• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Skumboll
    En Dum En skrev 2010-05-24 21:06:55 följande:
    Ja han ska börja på en avdelning för 1-3 år. Han kommer då vara nästan 2,5 år. Han börjar mitten av augusti. Skolinspektionen säger du. Är det nån speciell avdelning beroende på var man bor eller är det en för stockholm?
    Ja då är väl 18 barn lite i överkant kanske. Eller ja, tror inte det finns något dagis här i kommunen som har mindre än 18 barn på tre personal på en småbarnsgrupp. 
    Ring växeln eller maila till den centrala emailadressen så kommer de hänvisa dig vidare till rätt person (olika personer beroende på vart man bor). Jag fick svar inom ett dygn när jag mailade. 
    ♥ Simon ♥
  • Preppy

Vill först säga hej till Skruttan som hamnade i korselden. Förstår din frustration, häng här ett tag så känns det i alla fall liiite bättre.

Men vad krångligt det är med dagis och kommun och hab och allt det som ska finnas för att våra barn ska ha det bra. De verkar ju inte vilja hjälpa till med något alls.
    Vi fick nyss veta att A:s resurs bara räcker till maten. Personalen sliter sitt hår för de känner ju själva att han behöver mer stöd. De försöker att passa honom 100% men det är ju ohållbart när de inte har den tiden. Sen skulle han ju behöva lite specialträning för motorik och ätande, pyttsan.

Skumboll: Vikten låter ju helt bananas. Vad händer egentligen i hans lilla kropp? A går ju upp och ner men inte i närheten av de svängningar som S visar upp. Stackars lilleman.

Carro: Singulair gjorde susen för oss. Hoppas att Sam reagerar lika bra som A gjort!

• En Dum En
    Skumboll skrev 2010-05-24 21:13:45 följande:
    Ja då är väl 18 barn lite i överkant kanske. Eller ja, tror inte det finns något dagis här i kommunen som har mindre än 18 barn på tre personal på en småbarnsgrupp.  skolinspektionen.se/sv/Om-oss/Kontakta-oss/ Ring växeln eller maila till den centrala emailadressen så kommer de hänvisa dig vidare till rätt person (olika personer beroende på vart man bor). Jag fick svar inom ett dygn när jag mailade. 
    Ska genast ta itu med detta imorgon bitti!!!
    Tack!!
  • Skumboll

Pip; En bra affärsidé vore att vara en sorts samordnare åt andra föräldrar som sitter i samma skit som vi. Slippa alla telefonsamtal, alla ansökningar, all myndighetskontakt, dagis, kommunen osv. Jag hade i alla fall betalat rätt bra för en sådan tjänst...

En dag när jag själv mår bättre kanske jag skulle kunna hjälpa andra föräldrar, vi har ju ändå haft lite motgångar och jag vet ju vilka vägar man kan ta.
    Jaha, NU har dagis kommit på att de inte har tillräckliga resurser för A? Ring genast till kommunen!
    Tror säkert personalen gör sitt bästa men de borde ju ha någon plan?

Ja, vad händer i hans lilla kropp? Den som det visste. Det som läkaren tidigare beskrivit om fettceller som ska bilda energi och att kroppen inte går ner på sparlåga verkar rätt rimlig. Det värsta är ju att det skulle betyda att det är ett allvarligt fel. {#lang_emotions_undecided}
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

FÖRLÅT skruttan, jag måste ha missat ditt inlägg. I alla fall, välkommen hit. Jag hoppas vi kan hjälpa dig, att åtminstone få dig att må lite bättre. Här finns erfarenhet av alla dess sorter. 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    En Dum En skrev 2010-05-24 21:27:44 följande:
    Ska genast ta itu med detta imorgon bitti!!! Tack!!
    Ingen fara! Berätta gärna hur det går!
    ♥ Simon ♥
  • Ronjan709
    Tack för svar. Ja han har nog ingen favoritmat förutom korv o mackaroner som är fel konsitens o han i alla fall bara tar ngra bitar som sen stannar kvar i munnen jättelänge. svårt att svälja eller ovilja att svälja

Jag har aldrig tvingat men däremot lekt o underhållt, avlett honom jättemkt för att få i honom ngt. Så har jag fått i lite dvs förutsätt att det är rätt konsitens men nu vill han inte äta ngt när jag inte leker förutom lite pepparkaka. och en tugga av min smörgås som är fel konsistens egentligen.
    Allmäntillstånd vet jag inte. Han är ju alltid gnällig, frustrerad för minsta lilla men det kan ju hänga i hop med hans reflux o ständiga förkylningar

Om du alltid varit avslappnad o din dotter är 10 år o endå äter dåligt så har det hjälpt en del då men inte så mkt som man skulle önska?

michiara skrev 2010-05-24 10:04:25 följande:
    Sia75: Min dotter är 10 år. Har varken sond eller knapp. Jag minns knappt hur det var första åren men jag insåg nog rätt tidigt att man var tvungen att försöka slappna av för att orka. Man går rejält in i väggen om man ska vara konstant stressad över maten. Jag var nog väldigt avslappnad och är fortfarande väldigt avslappnad kring maten. Det var bara före jul när hon var väldigt påverkad som jag blev uppstressad. men nu är jag tillbaka i samma lunk. Hon äter det hon äter, det är verkligen inte mycket men jag försöker gå på hennes allmäntillstånd. Skulle hon sitta rakt upp och ner och varken skratta eller le eller orka hänga med sina kamrater (som det var innan jul) så skulle jag "bry mig mer" men så länge jag märker att hon trots allt mår väldigt bra på sina minimala intag så känns det som att det är viktigast. Det är länge sen jag gav upp att tjata och truga. Jag ställer fram det jag vet går bra, hon har alltid specialmat. ren mat, enkel mat, smakrik mat, det som hennes överkänsliga mun klarar av rent krasst, och hon tar det hon tar. jag försöker i stället ha en trevlig måltid med henne, kunna sitta och småprata och kanske leka lite, försöka få måltiden så positiv som möjligt trots att det i hennes värld bara är pest och pina. måltider är hemska för våra barn och då blir det nog ännu värre om någon står över en och bara tjatar och gnatar över minsta tugga. Detta är mina tankar om min dotter iaf, alla resonerar nog olika kanske..
  • Ronjan709
    Carro skrev 2010-05-24 10:39:49 följande:
    hej tjejer, hoppas att allt är bra!Först av allt vill jag skriva till sofiasjunio att mina tankar finns hos er..sia75;Min son har aldrig haft sond, han har sondnäring, men han dricker den som välling.Vi var på ätträning med honom och fick råden att ha ätstunderna som lite lekstund, sitta i hans lekrum och ha en skål med plockmat till hands, att få in ätandet som en del av leken.Hon vi gick hos var väldigt noga med att vi skulle göra mat till ngt positivt och aldrig försöka tvinga i Sam ngt han inte ville ha, eller neka honom det han tyckte var gott.Vällingen är hans huvudföda, allt annat han äter är bonus, så skulle vi se det.Varför skulle ni neka sonen ngt om det är fel konsistens?Vår läkare och dietist säger att vi ska ge sonen det han vill ha, huvudsaken är att han äter, inte vad han äter, så äppel började vi med långt tidigare än vad man "bör" t ex..Äter han välling?Mitt råd är isf att ta ett steg tillbaks, strunta i maten ett tag och låt han få vällingen och erbjud t ex en pepparkaka efteråt, barn känner av hur man mår och tyvärr så vet vi alla rent för väl hur desperat och frustrerad man tillslut är
    Tack för svar. Är sondnäring bättre än vanlig enagoovälling tex?
    Lustigt att du i din ätträning fick rådet att ha ätstunderna som lekstund. verkar så olika hur man ser det. Just det jag gjort. Nej jag tvningar väl inte men trugar o lurar då om min son leker o knappt märker han äter lite.
    Ja det känns konstigt nu att han inte äter ngt annat än välling som sagt....
    Jo jag ska inte ge ngt av fel konsitens pga om han då lär sig att det är otäckt att svälja o äta. Fast jag kan inte låta bli att ge om han sträcker sig efter min smörgås endå. Min läkare o dietist har nog resonerat som du säger men logopeden verkar jobba lite annorlunda. Tror endå hon är väldigt kompetent. Tex hade alla inkl spec bvc sagt att många barn äter bättre när de börjar dagis men logopeden sa det som jag innerst inne visste att det faktiskt inte alls skulle vara så.
    Ja tyvärr känner nog min son av mkt hur stressad jag blir med allt med refluxen o maten.
  • Ronjan709

Skumboll: Vilken korkad kommentar att det är väl bara att byta. Föräldrar till friska barn tycker inte att det är så bara. Har man ett handikapp så borde de väl verkligen förstå att det absolut inte är så bara!

Vad struligt ni verkar ha det flera st med dagis o dagisplatser! Min sons dagis har redan ansökt om resurs till honom för hans reflux. Hoppas kommunen beviljar för annars måste jag gå dit varje lunch o ge honom välling då de inte har den tiden. Inskolningen är knappt klar då han blivit sjuk i 2 omgångar. Tycker det är svårt med vätska också nu när det är varmt för om de bara erbjuder honom vatten till fruktstunden så dricker han ju bara ngra få klunkar. Känns som man måste erbjuda oftare under dagen.

• Carro
    sia75;
    Hur blir det om du mixar korven och makaronerna? Samma smak, men lättare konsistens att svälja..
    Hur är det för övrigt med tanke på sväljsvårigheterna, har man kollat upp halsmandlarna så att dom inte är förstorade?
    Tyvärr verkar just reflux ställa till en del del för många barn, här är fler barn i tråden som har det..
    Sondnärig innehåller mer näring än vanlig välling vad jag förstått iaf.. Dock är det inte lika smidigt att nyttja som vanlig välling eftersom man är beroende av recept (numera livsmedelsanvisningar) och att hålla koll på lagret hemma så att man hinner beställa hem i tid innan lagret sinar..
    Hur funkar Ena Go?
    Ett tips är att Semper har precis kommit ut med mjölkfria vällingar från 1 år, dels risvälling och dels fullkornsvälling.
    Vi testade att ge det eftersom vi hade tyckte det varit skönt att komma ifrån sondnäringen men tyvärr föll det inte herrn i smaken..
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13