• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Anonym (skräpmola)

Vanna, låter som att det är mens på väg! Håller tummarna för dig.

• fran84

Känner mig varmt mottagen i forumet Glad

Jag är 26 år gammal... och Molan var min första graviditet på första månaden utan p-piller. Väldigt störande första erfarenhet av graviditet men vi vet att det lätt fastnar ägg och vi har ju tid på oss.  

Hur snabbt inpå skrapningen har ni varit på provtagning av hcg?

Jag hade samma läkare på jourbesöket och återbesöket med vul som sedan även gjorde skrapningen. Jag kände mig väl omhändertagen och läkaren han kändes mycket pålitlig och kunnig. Min sambo som själv är läkare var imponerad av läkarens sätt att lämna informationen och svara på frågor.

Känner mig dock lite utelämnad. Vet inte hur det ska bli med efterkontrollerna... och hur bra är mitt ord. landsting på det här med Mola? Veckopendlar och har därför gjort jourbesöken Akademiska sjukhuset i Uppsala, ett annat landsting än där jag är folkbokförd. Mitt ord. landsting betalade för att jag skulle få göra skrapningen på Akademiska.

Nu kommer det ord. landstinget ta över efterkontrollerna eftersom det är under en längre tid. Hoppades på att bli uppringd i fredags för att få tid för provtagning men inte...

Hur vanligt är det med lungröntgen? Bör jag ta upp det med läkaren?

Hur har ni gjort med p-piller under gravförbudet? Har läst lite och blir inte riktigt klok.... men förväntar mig inte nått säkert svar från läkarna eftersom forskningen verkar knapp.

Jag berättade för min mamma om Molan och hon hade en egen story från 70-talet. Hon var gravid med min storasyster och var på ultraljud (nytt instrument och färsk läkare) där läkaren gjorde tecken på att han såg något konstigt men ville inte säga vad. När mamma pressade honom sa han att det kunde var en Mola, ett sånt där barn med varghuvud. Min mamma blev skräckslagen och fick senare komma på ett nytt ultraljud med den färska läkaren och en mer erfaren veteran som bevisade motsatsen. Molan och barnet med varghuvudet fanns inte och några månader senare kom min kära storasyster.  

Kramar/ Frida

• kasa01

Hej Fran84!
    Lustig historia om barnet m varghuvud! kul att få fnissa lite för en gång skull på tråden. Jag har en son som är 7 år, efter mitt ultraljud var jag rädd att han skulle födas med bara en arm. Barnmorskan som gjorde ultraljudet trodde nog att hon sett båda, men.....
    Ang dina frågor, min erfarenhet är att ALLA m mola (partiell eller komplett) ska lungröntgas. Kontroller ska ske med 2 veckors mellanrum tills du är nere i normala värden, kan variera från sjukhus till sjukhus, från 5,6 till 2. Sedan görs kontrollerna mer sällan, varannan månad. Jag ville inte äte p-piller, fick en koppar spiral i stället. Det vekar som att många läkare rekomenderar p-piller, det finns mest erfarenhet på det. Verkar inte vara nån fara, gör det du känner dig trygg med själv.
    Hade jag varit du skulle jag försöka gå kvar på samma sjukhus tills du är nere i normala värden. Min erfaranhet är att det går trögt med info mellan sjukhusen, och kunskapen om mola verkar inte ligga överst på prio listan.
    Kram o lycka till

• Anonym (Fundersam)

Hej!

Kommer lite sent in i diskussionen gällande uppföljningstid men så här beslutade min läkare:
    Jag får 1 års uppföljning från att mina HCG-värden hamnat under 5. (Det tog mig nio veckor att komma under 5). Med andra ord 1 år och 9 veckors uppföljning från skrapning. Om mina värden hade hamnat under 5 inom åttaveckorsperioden skulle uppföljningen blivit 6 månader från att HCG hamnat under 5, d.v.s. 8 månaders uppföljning från skrapning. Blir så konfunderad att uppföljningstiden varierar så otroligt mycket beroende på om det tog åtta eller nio veckor att få ner HCG-värdena under 5. Väntan känns lång...

Blir dessutom lite irriterad på min läkare då jag ställer frågor och hon inte kan svara, heller inte verkar vilja ta reda på svaren. Sist jag pratade med henne ville jag "testa" henne lite och ta reda på om hon var något påläst överhuvud taget och frågade om hon kände till någon som forskade på området eller om hon kunde hänvisa till någon litteratur. Det enda hon hänvisar till är att jag skall se om jag hittar något på nätet. Vilket visseligen är ett väldigt bra råd, eftersom framför allt den här tråden har gett mig mycket information och stöd. Men samtidigt blir jag tveksam till min läkares kunskaper gällande mola. Suck.

Bra att det här forumet finns i alla fall! Era kommentarer all gemensam kunskap som nu finns samlad här är helt enkelt ovärderlig!

• vanna

(fundersam) visst är det konstigt det där med uppföljningstiden! För mig blev det ju kortare än jag trott och hade blivit informerad om tidigare!! När jag frågade min läkare om nästkommande graviditet och så vidare .. så svarade hon nåt i stil med "enligt riktlinjerna.." Så de har riktlinjer de följer. Kanske står det just 8 veckor där .. och läkaren själv vågar inte säga att 9 veckor skulle kunna vara detsamma .. utanm följer då den längre uppföljnigstiden.
    Kanske beror det på erfarenhet hos läkaren, iblend följs riktlinjer till punkt och pricka .. men som det låter riktlinjer är nåt man kan använda som mall för beslut, inte bestämda behandlingsåtgärder.

Kanske skulle VI forska vidare i det här, nån som känner sig manad Flört

• Anonym (skräpmola)

Nån som är medicinare härinne som kan tänka sig att ställa upp/forska Glad

De har riktlinjer o i dem står det att den magiska gränsen mellan 6 mån och 1 år uppföljning går vid normala hcg eller inte 8 v efter skrapning. Men vad de har för stöd för det är en annan fråga!

Jag har mest lust att bara strunta i allt vad uppföljning heter just nu o bara försöka bli gravid direkt (men det kommer jag såklart inte göra när det kommer till kritan).

• Anonym (Fundersam)

Ja, precis det är den magiska åtta-veckorsgränsen som min läkare har grundat sitt beslut på gällande uppföljning. Hon säger att det finns viss evidens som grundar sig på att den gränsen bör hållas. Tyvärr vill hon dock som sagt inte lämna ut något underlag eller hänvisa till någon forskningsrapport så att jag får läsa mig till detta själv, utan hon vill att jag bara skall nöja mig med hennes besked. Tycker nästan lite synd om henne, när jag är så besvärlig och kravställande.

Intressant det där du nämner om "riktlinjer" Vanna. Det där kommer jag att fundera på. Hoppfullt och lite desperat Skrattande

För jag inser att egentligen borde jag bara släppa tanken, finna mig i det och vänta ut tiden. Som Epelino en gång skrev att man får inte glömma att det faktiskt finns en anledning till att det görs en uppföljning efter molan. Lätt att stirra sig blind på "förbud" och vad man inte får lov, när man kanske borde fokusera på att man får en ordentlig uppföljning med möjlighet att stävja tillväxt av skruttmolan.

Mycket udda hobby man fått nu för tiden... leta information om mola på sin fritid. Hade man aldrig anat för bara något år sedan.

• kasa01

Hej Fundersam och skräpmola!
    Jag har nu gått lite över ett halvår med min diagnos, och kom inte ner på normala värden innom den önskade 8 veckors periode. Jag har säkert varit skit besvärlig som patient, men jag har INTE nöjt mig utan frågat vidare. Jag har fått rätt mycket info, det finns massor med länkar till sidor med rapporter bakåt i denna tråd. För att summera:

Komplett mola: upp till ett års uppföljande. går värdet ner innom 8 veckor gärller 6 mån, annars 1 år.
    Partiell mola: då värdet gått ned vill man förlja ytterligare några månader, sen bör man släppas.

Anledningen till att man vill följa upp de kompletta molorna längre är att om man blir gravid och får ett stigande S-hcg pga den nya graviditeten kan detta trigga att cancer utvecklas. Den överläkare som skrivigt de rekomendationer vi i Sverige följer jobbar på StGöran, har inte hans namn men min överläkare på Huddinge har konsulterat honom personligen. Efterom mitt fall är lite specielt, jag ska börjar min andra IVF behandling nästa månad, så ligger jag inte i någon risk för ny mola. Över kukkun på molor på St Göran tyckte dock att vi skulle vänta i 4 mån efter det att värdet sjunkit. Det har vi nu gjort, och struntat i 1 års förbudet. Allt detta i samråd med diverse överläkare.....

Går värdet inte ner är det givetvis en helt anna historia. Sätter man in cellgifter gärller 1 års uppföljning efter avslutat cellgifts behandling.

hoppas detta förklarar något...

• fran84

Läkarbesök idag på "rätt" sjukhus.  Nytt Vul en vecka efter skrapningen visade en tom livmoder och en slemhinna med tjocklek 0,16 mm (sa mig inget) men coolt att få se. De närmaste veckorna är det blodprover, lungröntgen och uppföljningsmöten, as you know.

De närmaste dagarna kommer provresultaten från patologen...  komplett eller partiell??? Nervös väntan. Ska jag gråta eller skratta? Varför inte både och. Redo för en duell!!??!

(inspirerat av valduellerna på TV):

Vägrar låta molan bryta ner mig. Är sjukligt positiv och förväntar mig att det var en partriell mola som inte har något i mig att göra, lämna min kropp i fred! Jag är övertygad om att 2 spermier med skarp målriktning och tävlingsinstinkt har attackerat mitt stackars lilla ägg och målkameran visar det omöjliga: oavgjort, två vinnare eller totala förlorare. Ett val kan inte bli oavgjort, eller? 

Min kamp mot molan/tumören/cancern/slumpen/tävlingsinriktade spermier. Målinriktad? Skyddsmekanism för att orka? Skräckslagen? Om 8 veckor blir det en semestervecka med sol och bad då ska baske mig hcg värdet vara nere på 5 och hör sen jävla skräpmola (lånar uttrycket som är fantastiskt passande)! På semestern ska jag knapra p-piller och skåla i bubbel att det var två spermier som gjorde det alla trodde var omöjligt, träffade ägget på samma hundradel och blidade en ofarlig druvklase. Du, Molan, har inget med framtiden att göra! Din verklighet är osäker, smärtsam och ofruktbar. I min värld leder nästa målgång till en frisk bebis och två lyckliga föräldrar. Visst har jag er andra på min sida?

Vem vann duellen?

Länken leder till ett klipp ur Family Guy visar Stewie-spermiens kamp mot sina tusenbröder (varning för skratt)   
    ">

Inte för att förringa allvaret i att ha en Mola bara mitt sätt att bemästra, kämpa och blanda tårar med skratt. Systrar om ni kan och vill skratta med din partner, gråt med din partner, duellera tillsammans mot Molan.

Berätta gärna din bemästrande historia.

• Bumblebina
    vanna skrev 2010-09-10 08:26:42 följande:
    det var ju jätteskönt att få prata med läkaren! Jag är definitivt frisk .. behöver inte följas upp mer! Men hon sa att mensen borde vara på gång nu eller redan ha kommit och att det kunde bero på ev sammanväxtningar eller helt enkelt bara hormonrubbning. Om mensen inte kommer på två ggr till ska jag komma dit för undersökning. Det var ju skönt att höra .. men nu blir det ju att vänta två månader

I dag har jag smärtor i underlivet och i magen. Kan det vara menssmärtor tro? Hade lite blod på papperet för nån dag sedan, men inget mer..
    känns som kniven, nån nerv är starkt engagerad!

Iris - jag är 31 år .. ingen i detta forum verkar vara i åldersspannet som presenteras som risk för mola! MEN jag tänker inte ge upp, tycker inte alls att jag är gammal än

Välkommen Fran84 - även om man nu helst inte vill att fler ska drabbas .. men kul att du hittat hit, det här är det bästa stället jag hittat!! Har fått så mycket bra stöttning och får dela känslorna med fler som FAKTISKT förstår <3
    Kan inte ha varit ÄL? Många får ju ont och ev en liten blödning då...
Svar på tråden Mola/Druvbörd