• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • AnnaKarinA
    Zirup skrev 2014-01-04 15:29:39 följande:
    Hej, detta är nog bara nerverna som talar eftersom vi åker nu om en vecka men... hur vet tullen som röntgar våra väskor att vi har ofarliga, receptfria läkemedel med oss och inte knark? Är det nån som fått väskan öppnad eller nått? JAG vet ju att vi bara har med lagliga saker men vissa grejer kanske ser ut som nått annat, låter man en knarkhund lukta på dem då eller? Haha, gud det slog mig bara nu.
    En del behöver man intyg från läkare om, men det är kanske bara nålar och sånt... (jag är diabetiker och behöver intyg). :) Hoppas ni får det toppen!
  • Billabong

Hej!
    Vi kommer främst att vara på Koh Lanta (Klong Dao) men bege oss till en av öarna utanför ett par dygn.
    Jag undrar nu vilka öar som har billiga och bra boenden (med AC) där det går bra att snorkla direkt från stranden och då få se färgglada fiskar? Vi har tre små barn och förra resan var det snorkelutflykt med båt där dottern blev rädd då det var på djup vatten, även om hon hade flytväst.

Vi väljer mellan Koh Kradan, Koh Muk och Koh Ngai.
    Vilken ö har du varit på och vad tyckte du/vilken var bäst?
    Har du förslag på ett bra boende på någon av öarna?

Vore också bra med smidig båtförbindelse ifall det är möjligt - då jag väldigt lätt blir sjösjuk...

Tacksam för förslag och info om vad som kan passa oss.

• Billabong
    AnnaKarinA skrev 2014-01-03 15:25:46 följande:
    Hur klär man en femmånaders? Självklart kommer hon mest vara i skuggan, ligga i sin vagn osv, men kommer ha henne i sele på magen med, vad har jag på henne då? Bomullskläder och solhatt? Vanlig solhatt eller behöver man en uv-solhatt?

Uvoverall när hon badar,? Och solkräm på händer?
    Har inte varit iväg med riktigt så små barn, men minns när vi var på solsemester med dottern som då var 14 månader. Vi hade flera solskyddsdräkter, då små barn lätt blir nedkylda och det är bra att ta på en torr när brnet inte längre badar. Kom även ihåg att ta med mer än en solhatt!
    Luftiga kläder i bomull är nog annars det bästa och en bra dyna i frotté tror jag är bra i vagnen.
  • Billabong
    HugoMaja skrev 2014-01-02 20:09:42 följande:
    Åh detta är en tråd för mig! Glad
    Ber på förhand om ursäkt om jag upprepar frågor som redan har besvarats (orkade inte riktigt läsa igenom hela tråden...)

Vi planerar redan nu en Thailandsresa nästa vinter, vår första.
    Vi reser två vuxna och två barn, då 6 och 10 år gamla, och vi vill ha tips på vart vi ska åka.
    Vi vill ha paradisstränder, lugn och ro, inget party eller storstadsliv samt möjlighet att kika på djur och kanske rida elefant.

Har fått tips om Koh Lanta (jobbig transfer?) eller Kao Lak. Vad tycker ni?? Vad ska man inte missa och vad kan man avstå? Törs man boka hotell + flygstol själv eller är det tryggare för oss ovana att boka via resebolagen?
    Har inte varit i Khao Lak, men var en månad på Koh Lanta förra vintern och blev stormförtjusta.
    Så vi återvänder nu i år.

Inte jobbig transfer såsom jag upplever det, tar väl ca 2h med minibuss från Krabi flygplats, däremot 4,5 från Phukets flygplats.

Visst vågar du boka reguljärflyg och boende själv. Det är betydligt billigare än charterresorna - såvida ni inte kommer över någon av deras kampanjerbjudanden då det kanske blir snarlika priser.
  • Billabong

Och ifall vi inte bor på någon av öarna ett par dagar så blir det nog en snorkelutflykt. Vilken är bra att åka på där man är iland på en ö och kan snorkla på plats?
    Eller fungerar det att åka på en dagsutflykt till Koh Ngai/Hai (som väl är den som ligger närmast?) och snorkla från stranden där?

• 101

jag ska resa med en 4  månaders bebis om två veckor och funderar på att ta med chassit och babyskyddet som vagn, va säger ni som är vana om det, Nackdelar?

• 101
    hej
    Kanske en dum fråga, men kan man köpa vinterjacka i Thailand, Ao Nang eller Krabi?
  • 101

min gick precis sönder så jag funderade på att inhandla en där istället för hemma ;)

• TomMon

Jag tycker mig inte ha sett vinterjackor på Lotus, Vogue, Big C eller sportoutlet när jag varit där. Det är de största köpcentra som finns kring Krabi. Jag har å andra sidan inte letat aktivt men tycker ändå att jag borde ha hajjat till. Kan ju iofs finnas mindre, mer nischade butiker i området men min känsla säger att det kan bli svårt. Frågan är om du nog ändå inte gör bättre klipp här hemma på rea? I Bangkok finns det nog bättre möjligheter, eller Chiang Mai pga klimatet.

• NICU
    Billabong skrev 2014-01-05 23:36:49 följande:
    Hej!
    Vi kommer främst att vara på Koh Lanta (Klong Dao) men bege oss till en av öarna utanför ett par dygn.
    Jag undrar nu vilka öar som har billiga och bra boenden (med AC) där det går bra att snorkla direkt från stranden och då få se färgglada fiskar? Vi har tre små barn och förra resan var det snorkelutflykt med båt där dottern blev rädd då det var på djup vatten, även om hon hade flytväst.

Vi väljer mellan Koh Kradan, Koh Muk och Koh Ngai.
    Vilken ö har du varit på och vad tyckte du/vilken var bäst?
    Har du förslag på ett bra boende på någon av öarna?

Vore också bra med smidig båtförbindelse ifall det är möjligt - då jag väldigt lätt blir sjösjuk...

Tacksam för förslag och info om vad som kan passa oss.
    Jag har varit på alla tre (Muuk, Ngai och Kradan). De ligger väldigt nära varandra och det är inga problem att åka båt emellan. Det tar cirka 1 timme från Lanta till de alla tre och finns boende på dem alla tre också - i olika prisklasser. Muuk är den ön som har lite mer restauranger och aktiviteter hittills, men alla tre är rätt lugna och det är bara att slappa, snorkla och ta det lugnt på dagarna :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)