Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Åh kan inte låta bli att skriva en rad nu när jag såg tråden. Vi var i Thailand tredjegången nu i januari (de två gångerna innan utan barn). Jag hade jättenytta av tråden innan jag åkte. Men något som jag tänkte p i efterhand var att jag hade aldeles för mycket med mig, det finns faktiskt barn som lever i Thailand också dvs det mesta går att köpa där.

Vi hade en underbar resa trotts att dottern blev sjuk tre veckor efter hemkomsten och efter ytterligare tre veckor och 24dygns feber konstaterades det att det var salmonella fårn Thailand så skulle jag aldrig tvecka. Däremot kommer jag nästa gång KRÄVA ett salmonellaprov dag ett mitt barn är sjukt då jag misstänkte de och bad om det men det var först efter tjat som de tog ett.

HAr ni några frågor så nås jag lättast på min GB. KRAM

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen
    stockrosen skrev 2010-07-04 18:08:51 följande:
    Låter härligt men ändå oroande ....(hönsmorsa här)....Men blev hon sjuk först efter att ni kom hem och inte där????
    Ja, det är dåligt att de inte direkt tar prov när ni vart i ett exotiskt land....Sveriges sjukvård är bra men lite trög ibland...
    Nej hon kräktes en gång där, på natten innan vi skulle hem men var annars fullt frisk. Det var när vi kom hem som hon fick feber, inte jättehög men i många dygn. Så sjuk var hon egentligen inte "bara" feber och feber har man ju inte utan orsak ansåg jag, men jag lovar under de tre veckor det tog innan vi fick ta provet hade jag gått igenom alla tänkbara sjukdomamr och trodde i min hjärna att det var det värsta tänkbara...
  • Pigelinen
    stockrosen skrev 2010-07-04 19:26:40 följande:
    Ja fya mig. Jag tror dig. Hur gammal är hon?

Ja, visserligen så har de inte feber utan någon orsak men oftast så blir man hemskickad i alla fall. Så kan det vara, säger de bara.....
    Hon var knappt 1½år när hon blev sjuk.
  • Pigelinen

V i hade med en Rock a tot, dvs ett babyskydd osm inte väger så mycket och som passar även om barnet är lite större... vår dotter var 1½ år när vi var i thailand o vi hade med den. På charterbussarna fanns det bälten sen valde vi taxibilar som hade bälte, tuk tuk åkte vi aldrig. Vid något tillfälle på en av öarna fanns bara pickuper men då satt i varjefall dottern fast i stolen även fast vi inte kunde sätta fast stolen. Kändes bättre än att ha henne lös i knät.

Dessutom fick man ha två barnsaker utanför vikten på charterplanet, så vi hade både vagn och bilstol med oss som inte vägdes in. Tips bara är att ha med en sopsäck för att transportera stolen i på flyget, när vi flög ner så plastade vi int stolen men på vägen hem var inte inplastningen öppen så då hade en säck varit bra. Kommer deffinitivt ha stol om vi åker igen.

• Pigelinen
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-27 21:08:22 följande:
    Någon som kan tipsa om bra boende i Krabi på Ao Nang?
    Prisvärt boende var på Best western ban ao nang. Centralt och bra 2+ hotell.
  • Pigelinen

En fråga till er som bokat nyligen el ska och har koll... enligt min syrra så finns det inga barnpriser längre till Thailand utan enbart rabatt för tredje säng. Kan det verkligen stämma? Vart ska man boka om man vill ha bra priser? Vi ska inte åka just nu men drömmer om att åka på en långresa om typ 2år och v ara borta typ en månad. OCh då bort mot östra sidan, inte bland alla turister. Har tidigare varit i Phuket o Ao nang, Lanta osv...

• Pigelinen

Ser att ni pratar lite vagnar i tråden... jag rekomenderar att ha med en bra resevagn. Vi har haft en sånhär från GeKås i Thailand, fullt liggläge kanon, lånade en kompis. Nu i september köpte vi denna på bilden från Jollyroom, tror vi gav 800kr ink frakt och den hade vi på Cypern i oktober o tar med oss till Kanarieöarna nu. Jag har köpt bubbelplast på Claes ohlssons och så en stor säck som jag stoppar i vagnen vid incheckningen, sen är den ju så billgi så OM den skulle gå sönder så är de inte hela världen!!!! Älskar att det är så stor varukorg under.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)