stockrosen skrev 2010-07-31 00:10:10 följande:
Fnissar högt. Presentsnöre i gardinstången
.
Var sjukvården dålig i Tanzania? Men det var nog för att du var ute i ingenstans då? Har en kompis som är där just nu (med småbarn).
Ja, jag var långt ute på landsbygden, långt från turiststråken. Det fanns ett sjukhus men det var ju mer primitivt. Det gick inte att ta några prover utan läkaren utgick ifrån symptomen att det måste vara malaria eller tyfoid feber, och jag därför fick både malariamedicin och antibiotika. Egentligen var han ganska övertygad om att det var malaria, för det är nästan en standarddiagnos, men jag var ganska övertygad om att det inte var det. Där var träbänkar med väntande kvinnor i färgglada tyger... jag önskar jag hade fotat. Men de har sjukvård, och den är tillgänglig för alla, så det är ju bra. Läkarbesöket var gratis, och han skickade någon till "stan" för att köpa min medicin, det kostade mig 7 kr. Säkert finns det större sjukhus med högre standard i större städer som Dar es Salaam. Var är din kompis?
Ja, det var inte så kul just då, men i efterhand var det en ganska komisk upplevelse i Thailand faktiskt :)
Min dotter har också varit sjuk i Ao Nang, jag tycker hennes läkare var bra, han misstänkte dengue fever, men provsvaren visade att det inte var det. Hon fick antibiotika och blev bra efter några dagar.