Hej, här kommer en till som ”förmodligen” har fått druvbörd. Jag säger ”förmodligen”, för jag väntar som bäst på att svaret ska komma från analysen. Det började med att jag fick små blödningar i v.5. jag ringde till vårdguiden, men eftersom små blödningar kan vara helt ofarligt eller början på ett missfall, gav de mig rådet att avvakta. Men efter att ha fått en lite större blödning i v.7 åkte jag in till gynakuten och fick där bekräftat att jag inte hade något levande foster. Gynekologen som undersökte mig tyckte dessutom att det såg lite konstigt ut, för livmodern var mycket större än vad den borde ha varit. Han skickade hem mig med rådet att avvakta en vecka för att se om kroppen själv tog hand om det. Annars skulle jag komma tillbaka. Eftersom läget inte förändrades på en vecka åkte jag tillbaka. Då fick jag träffa en annan gynekolog som undersökte mig och konstaterade att det såg väldigt konstigt ut. Hon tog in en kollega som också tittade. Eftersom jag dessutom de senaste två veckorna hade mått grymt illa och spytt, misstänkte de druvbörd. Tiden stannade när de började förklara vad druvbörd är… tankar som cellgifter, håravfall och tom döden snurrade runt i huvudet på mig. Detta var en fredag och jag fick tid för skrapning redan på måndagen, det kändes dock som en väldigt lång helg. Läkaren som tog emot mig vid skrapningen var fantastisk och förklarade, tog sig tid och lyckades lugna mig. Allt gick bra vid skrapningen och jag åkte hem någon timme senare. Och nu är jag här, mitt i all denna väntan där jag pendlar mellan hopp och förtvivlan. Fysiskt mår jag toppen, illamåendet avtog samma dag, men psykiskt är det rätt jobbigt. Läkaren kunde inte med blotta ögat avgöra om det var en mola och vilket typ det i så fall var. Jag har nu väntat i över två veckor på svar, ringde förra veckan, men då hade de inte fått något svar än.
Det här var min historia så här långt (den blev visst rätt lång), men jag vill bara säga att det är fantastisk att sånna här forum finns. Där man kan träffa andra, så man inte känner sig lika ensam. Jag känner ingen som har fått mola. Så tack för att ni delar med er!