• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • kasa01
    vanna skrev 2010-11-07 20:34:02 följande:
    kasa - det var sista januari jag skrapades .. och ägglossningen verkar som sagt funka! Min syster säger att det kan bero på sammanväxtningar, ärr i livmoderhalsen.. typ som endometrios och aschermans syndrom?! Ska ta upp det med läkaren på fredag .. har telefontid då!

kram alla!
    Hej Vanna!
    Man misstänkte att även jag hade det, och gjorde en operation helt i onödan. Det fanns inga sammanväxtningar. Kan verkligen INTE rekomendera det, alla ingrepp i kroppen är en risk. Du kanske skulle prova Glandin? som ska göra livmoder slemhinnan tjockare? Det kanske är det som inte kommit igång för dig. Hade du liknande innan molan? Du borde ju inte fått en massa ärr bara av den. Om du skrapades för nästa ett år sen bode de kunna ta sig tid att göra en ny undersökning tycker jag. Stå på dig!
    lycka till.
  • vanna

Kasa - glandin .. är det receptfritt? Kan de se på en gynundersökning hur det ligger till eller märks det först efter spolning? Är spolning farligt?!
    oj .. vad många frågor det blev

kramar

• Ludvigsmamma

Vanna..jag köpte glandin 25 på nätet..hälsokosten ska också ha om jag har förstått rätt! Jag äter 2 kapslar om dan tills ägglossning då ska jag ta en kapsel (läste det på nån fl sida) Allt kan ju va värt att prova.

Kraaam

• kasa01
    vanna skrev 2010-11-09 17:59:16 följande:
    Kasa - glandin .. är det receptfritt? Kan de se på en gynundersökning hur det ligger till eller märks det först efter spolning? Är spolning farligt?!
    oj .. vad många frågor det blev

kramar
    Själva spolningen är enkel, känns lite obahgligt bara. Om de hittar blockeringar o väljer att operera är det en riktig operation. Du blir sövd, man går in genom tre hål naveln + 2 till. Man använder små kameror, sk "titthåls operation" Det blir bara små ärr efteråt, men man är ganske medtagen. På mig hittade man alltås inga ärr, så nu i efterhand känns det så himla onödigt.

prova glandin, det verkar som att det har hjälpt många. Kan rekomendera akupunktur också.
    Lycka till
  • vombat

Idag har det varit en jobbig dag, det går ju upp och ned. För några dagar sedan hade jag ett stort tryck över bröstet och var orolig för min lungröntgen och såg framför mig hur det var fullt av metastaser och att jag inte skulle bli bra. Så ringde jag sjukhuset idag och fick mina svar. De såg inget på lungröntgen (tack och lov) MEN..... mina värden har inte gått ned tillräckligt mycket så de befarar att de har nått en platånivå (från 34 til 30 på en vecka). Så imorgon tar jag ett nytt prov (och dessutom leverprov) för att se om det har gått ned, annars börjar cellgiftsbehandlingen.... känns som en mardröm! 6 månaders gravförbud kändes inte så jobbigt, men nu blir det 1 år efter avslutad behandling, det känns som evigheter!!! Min dotter är den som får mig att ändå försöka tänka ljust.

Behövde skriva av mig lite :)

• Ludvigsmamma
    vombat skrev 2010-11-10 20:11:47 följande:
    Idag har det varit en jobbig dag, det går ju upp och ned. För några dagar sedan hade jag ett stort tryck över bröstet och var orolig för min lungröntgen och såg framför mig hur det var fullt av metastaser och att jag inte skulle bli bra. Så ringde jag sjukhuset idag och fick mina svar. De såg inget på lungröntgen (tack och lov) MEN..... mina värden har inte gått ned tillräckligt mycket så de befarar att de har nått en platånivå (från 34 til 30 på en vecka). Så imorgon tar jag ett nytt prov (och dessutom leverprov) för att se om det har gått ned, annars börjar cellgiftsbehandlingen.... känns som en mardröm! 6 månaders gravförbud kändes inte så jobbigt, men nu blir det 1 år efter avslutad behandling, det känns som evigheter!!! Min dotter är den som får mig att ändå försöka tänka ljust.

Behövde skriva av mig lite :)
    Ååååvad jobbigt!!!

Hur många veckor har gått sen du skrapades? 
    Jag hade partiell mola och låg bara på 15000 i hcg i vecka 18 när jag skrapades. 6 veckor efter skrapningen  förberedde min läkare mig  på att jag skulle få cellgifter då mina värden inte sjönk riktigt så fort de hade tänkt sig och livmodern drog inte heller ihop sig som den skulle, men han sa att vi skulle låta det gå två veckor till och som ett mirakel var värdet under 4 och livmodern ihopdragen två veckor senare. Så jag slapp cellgifter..men förstår din oro och det jobbiga beskedet om ett år istället för 6 månader, det é länge!!! 

Jag hoppas verkligen att dina värden gått ner ordentligt imorgon!

Kraaaam och lycka till imorgon!!!
  • vanna

Tack för svaren Kasa och Ludvigsmamma!
    Kasa - opererades du trots att spolningen var ok? eller trodde de att de såg ärr som inte fanns där?
    Spolning känns ju inte så farligt, men operation vill man ju förstås undvika..
    min syster fick stora ärr efter en skrapning och var utan mens i 8 år innan man upptäckte! Det blev en stor op för henne, men hon lyckades bli gravid efter detta! Så en spolning känns ganska bra .. men allt är ju upp till läkaren känns det som! De kommer säkert vilja ta hormonprover och så först. Hoppas att jag klarar att vara stark och säga att de får lov att boka en tid för spolning innan nästa förväntade mens .. annars måste jag nästan sjukskriva mig under den tiden då?! Jag gruvar mig för smärtan .. gör sååå ont Hormonprover kan man väl ta medan?!

Ska köpa Glandin 25 i morgon om jag hittar den! Finns visst bara två liknande preparat där jag bor .. Borago och Efamol .. undrar om de är likvärdiga .. alla innehåller GLA som ska stärka slemhinnorna.

kramar

• Ludvigsmamma
    vanna skrev 2010-11-11 07:31:27 följande:
    Tack för svaren Kasa och Ludvigsmamma!
    Kasa - opererades du trots att spolningen var ok? eller trodde de att de såg ärr som inte fanns där?
    Spolning känns ju inte så farligt, men operation vill man ju förstås undvika..
    min syster fick stora ärr efter en skrapning och var utan mens i 8 år innan man upptäckte! Det blev en stor op för henne, men hon lyckades bli gravid efter detta! Så en spolning känns ganska bra .. men allt är ju upp till läkaren känns det som! De kommer säkert vilja ta hormonprover och så först. Hoppas att jag klarar att vara stark och säga att de får lov att boka en tid för spolning innan nästa förväntade mens .. annars måste jag nästan sjukskriva mig under den tiden då?! Jag gruvar mig för smärtan .. gör sååå ont Hormonprover kan man väl ta medan?!

Ska köpa Glandin 25 i morgon om jag hittar den! Finns visst bara två liknande preparat där jag bor .. Borago och Efamol .. undrar om de är likvärdiga .. alla innehåller GLA som ska stärka slemhinnorna.

kramar
    Har läst att många använder Borago istället för glandin25!
    Kram!
  • vombat

Det sista som överger människan är ju hoppet så dina ord ludvigsmamma gav mig alla fall lite hopp. Det hade gått 6,5 vecka mellan mitt första och mitt senaste prov (som då var på 30). Jag försöker också tänka positivt att det alla fall inte hade gått upp och för de flesta verkar ju de milda cellgifterna fungera. Och skulle de inte göra det, så får jag ta det den dagen kommer! Berättade för min chef idag och började gråta. Han var allafall toppen och ska ge mig allt stöd jag behöver, så det känns bra att han vet.

vanna hoppas att en spolning hjälper och att det inte gör så fruktansvärt ont som det låter som

Kram

• Lavinia

Vombat, är ledsen för din skull! Men det verkar som att jag är där också, på en platå. Kan vi följas åt? Tog du alltså ett nytt test bara efter några dagar? Eller hur lång tid tog det mellan 30-värdet och det du skulle ta i idag? Varför skulle du göra en leverröntgen? Är det cellgifter som gäller på en gång sen eller ska de göra UL och kolla om man ser något? Var lycklig du som redan har barn i alla fall om det är till någon tröst. Ja, ni alla som redan har i alla fall en liten, som vet att det funkar eller har funkat och som inte är över 30 och snart inte 35 som jag kommer vara när jag får min första, om någon alls.

Jag hade partiell mola med HCG på 74000 på sista skrapningen av två i början av augusti. Sen har det sjunkit och för ca 3 veckor sen var det nere på 201. Bra tyckte läkaren då även om hon hade trott att det skulle gå från 499 till 0 på 2,5 veckor. I fredags tog jag senaste provet. Läkaren skulle ringa tisdags eller igår men gjorde det inte. Så jag hörde av mig i morse till gyn, fick prata med någon barnmorska som ju tyckte att hon kunde säga det till mig eftersom det ju hade sjukit tyckte hon (de verkar ju ha väldigt dålig koll på vad det handlar om som vanligt) och så drämmer hon till med...172. Sjunkit 29 på 2.5 veckor alltså, inget höjdarresultat... Hon bad om ursäkt och ångrade att hon sagt något och skulle se till att läkaren ringer imorgon. Jag börjar som vanligt storböla och inser att det inte kan bli något mer jobbat idag. Åkte hem och sitter här nu med tårar och huvudvärk, ångest och rädsla. Skiter om det blir ett år förbud, känns så oväsentligt nu. Vill bara bli av med HCG:t, bli nollad och få mens och ägglossning åtminstone.

J-a skit!! Och som ni skriver med alla jäkla människor runt omkring en som blir gravida till höger och vänter. I onsdags fick jag reda på att chefen, som vetat allt ända sen missfallet i juni och stöttat, blivit gravid för tredje gången. Roligt för henne, men det länns så himla konstigt att jag berättat allt om hur läget är och så har hon varit gravid sen i augusti samtidigt. Känner mig lurad på något sätt fastän jag förstår att alla har sitt liv och att hon pga åldern ville veta att allt var ok först.

Är så glad att jag kan läsa om er andra om framgång och motgångar. Jag blir glad av Shirin som faktiskt lyckats tillslut. Samtidigt blir jag uppriktigt sagt grymt avundsjuk och ledsen när jag läser om er som redan har barn eller där värdet bara rasar ner. Har hållit mig uppe i flera månader nu, haft tålamod även om det inte gått så fort men nu känns det bara såå fruktansvärt igen. Bara gråter, gråter gråter...Jag orkar inte mer!

Är det någon här som fått ta cellgifter och som kan beskriva hur det går till?

Svar på tråden Mola/Druvbörd