• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • kasa01

Hej!
    vill inte vara en glödjedödare här, men jag hade en fostersäck o gulesäck, men ändå komplett mola. Det ska egenltligen inte kunna gå, kanske var det en tvilling graviditet... Det hela är ju så osanorikt ändå, med tanke på våran IVF situation. Det där med S-HCG är lite lurigt, det är så mycket som hör till "normalt". Jag hade 300 000 som högst, det är helt klart inte OK, men man kan ha mycket lägre och ändå ha en mola. i v 10 kan allt ifrån 30 000 pp till 180 000 vara normalt.
    Men Shirin, om de sett ett hjärta ska det inte kunna vara en ny mola.... De partiella molorna kan i o för sig bilda ett foster, men de dör ofta innan man sett hjärt aktivitet. Tror verkligen inte du behöver oroa dig för det!
    Många kramar och trevlig helg!

• Anonym (skräpmola)

Jag hade också fostersäck och komplett mola! Livet spelar nog både oss och läkarna ett spratt ibland.

Jag mår bättre nu, behövde några veckor av total ledsenhet för att komma vidare, nu längtar jag till jul och mina sista prover :)

Lycka till alla som redan försöker och til dig Shirin, jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig, sån otur kan man bara inte ha att det händer igen.

Kram

• fran84

Hej tjejer!

Trist att det är fler som kommer nya till forumet, men visst är det toppen att det finns ett ställe att skriva av sig på, få svar på frågor och läsa andras kamp.

Förra veckan var jag på uppföljning och fick då veta att Molan var KOMPETT. Det kändes skit. Men risken för det värsta är ju ändå väldigt låg, har jag intalat mig själv. Lungröntgen var ua. vilket är super. Och VUL visade en tom livmoder och okej slemhinna.

Innan skrapningen hade jag s-hcg53 000. Doktorn ringde i måndags med resultatet för blodprovet fyra veckor efter skrapningen.  Hör trumvirveln, änglakören och fyrverkerierna...  mitt hcg var ända nere på 6. Jag trodde knappt att det var sant. 

Även fast molan var komplett kännde jag ett inre lugn att värdet sjunkit så bra. 

Jag har berättat för rätt många (typ 20 personer) om mitt missfall, molan, läkarbesöken och nervösa väntan. Jag har berättat för personer jag litar på. De flesta har aldrig hör talas om Mola men de ger mig stöd, kramar och uppmuntran. För er som är mycket ledsna, ängsliga, känner er ensamma, rädda, längtar att det ska få bli bäbis, ta chansen att prata med nära kära och professionella. Du behöver inte vara ensam med dina tankar. I mitt jobb som kurator har jag träffat måga som drar en lättnadens suck efter första besöket oavsett vad erfarenheten handlar om. 

KRAM

• vombat

Hej igen!
    Fran84: fick du vänta 4 veckor på svar? Imorgon har jag väntat 4 veckor och börjar tycke det är lång tid att vänta på svar huruvida molan är komplett eller partiell. Hur länge har ni andra fått vänta på svar från skrapningen? Jag går på KS.

Jag har pratat med en hel del om detta, både med vänner och familj. Det känns viktigt att dela någonting som upptar en stor del av ens tankeverksamhet och som ev påverkar ens liv en tid framöver. Men ingen kan ju riktigt veta hur det är, så återigen, skönt att ni finns, men tråkigt att ni måste finnas......

• Anonym (skräpmola)

Håller med Vombat, skönt att ibland ha er tjejer som vet vad det handlar om. Jag har också varit väldigt öppen med vad som hänt. Min kompletta mola innebar att jag väldigt tidigt i graviditeten såg jättegravid ut så alla på jobbet visste om det.

Fran, vad skönt att det gått ned så snabbt, du kommer garanterat vara på normalnivåer inom 8 v, då blir det bara 6 mån uppföljning!

kram

• vanna

härligt att det sjunkit så mycket Fran!!! Då kanske det är dax att prova snart Skrattande
    Tiden känns ju lång förstås .. tur att du har många vänner att få stöd av.
    Själv har jag mest luftat på jobbet. Känns inte som jag har så många vänner omkring mig som tar in. De flesta undviker att prata om det känns det som! Men de får ju göra som de vill .. jag har ju mina arbetskamrater. De känner jag ju dessutom bara där, så man blir liksom inte för låmngrandig då

Verkar som jag har ägglossning nu, enligt test! Men chansen att bli gravid direkt är väl inte så stor antar jag ... MEN prova måste man ju
    håll tummarna för mig!

kramarHjärta

• kasa01

Hej Allihopa!
    Fran, skräpmola och Vombat, ni ska INTE behöva vänta så länge på era provsvar!!! Jag fick vänta i 5 dagar på svar ifrån patologen, det är ganska viktigt att veta om det är en komplett eller partiell mola. Sen har jag fått provsvar på blodproven samma dag, eller i värsta fall dagen efter. Jag har varit på SÖS, men detta ska gälla alla sjukhus. Det tar lite längre tid om blodproverna tas på provcentral som inte hör till sjukhuset, men ändå....

Stå på er, ifrågasätt...
    Men Fran, dina värden verkar ju toppen! Bara att grattulera.

kramar,

• Anonym (skräpmola)

Jag tillhör också SÖS! Tar mina prover på vc eftersom jag bor utanför stan så jag får mina svar dagen efter. Min mola upptäcktes utomlands så jag skrapades där och fick svar på att molan var komplett efter 7 dagar. Jag skrapades i början av juli och mina värden har sjunkit jättesnabbt. SÖS har sagt att jag måste vänta till februari med ny graviditet men jag kan inte se varför. De vill räkna 6 mån uppföljning från det att jag kom hem till Sverige och hade mitt första besök hos dem. Det vill inte jag, jag tycker att det åtminstone ska räknas från skrapningen. Jag tänker göra ett försök att argumentera för att jag ska få göra mitt sista kontrollprov i mitten av dec o sedan börja försöka igen (kommer att ha äl runt den 20:e dec o fyller lägligt nog 30 därikring Flört). Minns jag rätt om du Kasa har fått börja tidigare än efter 6 månader? (laddar inför samtalet med SÖS).

Kram tjejer

• fran84

Kasa01 Jo, 4 veckor kändes länge.
    Jag fick ett preliminärt besked om en partriell Mola då flera "tecken" tydde på det enl. läkaren... innan svar från Patologen som visade Komplett mola.

Men även om jag fick veta sent att den var Komplett tror jag hade tagit det hårdare om jag fått veta tidigare. Nu visste jag ändå att lungorna var okej, att hcg- värdet skönk samt att livmodern var tom.

Det kan ha varit så att min väntan blev länge pga att jag skrapades i ett annat landsting än mitt hemlandsting med uppföljningsansvar. Jag har haft mina kontakter på Uppsala Akademiska och Mälarsjukhuset.

Imorgon blodprov på VC och jah hoppas läkaren ringer innan helgen...  vi skulle visst diskutera preventivmedel.

"Skräpmola", det känns sjukt skönt om det kan bli friskförklaring i mars. Just nu känner jag att jag kan tänka mig att vänta lite längre med att försöka bli gravid igen (kanske för att förra försöket blev detta helvete) men men..  jag och min sambo får väl känna efter när vi väl är där. 

• kasa01

Hej Anonym skräpmola!
    Min situation är lite annorlunda eftersom jag håller på m IVF. Det har gått ca 8 månader för mig nu, och jag är mitt i ny IVF behandling. Mina värden sjönk dock inte och SÖS beslutade att jag skulle följas 1 år. De sa att man kunde begära en "second opinion" på vilken kvinnoklinik man ville, och eftersom jag håller till på Huddinge m IVF'n ringde jag min läkare där. Han i sin tur konsulterade mola experten i Sverige som tydligen finns på StGöran och fick ok på att inleda ny IVF när värdet legat under 5 i 4 månader. På SÖS gäller 1 år vid komplett mola om värdet inte sjunker på 8 veckor, annars 6 månader. Detta är dock endast rekomendationer, och man gör givetvis som man vill....

Jag antar att det inte är helt fel att lugna sig lite om man ändå inte har "bråttom"... Vi vill ju alla bli gravida (uppenbarligen) men man kanske ska försöka se till det som man kan göra när man inte är gravid så länge... Jag känner att jag inte har så mycket tid dock, eftersom vi fösökt nu i 100 år (känns det som) och tiden går. Om det ska ta ytterligare massa år kommer det innebära ökad risk för down syndrom mm. Hade jag varit 25 hade jag gärna väntat i 1 år, men nu är jag inte det....
    kramar,

Svar på tråden Mola/Druvbörd