• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • lillsussan

Hur gör du förresten med vagn, MissCh? Vad tar du med dig för typ av vagn?

Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • stockrosen
    Tullemi skrev 2010-07-30 13:23:43 följande:
    Dubbelkolla detta när ni bokar, eller om ni redan har bokat. Läs på vad som gäller just för er biljett. Vi har ju gjort vårt mistag redan....*harkel*
    Ja, jag tog kontakt med ving (har ej bokat ännu) och där fanns det INGA såna försäkringar dvs att man får avboka om man ändrat sig. Man får däremot OMBOKA 30 dagar innan avresa, dvs köpa en annan resa....
  • stockrosen
    lillsussan skrev 2010-07-30 22:54:34 följande:
    Tackar för svaret. Vi är nybörjare på både Thailand och ha en liten bebis. Vi har visserligen rest runt en del innan men det blir väl lite av en annan typ av resa nu med en 7-månaders. Vad jag förstått så kanske man inte skall åka till dem största turistområdena utan hellre välja dem mindre ställena, men självklart vill man ändå ha något för sig.

Jag skall spana in Koh Lanta och dina andra förslag.
    Hm...ja...här kommer jag med mina hönsmamma-tankar...sorry men jag bara måste.

Ja, du kanske inte skall välja de allra största ställerna men välj gärna ställen där det finns bra sjukvård...vet dock inte hur det är på Koh Lanta men vad jag har förståt av andra trådar på olika thailnadsforum så körs de flesta till sjukhuset på Phuket och det är kanske inte så lätt om något händer mitt i natten etc.

Det kommer säkert inte hända något men IFALL.
  • MissCh
    lillsussan skrev 2010-07-30 22:54:34 följande:
    Tackar för svaret. Vi är nybörjare på både Thailand och ha en liten bebis. Vi har visserligen rest runt en del innan men det blir väl lite av en annan typ av resa nu med en 7-månaders. Vad jag förstått så kanske man inte skall åka till dem största turistområdena utan hellre välja dem mindre ställena, men självklart vill man ändå ha något för sig.

Jag skall spana in Koh Lanta och dina andra förslag.
    Hade tänkt att nämna att vi var på Paradise Koh Yao i lågsäsong, det var normalt ganska dyrt nämligen, men vi betalade halva priset. Vi hade egen jacuzzi på vår terass, med utsikt över havet :) Det kostade 480 kr/natt för vår familj vill jag minnas.

Om man åker i lågsäsong är Koh Yao i allmänhet ett bra tips tycker jag, för där ligger den vackra strandsidan inåt mot fastlandet, dvs österut. Det mesta regnet kommer västerifrån vad jag förstår, och hinner vattnas av en del, vilket gör att Koh Yao har ovanligt lite regn för regionen i lågsäsong - har jag hört (det var bra väder när vi var där, men det var bara fem dagar).

Lillsussan, om du undrar något mer är det bara att höra av sig.
  • MissCh
    stockrosen skrev 2010-07-30 23:31:22 följande:
    Hm...ja...här kommer jag med mina hönsmamma-tankar...sorry men jag bara måste.

Ja, du kanske inte skall välja de allra största ställerna men välj gärna ställen där det finns bra sjukvård...vet dock inte hur det är på Koh Lanta men vad jag har förståt av andra trådar på olika thailnadsforum så körs de flesta till sjukhuset på Phuket och det är kanske inte så lätt om något händer mitt i natten etc.

Det kommer säkert inte hända något men IFALL.
    Ja, det tänker jag också på. Bor 5 minuter från ett stort sjukhus i Sverige, så man är ju van vid den situationen. Bra att kolla upp var läkare finns i förväg och så. Jag var sjuk i Ao Nang en gång, och det gick bra. En läkare fanns på gatan, och jag låg i dropp på hotellrummet - fastknutet med presentsnöre i gardinstången :)
    Men servicen var bra, en sköterska kom dit och kollade till mig, och läkaren ringde och undersökte läget och så.

Har för mig det finns sjukhus i Krabi town, men det är ju bara Phuket i regionen som har riktig internationell standard vad jag förstår.

Jag var mitt i ingenstans i Tanzania i höstas, och blev sjuk några dagar... jämfört med där är Thailand ganska bra i alla fall :)
  • MissCh
    lillsussan skrev 2010-07-30 22:57:40 följande:
    Hur gör du förresten med vagn, MissCh? Vad tar du med dig för typ av vagn?
    Jag har inte bestämt mig ännu - någon som har tips? Jag kommer ju ha en sådan liten den här gången, 4,5 månader från början, så det känns som jag måste ha en "riktig" vagn av något slag. Kanske någon trehjuling.

Förra gången var min minsta knappt två, då hade vi en lite kraftigare sulky från Brio med liggläge, det utmärkt. Man fick ta med en vagn per barn, så vi hade faktiskt en liten paraplysulky till hon som skulle fylla fem också, det var ganska skönt sena kvällar och vid längre promenader. Och när det är mycket trafik och man ville hålla koll på dem :)

Jag har köpt en bugaboo för att ha hemma, men jag köper nog någon vagn på blocket för resan.
  • stockrosen
    MissCh skrev 2010-07-30 23:56:06 följande:
    Ja, det tänker jag också på. Bor 5 minuter från ett stort sjukhus i Sverige, så man är ju van vid den situationen. Bra att kolla upp var läkare finns i förväg och så. Jag var sjuk i Ao Nang en gång, och det gick bra. En läkare fanns på gatan, och jag låg i dropp på hotellrummet - fastknutet med presentsnöre i gardinstången :)
    Men servicen var bra, en sköterska kom dit och kollade till mig, och läkaren ringde och undersökte läget och så.

Har för mig det finns sjukhus i Krabi town, men det är ju bara Phuket i regionen som har riktig internationell standard vad jag förstår.

Jag var mitt i ingenstans i Tanzania i höstas, och blev sjuk några dagar... jämfört med där är Thailand ganska bra i alla fall :)
    Fnissar högt. Presentsnöre i gardinstången .

Var sjukvården dålig i Tanzania? Men det var nog för att du var ute i ingenstans då? Har en kompis som är där just nu (med småbarn).
  • Tullemi

Vi har precis sålt vår Chicco och ska ta med oss vår Bugaboo Bee i transportväska. Och utöver det ska vi ta med en paraplysulky till Milea som kommer vara nästan 3 år. Hon är vagnvägrare så vi tar en liten vagn till kvällsbruk som vi hooooppas att hon kommer använda. Hoppas Buggan överlever resan bara, men transportväskan ska tydligen vara superbra. Vår Chicco fick ju sig en smäll sist och blev lätt skev

Milea 080217 Lucas 100202
  • MissCh
    stockrosen skrev 2010-07-31 00:10:10 följande:
    Fnissar högt. Presentsnöre i gardinstången .

Var sjukvården dålig i Tanzania? Men det var nog för att du var ute i ingenstans då? Har en kompis som är där just nu (med småbarn).
    Ja, jag var långt ute på landsbygden, långt från turiststråken. Det fanns ett sjukhus men det var ju mer primitivt. Det gick inte att ta några prover utan läkaren utgick ifrån symptomen att det måste vara malaria eller tyfoid feber, och jag därför fick både malariamedicin och antibiotika. Egentligen var han ganska övertygad om att det var malaria, för det är nästan en standarddiagnos, men jag var ganska övertygad om att det inte var det. Där var träbänkar med väntande kvinnor i färgglada tyger... jag önskar jag hade fotat. Men de har sjukvård, och den är tillgänglig för alla, så det är ju bra. Läkarbesöket var gratis, och han skickade någon till "stan" för att köpa min medicin, det kostade mig 7 kr. Säkert finns det större sjukhus med högre standard i större städer som Dar es Salaam. Var är din kompis?

Ja, det var inte så kul just då, men i efterhand var det en ganska komisk upplevelse i Thailand faktiskt :)
    Min dotter har också varit sjuk i Ao Nang, jag tycker hennes läkare var bra, han misstänkte dengue fever, men provsvaren visade att det inte var det. Hon fick antibiotika och blev bra efter några dagar.
  • Mawe123

Kommer tillbaka till vagn frågor igen..

Vi kunde dra in chicco Liteway i en tuk-tuk utan att fälla ihop den, den är ca 48cm bred.

Undrar om någon vet hur bred vagn man kan dra in i tuken, någon som vet med sig att deras vagn funkade
    att dra in och som orkar mäta bredden på den?

Vill ogärna dra med mig en vagn som måste fällas ihop för varje tuk-tuk resa..

William 000213, Lowe 070712
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)