Carro skrev 2010-05-24 10:39:49 följande:
hej tjejer, hoppas att allt är bra!Först av allt vill jag skriva till sofiasjunio att mina tankar finns hos er..sia75;Min son har aldrig haft sond, han har sondnäring, men han dricker den som vä
lling.Vi var på ätträning med honom och fick råden att ha ätstunderna som lite lekstund, sitta i hans lekrum och ha en skål med plockmat till hands, att få in ätandet som en del av leken.Hon vi gick hos var väldigt noga med att vi skulle göra mat till ngt positivt och aldrig försöka tvinga i Sam ngt han inte ville ha, eller neka honom det han tyckte var gott.Vällingen är hans huvudföda, allt annat han äter är bonus, så skulle vi se det.Varför skulle ni neka sonen ngt om det är fel konsistens?Vår läkare och dietist säger att vi ska ge sonen det han vill ha, huvudsaken är att han äter, inte vad han äter, så äppel började vi med långt tidigare än vad man "bör" t ex..Äter han välling?Mitt råd är isf att ta ett steg tillbaks, strunta i maten ett tag och låt han få vällingen och erbjud t ex en pepparkaka efteråt, barn känner av hur man mår och tyvärr så vet vi alla rent för väl hur desperat och frustrerad man tillslut är
Tack för svar. Är sondnäring bättre än vanlig enagoovälling tex?
Lustigt att du i din ätträning fick rådet att ha ätstunderna som lekstund. verkar så olika hur man ser det. Just det jag gjort. Nej jag tvningar väl inte men trugar o lurar då om min son leker o knappt märker han äter lite.
Ja det känns konstigt nu att han inte äter ngt annat än välling som sagt....
Jo jag ska inte ge ngt av fel konsitens pga om han då lär sig att det är otäckt att svälja o äta. Fast jag kan inte låta bli att ge om han sträcker sig efter min smörgås endå. Min läkare o dietist har nog resonerat som du säger men logopeden verkar jobba lite annorlunda. Tror endå hon är väldigt kompetent. Tex hade alla inkl spec bvc sagt att många barn äter bättre när de börjar dagis men logopeden sa det som jag innerst inne visste att det faktiskt inte alls skulle vara så.
Ja tyvärr känner nog min son av mkt hur stressad jag blir med allt med refluxen o maten.