• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • MissCh
    winters skrev 2010-07-28 18:13:33 följande:
    Jag funderar lite på shopping, vi ska vara 2 veckor i Ao Nang och sedan 2 veckor i Khao Lak, kommer mitt shoppingbehov att bli tillfredsställt där? :)

Såg annars att Fritidsresor anordnar en shoppingtur till Phuket där lunch ingår, det kanske vore något, står att man bl a åker till varuhusen Central Festival och Jungceylon, är det bra ställen? Vill shoppa själv i sådana fall, inte ta med resten av familjen, så jag vill gärna ha något ordnat eftersom det är en bit att resa.

Får väl se hur det verkar, för det skulle bli den sista veckan i sådana fall, så jag kan ju avvakta och se hur mycket jag har fått shoppat innan, men är det någon som har input på shoppingställena i Phuket?
    Nej, det är toppen att köpa sidensjalar, keps och kanske någon väska i Ao Nang, det är kul att gå bland stånden på kvällarna. Men för riktig shopping är det en helt annan sak, vi åkte till Central Festival några timmar på väg till flygplatsen, och jag skulle gärna ha gått där längre. Där finns fina märkesvaror som är mycket billigare än hemma (med de är ju fortfarande inte gratis, men vi betalade kanske 300 kr för jeans som kostar 1000 hemma). Jag köpte fina designer-skinnväskor som jag har på jobbet mm. Finns mycket kläder, skor och allt möjligt. Man kan gå där länge :)
  • Tullemi

Ja, Central och Jungceylon är bra ställen för shopping, men det var inte speciellt billigt. Prisexemplet som MissCh lämnat ovan (jeansköpet) såg jag inte till dock. Tyckte det var dyrare än så, men jag kan absolut ha missat nåt för båda ställen är ganska stora

Milea 080217 Lucas 100202
  • MissCh
    Tullemi skrev 2010-07-28 18:50:56 följande:
    Ja, Central och Jungceylon är bra ställen för shopping, men det var inte speciellt billigt. Prisexemplet som MissCh lämnat ovan (jeansköpet) såg jag inte till dock. Tyckte det var dyrare än så, men jag kan absolut ha missat nåt för båda ställen är ganska stora
    Ja, det var ju i juni, det kan ha varit lite rea... jag minns faktiskt inte. Men väskorna var "billiga", men bara om man jämför med vad motsvarande kostar hemma förstås.
  • winters

Ok, tack, får se hur nöjd jag är med shoppingen så bokar jag en sådan utflykt sista veckan i sådana fall, låter som att det var bra ställen i alla fall. Märkeskopiorna antar jag att man lika gärna kan köpa i Ao Nang eller Khao Lak. Finns det flera ställen att handla i Khao Lak, eller är det bara ett centrum, har inte riktigt fått grepp om stället ännu? Det ska finnas en marknad där polisbåten är uppspolad, var det bara någon viss dag eller hur var det med det?

Oscar 091001
  • Thegran

En sista gång, tips på bra småsaker att ta med för att roa en tvååring på flyget? Vi åker till Ullared i helgen och tänkte handla där :)

• MissCh
    Thegran skrev 2010-07-28 19:54:39 följande:
    En sista gång, tips på bra småsaker att ta med för att roa en tvååring på flyget? Vi åker till Ullared i helgen och tänkte handla där :)
    Vi hade med lite ritgrejer, några pixiböcker, pysseltidning, bärbar dvd och små russinpaket och godis.
  • molnen
    MissCh skrev 2010-07-28 20:13:12 följande:
    Vi hade med lite ritgrejer, några pixiböcker, pysseltidning, bärbar dvd och små russinpaket och godis.
    Får man alltid ha med sig egen DVD på planet ? någon som vet ......
  • winters
    Thegran skrev 2010-07-28 19:54:39 följande:
    Nu vet jag inte om de passar en tvååring, men våran 10-månaders fick dessa bilar nu när vi åkte till Norge och älskar dem! De är väldigt praktiska eftersom man staplar dem i varandra och sparar då välbehövd plats! :) En har en skallra i sig, en har en snurrsiren på taket, en har en sollucka och en har en brandstege. Betalade 60 kr i början på juli och de är från Fisher Price. Rekommenderas! :)

http://www.amazon.co.uk/Mattel-Brilliant-Basics-Nesting-Vehicles/dp/B00000IZQI/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=toys&qid=1280341033&sr=8-4
    Oscar 091001
  • Thegran

Tack för tipsen, har memorerat :) fler?

• Mitt livs lycka

Vill bara tacka för de förlsag jag fått på boende i Ao Nang. Har aldrig varit i Krabi tidigare så det är alltid kul att få lite tips! Däremot så är vi lite tråkiga på det sättet att vi helst inte bor på hotell som Ving/Fritidsresor/Apollo använder.. Obestämd Inte heller vill vi ha "för långt" till stranden/centrum, åker ogärna tuk-tuk i onödan (med tanke på det som diskuterats lite förut nämligen "omöjligheten" till att spänna fast barnen. Men givetvis åker vi tuk-tuk ibland men kan man undvika detta flera ggr dagligen så gr vi gärna det. Och jag personligen bor gärna nära stranden iaf! Glad Vi får se på vilket hotell vi hamnar på! Men ni får gärna fortsätta komma med förslag och fortsätter att googla på boende! Men jag har era förslag kvar i minnet! Glad

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)