• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • AnnaKarinA

Jag har en vanlig BabyBjörn, men tyckte sjal verkade mer lämpligt om man både kan amma i den och ändra ställning. Får fundera lite... :)

• Flamma
    AnnaKarinA skrev 2014-01-01 11:56:05 följande:

Vi åker ner den 19/1, vår dotter kommer vara 5 månader och en vecka ungefär. Kommer vara på olika ställen, men en vecka nere i Rawai, Phuket iaf. Längtar! 

Ni som ger flaska, hur har ni löst det på planet? Ta med tom termos och fylla upp den så fort man kommer på planet eller?

Jag fyllde på efter säkerhetskontrollen. Finns ju lite cafeterior där med.
  • AnnaKarinA
    Flamma skrev 2014-01-01 17:41:39 följande:
    Jag fyllde på efter säkerhetskontrollen. Finns ju lite cafeterior där med.
    Smart, så långt tänkte inte jag. Det är ju ännu bättre. :) Tack!
  • HugoMaja

Åh detta är en tråd för mig! Glad
    Ber på förhand om ursäkt om jag upprepar frågor som redan har besvarats (orkade inte riktigt läsa igenom hela tråden...)

Vi planerar redan nu en Thailandsresa nästa vinter, vår första.
    Vi reser två vuxna och två barn, då 6 och 10 år gamla, och vi vill ha tips på vart vi ska åka.
    Vi vill ha paradisstränder, lugn och ro, inget party eller storstadsliv samt möjlighet att kika på djur och kanske rida elefant.

Har fått tips om Koh Lanta (jobbig transfer?) eller Kao Lak. Vad tycker ni?? Vad ska man inte missa och vad kan man avstå? Törs man boka hotell + flygstol själv eller är det tryggare för oss ovana att boka via resebolagen?

• Smalin86
    AnnaKarinA skrev 2014-01-01 11:56:05 följande:
    Vi åker ner den 19/1, vår dotter kommer vara 5 månader och en vecka ungefär. Kommer vara på olika ställen, men en vecka nere i Rawai, Phuket iaf. Längtar! 

Ni som ger flaska, hur har ni löst det på planet? Ta med tom termos och fylla upp den så fort man kommer på planet eller?

Man får ta vatten genom kontrollen om det är till bebis. På Arlanda får man dricka en klunk för att visa att det är vatten. I Thailand bryr e i inte. Vi tog med 5 flaskor med vanligt vatten i under flygresorna nu i november. Gick jättebra!
  • Mawe123
    HugoMaja skrev 2014-01-02 20:09:42 följande:
    Åh detta är en tråd för mig! Glad
    Ber på förhand om ursäkt om jag upprepar frågor som redan har besvarats (orkade inte riktigt läsa igenom hela tråden...)

Vi planerar redan nu en Thailandsresa nästa vinter, vår första.
    Vi reser två vuxna och två barn, då 6 och 10 år gamla, och vi vill ha tips på vart vi ska åka.
    Vi vill ha paradisstränder, lugn och ro, inget party eller storstadsliv samt möjlighet att kika på djur och kanske rida elefant.

Har fått tips om Koh Lanta (jobbig transfer?) eller Kao Lak. Vad tycker ni?? Vad ska man inte missa och vad kan man avstå? Törs man boka hotell + flygstol själv eller är det tryggare för oss ovana att boka via resebolagen?
    Vi har hyrt hus på Lanta 3 vintrar nu. Transfern från krabi till lanta går bra, särskilt om du bokar egen minibuss. 
    Det är perfekt för barnen på Klong dao stranden, långgrunt och mycket svenska kompisar. Se till att bo på nedre sidan av vägen, mot stranden, så barnen slipper passera vägen när de går mellan stranden och boendet. Koh Lanta är mycket lugnt, barnvänligt, finns gott om kompisar, bara en väg att oroa sig över.. 
    William 000213, Lowe 070712
  • AnnaKarinA

Hur klär man en femmånaders? Självklart kommer hon mest vara i skuggan, ligga i sin vagn osv, men kommer ha henne i sele på magen med, vad har jag på henne då? Bomullskläder och solhatt? Vanlig solhatt eller behöver man en uv-solhatt?

Uvoverall när hon badar,? Och solkräm på händer?

• The75

Hej AnnaKarinA
    När jag senast var i Thailand var vår son 7 mån och han fick vara på hotellrummet när det var som varmast mitt på dagen och badade med oss på morgonen och sen eftermiddag när solen inte var så stark
    Han hade på sig hel uv dräkt och sol hatt när han badade.
    Vi köpte flera tunna T-shirts därnere lite större storlekar än han var som var sköna och luftiga som han hade på sig.

• Zirup

Hej, detta är nog bara nerverna som talar eftersom vi åker nu om en vecka men... hur vet tullen som röntgar våra väskor att vi har ofarliga, receptfria läkemedel med oss och inte knark? Är det nån som fått väskan öppnad eller nått? JAG vet ju att vi bara har med lagliga saker men vissa grejer kanske ser ut som nått annat, låter man en knarkhund lukta på dem då eller? Haha, gud det slog mig bara nu.

• TomMon
    Zirup skrev 2014-01-04 15:29:39 följande:

Hej, detta är nog bara nerverna som talar eftersom vi åker nu om en vecka men... hur vet tullen som röntgar våra väskor att vi har ofarliga, receptfria läkemedel med oss och inte knark? smile1.gif Är det nån som fått väskan öppnad eller nått? JAG vet ju att vi bara har med lagliga saker men vissa grejer kanske ser ut som nått annat, låter man en knarkhund lukta på dem då eller? Haha, gud det slog mig bara nu. smile1.gif

Inga som helst problem. Hundarna reagerar bara på det de ska reagera på! :) Packa nu och njut av den förestående resan!

De flesta som arbetar med detta frågar om de undrar något och har ni en fullgod förklaring så räcker det. Räcker det inte får ni kasta det det gäller helt enkelt.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)