var ju smart ,hoppas fler tar nytta av den länken
  • molnen
    Resan är inte bokad än och kommer nog bli vinter/våren -2012. Jag kikar på var vi kan resa ska då vi kommer att vara många som åker . Ett resmål där barnen kan åka tryggt är ett stort + . Eftersom vi är många som reser finns ju möjlighet för oss vuxna att ge oss ut på äventyr utan barnen någon dag . Har ni skoter/skidhjälmar eller hockyhjälmar ?
  • Smilla75
    Du kan inte ha babyskydd i tuktuk, men det menade du kanske inte heller? Vi har hyrt bil på Lanta, det är ungefär samma pris som i Sverige. Inte billigt. Åker man tuktuk är det bra med hjälm förstås, även en cykelhjälm är bättre än inget. Våra tre barn åker dock utan.
  • Pigelinen

V i hade med en Rock a tot, dvs ett babyskydd osm inte väger så mycket och som passar även om barnet är lite större... vår dotter var 1½ år när vi var i thailand o vi hade med den. På charterbussarna fanns det bälten sen valde vi taxibilar som hade bälte, tuk tuk åkte vi aldrig. Vid något tillfälle på en av öarna fanns bara pickuper men då satt i varjefall dottern fast i stolen även fast vi inte kunde sätta fast stolen. Kändes bättre än att ha henne lös i knät.

Dessutom fick man ha två barnsaker utanför vikten på charterplanet, så vi hade både vagn och bilstol med oss som inte vägdes in. Tips bara är att ha med en sopsäck för att transportera stolen i på flyget, när vi flög ner så plastade vi int stolen men på vägen hem var inte inplastningen öppen så då hade en säck varit bra. Kommer deffinitivt ha stol om vi åker igen.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Mitt livs lycka

Någon som kan tipsa om bra boende i Krabi på Ao Nang?

• Pigelinen
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-27 21:08:22 följande:
    Prisvärt boende var på Best western ban ao nang. Centralt och bra 2+ hotell.
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • YlvaD
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-27 21:08:22 följande:

Hej!

Vi bodde på Thai Villlage Resort och var jättenöjda, en enda liten nackdel var att det låg lite avsides men det finns ju tuk-tuk Flört

• Simbaa

Så då var första sprutan tagen.
    Nästa gång är det hela familjen som ska ta. Vi hade bara A innan så nu tar vi B oxå

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)