• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • fran84

Hej tjejer! Verkar som värsta bästa stödgruppen här...  jag kan bara inte motstå era råd och uppmuntrande ord.

Den 30/7 visade gravtestet ett svagt positivt streck. Min första graviditet, allt så nytt, så spännande. Jag insöp informtion men kände mig inte så värst gravid. Jag fick en kraftig blödning utan värk v9 +3, den 21/8. Den 24/8 var jag på vul och då konstaterades missfall. Det kändes tungt men något jag och min sambo skulle övervinna. Har tröttnat stenhårt på att blöda stort som smått under 2 veckors tid. Ytterligare två kraftiga blödningar.

I måndags 6/9 var jag på återbesök med nytt vul. Innehållet i livmodern hade ökat sedan sist och jag bokades in för skrapning som idag. Har kännt mig lite nere men inte kännt värk eller några grav. symptom. Hoppades att allt skulle varit över i måndags men kunde väl aceptera att det idag skulle "over and out". För att kunna gå vidare och snart försöka bli gravida igen.

Innan operationen fick jag veta att läkaren misstänkte Mola. Om jag minns rätt så var Hcb-värdet kring 500 000, 2 veckor efter missfallet vilket tydde på Mola. Efter operationen fick vi veta att läkaren kunde konstatera Mola med blotta ögat. Nu väntar jag på provskaren och uppföljningstider från det sjukhus jag egentligen tillhör.

Känner mig inte så jätteorolig, har inte så mycket funderingar, men mest bekymrad över alla provtagningar eftersom jag är mitt uppe i att avsluta och påbörja jobb de närmaste två månaderna.

Hoppas både kunna få och ge stöd.
    Kramar

• Anonym (Iris)

Hej!

Jag skrapades 2/8 blödde ca 2 veckor efter och fick igår en till blödning. Vet inte om det är mens eller vad det är?Blir så frustrerad över min läkare som inte verkar veta ett skit. Jag frågar och frågar men hon kan inte svara på någonting. Frågade om det var normalt att få mens så tidigt efter skrapning? Njojanja jo men det är det nog får jag till svar! Första gången jag träffade henne så sa hon att jag har gravförbud i 6 veckor men nu sa hon att hon såg fel i riktlinjerna som är 1,5 år men om allt ser bra ut kan det bli 1 år. Läste någon inlägg här för ett tag sedan som jag tycker det stämmer så skrämmande bra. Någon som skrev " hon la fram informationen som om hon berättade vad hon åt till lunch"  ska det vara så svårt att vara mänskliga? Jag vet att det är deras vardag men det är inte min. Att hör att vi kanske måste vänta 1,5 år på att få möjligheten att försöka få en liten bebis känns så himla ledsamt och sättet hon säger det på får det inte att kännas bättre. Gud så skönt att få skriva av sig lite :) Så glad att jag hittat andra som också är i samma situation. Välkommen säger jag också till fran84. Tack kasa01 och vanna för super bra info, Hur gick det med frågorna vanna? Du ska inte känna dig löjlig det är bara att fråga på. Hur länge har ni gravförbud? Hur gamla är ni? Enligt statistik så är det ju något "vanligare" om man är 40 eller vad det var. Jag är 27. Styrke kramar till er alla !!

• Anonym (Iris)

menar inte 6 veckor. Ska vara månader Glad

• kasa01

Hej Iris!
    Jag fick mens redan 5 veckor efter skrapning fast jag fortfarande hade höga hcg-värden. En av alla tusen läkare jag pratat med sa att man kunde få den så tidigt som 3 veckor efter skrap. Jag var skit rädd att det skulle vara mola rester som blödde, men har fått mens sen dess, lite oregelbundet i början´men nu som vanligt.
    Kram o lycka till

• Anonym (skräpmola)

Jag fick mens 4 veckor efter skrapning! Blödde 10 dagar kraftigt, verkar vara normalt men de flesta här kan nog instämma i att något svar på den frågan är svårt att få.

6 månaders uppföljning och grav förbud är det som gäller vid normala hcg inom 8 v efter skrapning, annars 1 år. Så har jag förstått det. Aldrig hört 1,5 år...

Kram

• vanna

det var ju jätteskönt att få prata med läkaren! Jag är definitivt frisk .. behöver inte följas upp mer! Men hon sa att mensen borde vara på gång nu eller redan ha kommit och att det kunde bero på ev sammanväxtningar eller helt enkelt bara hormonrubbning. Om mensen inte kommer på två ggr till ska jag komma dit för undersökning. Det var ju skönt att höra .. men nu blir det ju att vänta två månader

I dag har jag smärtor i underlivet och i magen. Kan det vara menssmärtor tro? Hade lite blod på papperet för nån dag sedan, men inget mer..
    känns som kniven, nån nerv är starkt engagerad!

Iris - jag är 31 år .. ingen i detta forum verkar vara i åldersspannet som presenteras som risk för mola! MEN jag tänker inte ge upp, tycker inte alls att jag är gammal än

Välkommen Fran84 - även om man nu helst inte vill att fler ska drabbas .. men kul att du hittat hit, det här är det bästa stället jag hittat!! Har fått så mycket bra stöttning och får dela känslorna med fler som FAKTISKT förstår <3

• Ludvigsmamma

Min mola upptäcktes på rutin ultraljudet i vecka 18. Jag blödde 2 veckor efter första skrapningen av min mola..gjorde ett vul (min läkare gjorde vul vid varje provtagning under de 8 första veckorna för att ha koll på att livmodern drog ihop sig) då läkaren såg att de inte fått bort all mola vävnad så då skrapades jag igen sen tog det 4 månader innan min mens kom igång.

Jag har heller inte hört 1,5 år, låter länge...har hört samma sak som anonym skräpmola!

Stå på er alla medsystrar!!!

Vanna- Stort grattis till beskedet och hoppas innerligt att din mens kommer igång snart!!!

Kraam!

• kasa01

Hej Vanna!
    Jobbigt för dig att mensen inte vill komma... Det är väldigt psykologsisk med det där, den kan utebli av stress oro osv. Är det något vi alla har gott om är det just dessa faktorer!! Jag tycker att du ska be om ägglossnings stimulerande medecin om du känner dig orolig.
    Hoppas den dyker upp snart... ni kan ju ändå börja försöka, alla dagar kan ju vara en ägglossnings dag i ditt fall Skrattande

• Emmgun

Hej alla

Har läst ikapp lite inne på detta forum. Tänkte bara dela med mig av min historia. Fick partiell mola i årskiftet 07/08 med skyhöga hcg-värden. Upptäcktes i vecka 10 efter liten blödning. Fick 6 månaders grav.förbud och led ngt fruktansvärt. I maj 08 blev jag gravid igen (en månad för tidigt, inte planerat) och fick en frisk liten son i februari 09. Väntar nu mitt andra barn i vecka 15 och har varit på ett tidigt ultraljud i v. 7 för att utesluta en ny mola. Jag ville bara skriva det här för att ge er hopp i en fruktansvärt jobbig och påfrestande tid. Jag fick oerhört bra hjälp av läkare i Halmstad och Lund och hoppas ni blir bemötta på samma sätt. Stå på er när ni bli gravida igen för att få nogranna undersökningar/ul för det är jättejobbigt psykiskt, tyckte iaf jag,  att inte veta om man drabbats igen.
    Styrkekramar/Emma

• Bumblebina

Har för mig att jag varit inne i någon av dessa trådar tidigare... Drabbades av en partiell mola under en av våra 10 (!) graviditeter. Hade fått tre barn före det. Skitjobbigt verkligen och jag lider verligen med er alla! Inte minst er som drabbats av en komplett sådan och dessutom inte blir av med skiten... Som tröst tänkte jag nämna att vi fått ett fjärde och nu väntar vårt femte barn utan problem. Så, var inte rädda för att försöka igen! Däremot har jag båda de sista graviditeterna bett om ett tidigt ul för att få se att det faktiskt fanns någon där. Det gjorde att jag kunde slappna av på ett annat sätt. Ett tips till er alla som fått klartecken!

Svar på tråden Mola/Druvbörd