• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Bumblebina

Kanske ska tillägga att jag valde att inte äta p-piller trots allt utan vi använde kondom under tiden istället. Tycker inte om att stoppa i kroppen extra hormoner och inte mår jag bra av dem heller. Men det är min personliga ståndpunkt och inget som har med molan att göra.

• Anonym (Fundersam)
    Lavinia skrev 2010-09-23 20:50:14 följande:
    Lättnad! Halvering på två veckor. Nere i 1100. Visst, med den takten kommer det ta 4 månader till men det känns rätt ok faktiskt. Det får ta den tid det tar, huvudsaken är att det går i rätt riktning. Känner mig som en urvriden disktrasa av all spänning som gått ur mig. Fast det är en positiv känslaGlad.

Hur lång tid har det tagit för er att få mens efter HCG=0 eller efter skrapningen? Du, Vanna, verkar ju inte fått det än, men grattis till ägglossning iaf! Vi är väl ett gäng här som är nyfikna på hur det gått om några veckor eller månader Flört. Olika det här med tider. Min läkare sa idag att det blir provtagning varannan vecka tills det blivit noll och sen varje månad. Och så ville hon kolla mig efter att jag fått första mensen (tar väl ett halvår det också kanske...). Hon sa ingen tid för grav. förbudet egentligen men jag fick känslan av att om det var ok efter mensen så...
    Vad härligt att det går åt rätt håll!
    Jag fick min mens drygt fyra veckor efter skrapning. Fyra dagar tidigare låg hcg på 37.
  • Anonym (skräpmola)

Jag har också fått rådet att äta p-piller. Har börjat men funderar på att sluta, även jag tycker det känns "konstigt" att stoppa i mig hormoner + att min sexlust helt försvann när jag började med dem (den fanns där efter upptäckten av molan fram till jag började äta p-piller så tror att det har med dem att göra). Känns viktigt med närheten just nu så jag vill inte vara så här "avtrubbad".

• vanna
    Anonym (skräpmola) skrev 2010-09-25 18:34:46 följande:
    Jag har också fått rådet att äta p-piller. Har börjat men funderar på att sluta, även jag tycker det känns "konstigt" att stoppa i mig hormoner + att min sexlust helt försvann när jag började med dem (den fanns där efter upptäckten av molan fram till jag började äta p-piller så tror att det har med dem att göra). Känns viktigt med närheten just nu så jag vill inte vara så här "avtrubbad".
    ja, om du känner så tycker jag absolut att du ska sluta. Jag slutade efter att jag ätit tre månader .. men efter det ingen mens kan vara så efter man ätit p-piller säger läkarna, så helt bra att äta kan det ju inte vara. Men det finns ju kondom åxå, och så får man helt undvika att ha sex precis vid ägglossning, för att vara på den säkra sidan.
    som du säger, närheten är viktigare än allt när man är så sårbar som efter detta!

kramar
  • Anonym (skräpmola)

Jag slutade efter att jag ätit tre månader .. men efter det ingen mens kan vara så efter man ätit p-piller säger läkarna

Ytterliggare en bra anledning att låta bli pillrena just nu! Jag hoppas verkligen att din mens kommer igång Vanna och att du snart meddelar oss andra att det finns glada orsaker till ingen mens.

Stor kram till er alla

• Annika Süss

Hej alla!

Vad skönt att jag hittade den här tråden. Fick själv mitt andra missfall i maj, då jag skrapades. Fick senare reda på att det var en partiell druvbörd/ mola. Tog mitt första hcg-prov 28 juni, vilket var under 4 som de ansåg ligga normalt. Juli, aug, sept har legat under 1. Vilket känns toppen. De sa till mig att om värdet sjunker snabbt är det mindre risk för återfall.
    Vi ska nu starta IVF, första besök 5 okt, iom att min man fick testikelcancer i april och nu är steril. (lämnade produkt innan cellgiftsbehandling) IGENTLIGEN ska jag vänta till november, men tjuvstartar med besök m.m. i oktober.
    Är det någon som har erfarenhet av återfall av molan/metastaser efter 4-5 månader när värdet varit på under 4 och under 1 de tre sista testerna?

Kramar!

• vanna
    Annika Süss skrev 2010-09-30 15:44:06 följande:
    Hej alla!

Vad skönt att jag hittade den här tråden. Fick själv mitt andra missfall i maj, då jag skrapades. Fick senare reda på att det var en partiell druvbörd/ mola. Tog mitt första hcg-prov 28 juni, vilket var under 4 som de ansåg ligga normalt. Juli, aug, sept har legat under 1. Vilket känns toppen. De sa till mig att om värdet sjunker snabbt är det mindre risk för återfall.
    Vi ska nu starta IVF, första besök 5 okt, iom att min man fick testikelcancer i april och nu är steril. (lämnade produkt innan cellgiftsbehandling) IGENTLIGEN ska jag vänta till november, men tjuvstartar med besök m.m. i oktober.
    Är det någon som har erfarenhet av återfall av molan/metastaser efter 4-5 månader när värdet varit på under 4 och under 1 de tre sista testerna?

Kramar!
    tror inte att det finns särskilt mycket bevis på att risken skulle vara större. Men i det stora hela gäller det för de flesta sjukdomar att återfall är vanligast inom de 6 första månaderna, så de tar väl detta som gräns för att vara på den säkra sidan. Tjuvstarta du! Det skulle jag gjort om jag vetat det jag vet idag ... att det kan ta väääldigt lång tid när man väl får börja

kram
  • Ludvigsmamma
    Annika Süss skrev 2010-09-30 15:44:06 följande:
    Hej alla!

Kramar!
    Hej!!!

Sicket skit att du fått mola men vad skönt att värdena gått ner med rasande fart!!! Jag håller med Vanna...KÖR!!!!
    Lycka till kramar!!!!!!
  • Annika Süss

Tack! Det var skönt att höra! Ska på IVF besöket på tisdag!! Oiiiiii!!!Solig

• kasa01

Hej Annika!
    Vad skönt med en medsyster på IVF!!!
    Vet inte hur mycket du har läst på tråden, men även jag ska få börja IVF nu i oktober. Väntar bara på min mens, sen ska jag börja m injektionerna... Skrapades i mars, men hade komplett mola så jag har fått vänta lite längre. Lycka till på tisdag!
    kram,

Svar på tråden Mola/Druvbörd