• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Mitt livs lycka
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-28 20:49:48 följande:
    Vill bara tacka för de förlsag jag fått på boende i Ao Nang. Har aldrig varit i Krabi tidigare så det är alltid kul att få lite tips! Däremot så är vi lite tråkiga på det sättet att vi helst inte bor på hotell som Ving/Fritidsresor/Apollo använder.. Obestämd Inte heller vill vi ha "för långt" till stranden/centrum, åker ogärna tuk-tuk i onödan (med tanke på det som diskuterats lite förut nämligen "omöjligheten" till att spänna fast barnen. Men givetvis åker vi tuk-tuk ibland men kan man undvika detta flera ggr dagligen så gr vi gärna det. Och jag personligen bor gärna nära stranden iaf! Glad Vi får se på vilket hotell vi hamnar på! Men ni får gärna fortsätta komma med förslag och fortsätter att googla på boende! Men jag har era förslag kvar i minnet! Glad
    Jag fortsätter att googla på boende skulle det stå... Drömmer
  • LinnH

Ja man får alltid ha med egen dvd på planet. Ibland måste den vara avstängd under lyft och landning.

• MissCh
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-28 20:49:48 följande:
    Vill bara tacka för de förlsag jag fått på boende i Ao Nang. Har aldrig varit i Krabi tidigare så det är alltid kul att få lite tips! Däremot så är vi lite tråkiga på det sättet att vi helst inte bor på hotell som Ving/Fritidsresor/Apollo använder.. Obestämd Inte heller vill vi ha "för långt" till stranden/centrum, åker ogärna tuk-tuk i onödan (med tanke på det som diskuterats lite förut nämligen "omöjligheten" till att spänna fast barnen. Men givetvis åker vi tuk-tuk ibland men kan man undvika detta flera ggr dagligen så gr vi gärna det. Och jag personligen bor gärna nära stranden iaf! Glad Vi får se på vilket hotell vi hamnar på! Men ni får gärna fortsätta komma med förslag och fortsätter att googla på boende! Men jag har era förslag kvar i minnet! Glad
    Tänkte bara säga att läget var just det bästa, precis vid stranden, nära longtailbåtarna, och det är verkligen nära att gå till "stan". Man har varken långt till den delen som svänger uppåt strax ovanför, eller till "strandpromenaden" där det ligger flera trevliga restauranger i andra änden.

Däremot har jag ingen aning om om charterföretagen använder hotellet. Vi var där i lågsäsong när svensk charter inte går till Krabi, så vi såg inget av det. Vi googlade mycket på hotellbokningssajter mm och valde vad vi tyckte verkade bäst på varje ställe.
  • Frosk

Jag kanske är löjlig nu men jag oroar mig för att man ska åka på kräksjuka lagom till resan. Vad gör man då?

• Thegran

Ja, Har man kräksjuka när man ska resa stannar man givetvis hemma för att inte smitta alla andra på planet.

• stockrosen
    Frosk skrev 2010-07-29 10:43:20 följande:
    Jag kanske är löjlig nu men jag oroar mig för att man ska åka på kräksjuka lagom till resan. Vad gör man då?
    Vad är det som gör att du oroar dig för det?
    När skall du åka?
  • Tullemi

Ingen jag känner har någonsin drabbats av kräksjukan. Hoppas det förblir så i år också

• smarres

Hej alla Thailandsresenärer!

Jag skulle vilja veta hur ni tänker när det gäller vagn när man reser med två barn, 2 1/2 år resp. 9 mån. Vi kommer vara borta i 10v. och kommer definitivt behöva ha vagn med oss, men frågan är vilken sorts vagn?! Ska man köra på två singelsulkys lr en syskonvagn? Jag tänker att det kan vara bra att ha vagn till båda som de kan sova i på kvällen när man är ute o äter (kanske är önsketänkande... Flört)  Är det någon som vet om det finns singelsulkys som man på nåt sätt kan sätta ihop, det hade kanske varit det mest ultimata? Hur har ni andra resenärer  resonerat?

/Maria

• Tullemi
    smarres skrev 2010-07-29 15:43:25 följande:
    Hej alla Thailandsresenärer!

Jag skulle vilja veta hur ni tänker när det gäller vagn när man reser med två barn, 2 1/2 år resp. 9 mån. Vi kommer vara borta i 10v. och kommer definitivt behöva ha vagn med oss, men frågan är vilken sorts vagn?! Ska man köra på två singelsulkys lr en syskonvagn? Jag tänker att det kan vara bra att ha vagn till båda som de kan sova i på kvällen när man är ute o äter (kanske är önsketänkande... Flört)  Är det någon som vet om det finns singelsulkys som man på nåt sätt kan sätta ihop, det hade kanske varit det mest ultimata? Hur har ni andra resenärer  resonerat?

/Maria
    Vi reser med lika gamla barn (9 mån + nästan 3-åring) i december och vi blir borta i 8 veckor. Vi tar med 2 vagnar. En med bra liggläge och en annan enkel sulky (enklaste modellen som finns, bara ett säte egentligen). Sen kan vi sätta ståbräda på den ena vagnen också, men huruvida det funkar på thai-gator återstår att se . Syskonvagn verkar jätteklumpigt (och vi äger inte ens nån) at tta med sig till Thailand. Jag har aldrig sett en delbar syskonvagn, men det kanske finns...
  • Frosk
    stockrosen skrev 2010-07-29 14:02:59 följande:
    Vad är det som gör att du oroar dig för det?
    När skall du åka?
    Vi ska åka i januari och det brukar ju härja på förskolan lite då o då under vintern. Går det att avboka med så kort varsel?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)