Inlägg från: Bumblebina |Visa alla inlägg
  • Bumblebina

Mola/Druvbörd

Har för mig att jag varit inne i någon av dessa trådar tidigare... Drabbades av en partiell mola under en av våra 10 (!) graviditeter. Hade fått tre barn före det. Skitjobbigt verkligen och jag lider verligen med er alla! Inte minst er som drabbats av en komplett sådan och dessutom inte blir av med skiten... Som tröst tänkte jag nämna att vi fått ett fjärde och nu väntar vårt femte barn utan problem. Så, var inte rädda för att försöka igen! Däremot har jag båda de sista graviditeterna bett om ett tidigt ul för att få se att det faktiskt fanns någon där. Det gjorde att jag kunde slappna av på ett annat sätt. Ett tips till er alla som fått klartecken!

• Bumblebina
    vanna skrev 2010-09-10 08:26:42 följande:
    det var ju jätteskönt att få prata med läkaren! Jag är definitivt frisk .. behöver inte följas upp mer! Men hon sa att mensen borde vara på gång nu eller redan ha kommit och att det kunde bero på ev sammanväxtningar eller helt enkelt bara hormonrubbning. Om mensen inte kommer på två ggr till ska jag komma dit för undersökning. Det var ju skönt att höra .. men nu blir det ju att vänta två månader

I dag har jag smärtor i underlivet och i magen. Kan det vara menssmärtor tro? Hade lite blod på papperet för nån dag sedan, men inget mer..
    känns som kniven, nån nerv är starkt engagerad!

Iris - jag är 31 år .. ingen i detta forum verkar vara i åldersspannet som presenteras som risk för mola! MEN jag tänker inte ge upp, tycker inte alls att jag är gammal än

Välkommen Fran84 - även om man nu helst inte vill att fler ska drabbas .. men kul att du hittat hit, det här är det bästa stället jag hittat!! Har fått så mycket bra stöttning och får dela känslorna med fler som FAKTISKT förstår <3
    Kan inte ha varit ÄL? Många får ju ont och ev en liten blödning då...
  • Bumblebina
    vanna skrev 2010-09-19 15:12:26 följande:
    enligt ägglossningstestet har jag ÄL i dag!!!!!
    Bara att anfalla din karl då ju! *hehe*
  • Bumblebina
    Lavinia skrev 2010-09-23 20:50:14 följande:
    Lättnad! Halvering på två veckor. Nere i 1100. Visst, med den takten kommer det ta 4 månader till men det känns rätt ok faktiskt. Det får ta den tid det tar, huvudsaken är att det går i rätt riktning. Känner mig som en urvriden disktrasa av all spänning som gått ur mig. Fast det är en positiv känslaGlad.

Hur lång tid har det tagit för er att få mens efter HCG=0 eller efter skrapningen? Du, Vanna, verkar ju inte fått det än, men grattis till ägglossning iaf! Vi är väl ett gäng här som är nyfikna på hur det gått om några veckor eller månader Flört. Olika det här med tider. Min läkare sa idag att det blir provtagning varannan vecka tills det blivit noll och sen varje månad. Och så ville hon kolla mig efter att jag fått första mensen (tar väl ett halvår det också kanske...). Hon sa ingen tid för grav. förbudet egentligen men jag fick känslan av att om det var ok efter mensen så...
    Vad skönt! Förstår att du känner dig urlakad efter den anspänningen.
  • Bumblebina
    fran84 skrev 2010-09-12 22:49:17 följande:
    Hur har ni gjort med p-piller under gravförbudet? Har läst lite och blir inte riktigt klok.... men förväntar mig inte nått säkert svar från läkarna eftersom forskningen verkar knapp.
    Jag frågade min läkare på gyn detsamma. Hon sa att det var bättre att ta p-piller än att bli gravid och att hormonerna i p-pillren varken gjorde till eller från i sammanhanget.
  • Bumblebina

Kanske ska tillägga att jag valde att inte äta p-piller trots allt utan vi använde kondom under tiden istället. Tycker inte om att stoppa i kroppen extra hormoner och inte mår jag bra av dem heller. Men det är min personliga ståndpunkt och inget som har med molan att göra.

• Bumblebina

Om jag uttrycker mig så här: Tråkigt att behöva välkomna dig hit Vombat. :-/

Vanna: Jag var orolig de två följande grav efter molan och bad om tidigt vul av den anledningen. Jag behövde få se med egna ögon att det fanns ett pickande hjärta därinne och höra att allt såg ok ut. Nu 3:e grav har inte varit lika nervig, tack och lov.

• Bumblebina
    kasa01 skrev 2010-10-29 13:29:46 följande:
    Shirin, försätt gärna glädja oss med din bebis lycka, det är sporrande att veta att det finns en tid efter allt skit. Vombat, misstänkte at du fått en komlett eftersom din livmoder varit större än den borde. Så blir det inte för partiella...Dock är det fortfarande en stor chans för dig att du slipper 1'års förbud. Sjunker dina värden på 8 veckor anses risken för cancer minimal och man följs bara ett halvår, som vid partiell. Hoppas på det för dig.

Mitt lilla guldägg verkar inte vilja fästa tyvärr. Jag har inte blött ut det ännu, blir nog på måndag eller tisdag. Dock har jag testat sen i onsdags och får bara minus... eftersom jag vet att ägget befruktades för 11 dagar sedan borde jag haft mätbart hcg nu. Dock verkar det ju som att jag (som jag trodde) inte satt igång nån hcg produktion som följd av molan heller, och det är ju bra.

Måste säga att detta börjar tära rejält på mig. För att röra till saker o ting ännu mer håller vi på att bygga om köket, dvs disk i badkaret, laga mat i mikron, och bara byggdamm överallt. Min sambo o jag har krachat helt, efter 21/2 år av kamp har ingen av oss nån ork längre. Det är bara sorg och hopplöshet i alla hörn, och jag vet inte vad vi skulle kunna göra för att bryta detta.

skönt att få skriva här, tack alla
    kramar,
    Jag hade en partiell där livmoderna var större än motsvarande graviditetslängd. Så jo, det förekommer...

Usch vad tråkigt att ni har det så jobbigt... Hoppas det vänder för er snart! Kram
  • Bumblebina
    Shirin skrev 2010-11-01 17:17:31 följande:
    Nyss hemkommen från gyn, fick se våran lilla sparvel som sprattlade runt!
    Vecka 13+5 och ingen risk för ny mola :)
    Grattis! Vad underbart!!!! Njut nu!
  • Bumblebina
    wass skrev 2010-12-01 08:01:51 följande:

Har inte sovit en blund inatt. kl: 13 ultraljud på Ks, hjärtslag eller ej

Kram alla

Lycka till!
  • Bumblebina
    SuperMajjsan skrev 2010-12-01 08:58:53 följande:
    Wass: Stort lycka till idag!  Jag tänker på dig kl 13 Hör av dig om hru det gick!

Liten uppdatering från mitt håll.... jag är också gravid igen! Är just nu v 6 och sitter och väntar på att läkaren skall ringa om en tid för UL.... hyfsat nojjig är man nu...

Jag är faktiskt inte så jätterädd för en mola denna gång, min rädsla ligger mer åt att det ska gå snett ändå..
    Jag vågar mig iaf på ett grattis! Jag har full förståelse för att du är nojjig... Håller tummar och tår för att allt går vägen!
  • Bumblebina

Wass: Grattis till ett pickande hjärta! Hoppas att resten är ok också... Håller tummarna!

• Bumblebina

Lavinia: Det finns ingen som begär att du ska bidra med positiva tillrop i din situation! Det är värt jobb som tagit oss igenom skiten! Tycker absolut att du ska kräva att få samtalskontakt, det kan bara hjälpa. Många kramar...

• Bumblebina

Tänkte bara kika in och önska alla en så god jul som möjligt och samtidigt säga att jag tänker på er alla! Även om jag inte skiver så ofta, så är jag inne och läser och lider med er och mina tankar finns med er. Kram till er alla!

• Bumblebina

Lindah6: Ja, jag har fått tre underbara barn efter min mola. Visst har oron legat och gnagt, så jag har "tjatat" mig till vul varje gång. Men ja, det finns hopp i eländet. Hoppas det är din tur snart. Kram.

• Bumblebina
    Anonym (Kommer igen) skrev 2011-07-02 10:13:44 följande:

Hej alla tappra! Det börjar bli ett tag sen jag hade min mola och som jag hängde på denna tråd. Ville bara peppa er lite och säga att ni gör det bra!

Puffar lite för denna artikel som beskriver molor på ett bra sätt samt hur man ska förljas upp. Observera att röntga lungor för metastaser SKA göras oavsett mola sort. När man drabbas av mola får man inte bara lära sig själv en massa nytt, ni måste också (ofta) undervisa er BM eller läkare. Stå på er så att ni får rätt vård. Det är viktigt att få ett utgångs hcg så fort som möjligt , gärna innan skrapning, så att man vet vad man har att utgå ifrån.

Styrkekramar till er!!

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/895/...

Intressant läsning!

Är också inne och följer er tjejer, även om jag inte kommenterar så mkt...
Svar på tråden Mola/Druvbörd