• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi
    Mawe123 skrev 2010-07-31 16:06:46 följande:
    Kommer tillbaka till vagn frågor igen..

Vi kunde dra in chicco Liteway i en tuk-tuk utan att fälla ihop den, den är ca 48cm bred.

Undrar om någon vet hur bred vagn man kan dra in i tuken, någon som vet med sig att deras vagn funkade
    att dra in och som orkar mäta bredden på den?

Vill ogärna dra med mig en vagn som måste fällas ihop för varje tuk-tuk resa..
    Attans, jag har inte ens tänkt på det där med vagnbredd. Måste mäta min Bee imorgon.....
  • Thegran

De där bomberna i bangkok känns allt annat än bra. Två st på mindre än en vecka. Hoppas det inte blir mer!!

• Mitt livs lycka

God morgon!

Nu har vi äntligen bestämt oss - det blir inte Ao Nang utan Koh Lanta och Koh Phi Phi!! Någon som har tips på bra boende? Vi vill som sagt bo strandnära - dock inte på stort komplex utan gärna något lite mindre/mysigare men givetvis fräscht hotell (gärna i bungalow på stranden). Dock vill vi att det ska finnas pool.

För mycket begärt eller har ni några tips?

• Thegran

På lanta kan jag rekommendera Good days på long bech. Helt fantastiskt boende! Vi bodde i en superior beach front, rymlig och fräsch! Vacker strand, helt ok pool och bra mat i restaurangen.

I år ska vi bo på dr lanta på Klong dao. Fick ett riktigt bra pris och enligt vännerna som bor på lanta är det fint och barnvänligt. Pool finns och resorten ligger på stranden.

• Mawe123

Vi hyr ett hus på Southern, ligger vid stranden klong dao, vilken är perfekt om man har barn i vagn med sig.
    På soutern finns det tennisplan, pingisbord två pooler och mycket svenska barn, vilket våra ungar gillar.
    Vi åker 6 pers, jag, maken, tre barn o morfar, och då känns det bäst med ett rymligt hus.

William 000213, Lowe 070712
  • lillsussan
    stockrosen skrev 2010-07-30 23:31:22 följande:
    Hm...ja...här kommer jag med mina hönsmamma-tankar...sorry men jag bara måste.

Ja, du kanske inte skall välja de allra största ställerna men välj gärna ställen där det finns bra sjukvård...vet dock inte hur det är på Koh Lanta men vad jag har förståt av andra trådar på olika thailnadsforum så körs de flesta till sjukhuset på Phuket och det är kanske inte så lätt om något händer mitt i natten etc.

Det kommer säkert inte hända något men IFALL.
    Det är ju så klart en viktig synpunkt. Har du bra förslag på ställen som är relativt små "turistorter" men som ändå har relativt nära till sjukvård?
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan
    MissCh skrev 2010-07-30 23:59:25 följande:
    Jag har inte bestämt mig ännu - någon som har tips? Jag kommer ju ha en sådan liten den här gången, 4,5 månader från början, så det känns som jag måste ha en "riktig" vagn av något slag. Kanske någon trehjuling.

Förra gången var min minsta knappt två, då hade vi en lite kraftigare sulky från Brio med liggläge, det utmärkt. Man fick ta med en vagn per barn, så vi hade faktiskt en liten paraplysulky till hon som skulle fylla fem också, det var ganska skönt sena kvällar och vid längre promenader. Och när det är mycket trafik och man ville hålla koll på dem :)

Jag har köpt en bugaboo för att ha hemma, men jag köper nog någon vagn på blocket för resan.
    Vi kör också Bugaboo Cameleon hemma, men frågan är om man kan överleva med en lättare variant under tre veckor i Thailand, då Ebba ändå kommer vara 7 månader. Typ en paraplyvagn som går att fälla till helt liggläge. Eran minstingen kommer ju vara betydligt mindre än våran så det kanske är för tidigt för er att använda en sådan?

Vad gäller boende så tolkar jag det som att ni har bokat boende separat?
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • MissCh

Mmm, det är svårt med vagn. Jag ska undersöka och fundera... Vid sju månader hade jag nog försökt med en annan vagn. Iofs, Cameleon är ju rätt smidig väl (har inte använt min än), för din del skulle det ju räcka med sittdelen. Men hur är den i sand och terräng? Tror du man kan gå över till endast sittdelen vid 4,5 månader, det måste väl vara för tidigt även om man kan fälla den?

Ja, den här gången har vi hyrt ett hus på Koh Lanta, via annons på Blocket. Ser jättefint ut! Många svenskar har fina semesterhus eller lägenheter och hyr ut per vecka. Det blev billigare för oss än att bo i rum på resorten, och mycket bekvämare. Sök på Blocket på Koh Lanta till exempel!

Förra gången när vi åkte runt så googlade vi på de olika platserna och hotellen, kollade på kartor för lägen och läste reviewer på sidor travelfish och tripadvisor. I de flesta fallen blev det jättebra. Det skiljer också ofta ganska mycket i pris beroende på var man bokar och vilka erbjudanden de har. I något fall var det fördelaktigast att boka direkt med hotellet.

• MissCh
    Tullemi skrev 2010-07-31 08:45:53 följande:
    Vi har precis sålt vår Chicco och ska ta med oss vår Bugaboo Bee i transportväska. Och utöver det ska vi ta med en paraplysulky till Milea som kommer vara nästan 3 år. Hon är vagnvägrare så vi tar en liten vagn till kvällsbruk som vi hooooppas att hon kommer använda. Hoppas Buggan överlever resan bara, men transportväskan ska tydligen vara superbra. Vår Chicco fick ju sig en smäll sist och blev lätt skev
    Bee ska vara en smidig vagn har jag hört. Från vilken ålder kan det räcka med Bee som enda vagn? Tror du att jag kan klara mig med bara den till en bebis på 4,5 månader och tre månader framåt?
  • Tullemi
    MissCh skrev 2010-08-01 19:53:42 följande:
    Bee ska vara en smidig vagn har jag hört. Från vilken ålder kan det räcka med Bee som enda vagn? Tror du att jag kan klara mig med bara den till en bebis på 4,5 månader och tre månader framåt?
    Det är nog lite hur man känner för detta med att vagnen ska vara ombonad osv, för det är ju den inte ett dugg. Lucas har haft Bee'n hela tiden. Först med mjuklift och nu utan (sen han var ca 4 månader). Lucas är nu 6 månader och ganska stor och stadig så för honom funkar vagnen som enda vagn. Det är ju nästan fullt liggläge så han sover gott i den med en gosig filt. Den kan uppfattas som ranglig och hjulen fastnar gärna i skrevor i marken, men man lär sig snabbt hantera vagnen. Jag älskar den fullkomligt! Men så har vi ju ägt Bee sen aug -08.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)