• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej! Har inte varit här innan men skummat lite i tråden idag.

Vi åker till Koh Lanta mars - juni nästa år! Alltså 2011. Någon mer?

Vi har bokat hus, och skolplatser åt barnen, men inte flygbiljetter ännu eftersom hemresedatumen inte släppts.

Våra barn kommer vara 7 och ett halvt år, 4 och ett halvt år samt en liten bebis på 4,5 månader (kommer vara 7,5 månader när vi reser hem i mitten av juni).

De två "stora" ska på på Sanuk, en svensk skola på Koh Lanta, i ettan respektive i förskola. Vi tittade även på Lilla svenska skolan, men det blev Sanuk till slut. Vi ska bo på Southern Lanta så det ligger nära.

Givetvis finns en massa saker att reda på och fundera på hur man ska göra med - blöjor, barnmat, välling, gröt, hjälmar, flytvästar, myggnät, myggmedel, barnsäng, vagn mm... pust!

Just nu är jag gravid i v 24, så det får bli en sak i taget.

Vi har rest med barnen i tre veckor till Thailand tidigare, då var de knappt 2 och 5, det gick jättebra.

Tar gärna emot tips förstås, och utbyter funderingar med andra i liknande situation.

• MissCh

När det gäller risker försöker jag att aktivt lägga åt sidan sådana där läskiga grejer men som är väldigt låg sannolikhet, men att istället försöka att förebygga de mer vanliga olyckorna/sjukdomarna som är större risk ska hända. T  ex att ha hjälmar i tuktuk, försiktiga i allmänhet i trafik, myggnät mm, och jag ville inte boka husmed egen pool utanför dörren. Förra gången bokade vi alla transfers och längre bilsträckor i förväg med bil med svensk standard på bilstolar till exempel.
    Men visst blir man berörd när man läser om dödsfallen med maneterna, det är jättehemskt. Om jag fördjupar mig i det kan jag bli skräckslagen, så jag försöker låta bli :)

• MissCh
    Flamma skrev 2010-07-07 20:18:32 följande:
    Melvin var 19 månader första gången vi var i AoNang och vi gillade det jättemycket =)
    Hej, vi har varit i Ao Nang två gånger och trivts jättebra. Andra gången var med våra tjejer som var knappt fem och knappt 2 år. Vi bodde på vid den delen av stranden som ligger längst ner, alltså närmast Railey. Hotellet var toppen, och vi badade en hel del i poolen, och sen var stranden bara på andra sidan den lilla vägen utanför så vi badade mycket där också. Det var ganska smal standstrand där, och helt ok att bada, inga båtar och sånt på den delen av stranden.

Vi åkte nog inte någon dag någon annanstans för att bada, men vi var å andra sidan på andra ställen före och efter Ao Nang som var mer "underbar-strand"- fokus på. Vi hade just varit i fem dagar på Railey innan - och det är ju absoluta favoriten för oss. Underbart vackert och mycket barnvänligt. Men det är ju bara 10 minuter eller nåt sånt med longtailbåten från Ao Nang, så dit kan man ju lätt åka över dagen, det gjorde vi flera gånger första gången vi var i Ao Nang, och det hade vi gjort andra gången med om det inte var för att vi alltså just varit där i fem dagar. Så man kan ju också åka dit och stanna lite, varva med Ao Nang så att säga. Efter Ao Nang åkte vi till ett mer öde ställe, Koh Yao - ett sant paradis! Så för oss var det trevlig omväxling med Ao Nang.

Jag tycker Krabi (Ao Nang med omnejd) är mycket vackrare och trevligare än t ex Koh Samui, men det är ju en smaksak. Det sämsta vi varit på var Phuket (Kata), kommer inte åka dit igen. Koh Lanta verkar väl ok, men lite tråkigt jämfört med Ao Nang/Railey tycker jag (inte lika dramatiska omgivningar). Men nästa gång ska vi ändå åka dit, för vi ska stanna lite längre och där finns skolorna och de svenska kompisarna :) Det blir säkert också jättetrevligt, och vi kommer göra en del utflykter därifrån.

Ja, det var några av mina synpunkter, hör gärna av dig om du vill veta något mer.
  • MissCh

Hejsan! Nu skulle det vara dags för oss att boka biljetter! Har väntat i flera månader på att hemresebiljetterna ska släppas - vi ska åka mars-juni nästa år.

Men kan man boka till ofödda spädisar? Den kommer vara 4,5 månader när vi åker, och jag vill inte vänta i 14 veckor till med att boka, vill gärna veta att allt är ok, samt få bra platser med spädbarnslåda.

För ett par månader sen pratade jag med Ticket, som kollade med Thai airways, och förklarade att det gick utmärkt. Hon sade också hur man gjorde, fyllde i no name eller nåt sånt, och kompletterade sen.
    Men nu när jag ringde för att boka sade tjejen på Ticket att det inte går, hon hade kollat med Thai idag.

- Kan det bero på vem de pratade med Thai bara?
      Eller har de ändrat?

- Någon som vet om det räcker med ett namn annars, eller om man måste ha födelsedata också?

Suck, bedrövad idag...

• MissCh
    Hanakana skrev 2010-07-19 21:00:01 följande:
    Vi har bokat boende i Kata Beach. Någon som har bra (eller dåliga) erfarenheter därifrån? Vad ska man undvika? Och vad är bra? Priserna - är de höga där? Har hört att det är billigare att åka longtail-boat från Karon Beach än från Kata Beach. Tyvärr verkar det vara mycket dyrare i Kata än Karon. Gäller det även restauranger månntro?
    Vi var i Kata förrförra året, det var inte dyrare än nåt annat ställe vad jag minns. Var ska ni bo någonstans?
    Det låg ganska mysiga små restauranger lite söderut precis vid havet minns jag, på andra sidan om det Kata beach resort mot Mom Tri's Beachhouse. Annars är ju Club Med eller vad det heter ivägen från hotellen mot stranden längs hela stranden.

Vi var där i lågsäsong, och då gick det inte att bada i havet pga strömmarna, men det var ju en bra strand att leka på. Vi badade bara i poolerna.
  • MissCh
    Hanakana skrev 2010-07-20 21:33:24 följande:
    MissCh: När är det lågsäsong i Phuket (Kata)? Nu blev jag orolig, vi vill ju gärna kunna bada i havet också. Tröttnar lätt på att ligga vid hotellpoolen i 14 dagar... Vi åker i slutet av mars och lite in i april. Vi har hört att Kata ska vara bättre än Karon just p.g.a att det inte finns några farliga undervattensströmmar i Kata Beach. Hoppas det iaf... Vad kostar det ungefär att åka longtail-båt ut till "finare ställen" med vit sand och klart vatten (från Kata Beach)?

Vi ska bo på Orchidacea Resort, ett enkelt budgethotell fast ändå med ac, pooler och restauranger. Har hört att de ska ha god frukostbuffé där. Någon som har varit där/känner till hotellet?
    Jag vet inte riktigt hur det är i slutet av mars/början av april, men det är väl i slutet av högsäsongen?
    Så förmodligen helt OK!
    Vi var där i juni. Vi var bara där i fem dagar eller nåt sånt, sen reste vi vidare, men dessa dagar var det röd flagg varje dag på stranden. Vi åkte inga utflykter från Kata förutom till andra delar av Phuket eftersom vi sen åkte vidare till Railey, Ao Nang och Koh Yao, så jag kan tyvärr inte säga vad det kostar med longtail.
  • MissCh
    Piggelin78 skrev 2010-07-20 22:54:47 följande:
    Fick en tanke, kanske inte så smart men skriver den ändå.
    Kan ni inte boka biljetter nu och boka in någon kompis barn och sen när ni fått person nr kan ni väll göra namn ändring på biljetten. Det brukar väll inte kosta så mycket.
    Det ska tydligen vara svårt att göra just namnändring, läste någonstans att det var lättare att ändra födelsedata.
    Så vi har bokat in ett snabbt köns-UL imorgon :) Vi har ändå nästan bestämt namn... så vi kan likaväl spika nu, så får vi se om det räcker med det för att boka någonstans!
  • MissCh

Nu har vi bokat våra flygbiljetter!

16 mars - 16 juni nästa år.

Det blev rätt mkt dyrare än jag budgeterat för, eftersom Thai höjt sina priser sen dess, och vi kunde bara tänka oss att flyga direkt på sträckan Köpenhamn - Bangkok (känns tillräckligt när man reser med en 7-åring, en 4-åring och en spädis). Sen ska vi vidare till Krabi / Koh Lanta direkt. Ca 38 000 kr gick det på.

Men kul, nu är både flyg, hus och skola bokat!

• MissCh
    molnen skrev 2010-07-25 23:07:41 följande:
    Hur gör ni med bilstolar när ni åker ? Tar ni med det på flyget ?
    Det har jag också funderat på. Vår minsta kommer vara 4,5 - 7,5 månader när vi åker, så det känns ganska aktuellt att ha en. Men det blir väldigt mycket att ta med, undrar om det kommer gå - flytvästar, hjälmar mm.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)