• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Ronjan709
    Skumboll skrev 2010-05-25 12:57:11 följande:
    Sia: Kan du inte testa att sila maten efter du mixat, då blir den helt slät. Kom ihåg att ha bra med vätska i så går det lättare att mixa också. 
    Jo men jag är väl rädd att det mesta matiga försvinner utan mest blir vätskan då. Men jag ska nog göra så endå ett tag. Känns som bättre alternativ än att köpa ny mixer endå. Oftast smakar han ju endå inte eller bara lite. Satsar nog på det. korv o makaroner som han gillar smaken på o sen mixa o sila o ser om det ger ngt intresse i alla fall
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-05-25 21:22:44 följande:
    Jo men jag är väl rädd att det mesta matiga försvinner utan mest blir vätskan då. Men jag ska nog göra så endå ett tag. Känns som bättre alternativ än att köpa ny mixer endå. Oftast smakar han ju endå inte eller bara lite. Satsar nog på det. korv o makaroner som han gillar smaken på o sen mixa o sila o ser om det ger ngt intresse i alla fall
    Jag mixar ju och silar burkmat så att S kan få det i sin sond. Kan säga att med mycket vilja blir det inte så mycket spill, de största bitarna försvinner ju såklart men den mesta mat går att passera. 
    Testa så får du se, bara hoppas att lillen vill smaka! 
    ♥ Simon ♥
  • Ronjan709
    Skumboll skrev 2010-05-25 21:25:52 följande:
    Jag mixar ju och silar burkmat så att S kan få det i sin sond. Kan säga att med mycket vilja blir det inte så mycket spill, de största bitarna försvinner ju såklart men den mesta mat går att passera.  Testa så får du se, bara hoppas att lillen vill smaka! 
    Tack. Ja det är ju det som är viktigast. Var på spec bvc i dag o han smakade lite i alla fall på små maränger och nåt nytt sorts snacks som såg ut som pomfrittes. Så nu ska jag handla hem exakt samma o hoppas de kan locka när mammma bjuder med  Han vägrar sitta i barnstolen vid matdags även på dagis  idag. Jag hoppas verkligen de får resursen de ansökt om för jag tror det har låst sig lite extra med mig nu på slutet. Lite kan jag känna att det är synd att det ska vara så tajt med personal att de inte kan blanda till o förtjocka lite välling o ge.
  • Skumboll
    Liljan75 skrev 2010-05-25 21:43:04 följande:
    Tack. Ja det är ju det som är viktigast. Var på spec bvc i dag o han smakade lite i alla fall på små maränger och nåt nytt sorts snacks som såg ut som pomfrittes. Så nu ska jag handla hem exakt samma o hoppas de kan locka när mammma bjuder med  Han vägrar sitta i barnstolen vid matdags även på dagis  idag. Jag hoppas verkligen de får resursen de ansökt om för jag tror det har låst sig lite extra med mig nu på slutet. Lite kan jag känna att det är synd att det ska vara så tajt med personal att de inte kan blanda till o förtjocka lite välling o ge.
    Min erfaranhet är väl att det kan ta rätt lång tid att få fram en resurs, under tiden måste de ju lösa problemet med de förutsättningar som är. Kära nån, han måste ju få mat lilla killen. Även om det är ersättning. Får han ingen mat alls på dagarna när han är på dagis?
    ♥ Simon ♥
  • skruttan35

Tack för välkomnandet!
    Som sagt var så är jag inte i närheten av era problem men jag var så nere här om dagen så jag behövde få skriva av mig lite till några som förstår och inte ger svaret att "han äter när han blir hungrig, inga barn svälter." William stoppar ju iafl mat i munnen och får i sig en hel del. Det är tjatet som jag är så trött på... att han inte väljer att äta själv utan man ska sitta och säga "stoppa i munnen", "ät din mat" varje tugga annars sitter han bara och tittar.

Vi fick MiniMax utskriven för 8dagar sedan och den sveper han iafl så det känns bra och hoppas att den har lite efftekt på vikten oxå.

(¯`°?.¸ ღ William 11/7-07 & Alfred 29/4-09 ღ ¸.?°´¯) skruttan80.blogspot.com
  • Ronjan709
    Skumboll skrev 2010-05-25 21:53:25 följande:
    Min erfaranhet är väl att det kan ta rätt lång tid att få fram en resurs, under tiden måste de ju lösa problemet med de förutsättningar som är. Kära nån, han måste ju få mat lilla killen. Även om det är ersättning. Får han ingen mat alls på dagarna när han är på dagis?
    Jo jag går dit o är med på lunchen o ger honom mat som inte blir ngt och ger honom välling så han får i sig ngt. Jag är sjukskriven halvtid o föräldraledig halvtid just nu men skulle behöva börja sova på dagen. I längden kan jag såklart inte göra gå dit
  • Ronjan709
    skruttan35 skrev 2010-05-25 22:03:57 följande:
    Tack för välkomnandet! Som sagt var så är jag inte i närheten av era problem men jag var så nere här om dagen så jag behövde få skriva av mig lite till några som förstår och inte ger svaret att "han äter när han blir hungrig, inga barn svälter." William stoppar ju iafl mat i munnen och får i sig en hel del. Det är tjatet som jag är så trött på... att han inte väljer att äta själv utan man ska sitta och säga "stoppa i munnen", "ät din mat" varje tugga annars sitter han bara och tittar.Vi fick MiniMax utskriven för 8dagar sedan och den sveper han iafl så det känns bra och hoppas att den har lite efftekt på vikten oxå.
    Hej,
    Vad är minimax?
    Ja jag blir också så less på det här tjatet om att barn äter när de e hungriga. Som tex i morse hade min son sovit hela natten men tog i alla fall bara ngra klunkar välling. Nej vissa barn kopplar inte hunger till att äta även om de inte ätit på 12 timmar.
  • skruttan35

sia75 - MiniMax är en näringsdryck, vi fick smaken jordgubb och den smakar som en milkshake så den gillar william

(¯`°?.¸ ღ William 11/7-07 & Alfred 29/4-09 ღ ¸.?°´¯) skruttan80.blogspot.com
  • michiara

hej hej nu är vi på semester jag och A. Vi kom till Stockholm igår morse och åker hem på fredag. Så skönt. Igår var vi i stan hela dagen. Träffade en kompis till mig och gick i affärer. Sedan åkte vi till Knivsta igår kväll. Idag åker vi nog in till Uppsala och strosar lite och njuten av ledigheten. Självklart glömde jag näringsdryckerna *skäms* men min morbror tog över pytsandet med mat och vätska igår kväll så jag bara fick ta det lite lugnt. Hon åt några strips på dagen på Burger king och igår kväll fick han i henne några tuggor Billys pan pizza och lite coca-cola. Här är vi inte nyttiga inte Ska köpa grädde idag så hon kan få kräm och gräddmjölk. Man blir så jäkla påhittig såna här gånger

Har läst igenom det ni skrivit sedan jag skrev sist.

Skumboll: Berättade lite om er situation med allt stök med kommungubbar hit och dit igår. Kom ju såklart inte ihåg vilken kommun ni bor i vilket han var mest intresserad av för att kunna ge konkreta förslag. Han själv arbetar ju med skolan, han är samma kommungubbe som ni bråkar med men har hand om särskoleplatser i stället för dagis. Idag skulle han prata med föräldrar hela dagen. K är ju så obyråkratisk som man kan bli så han blev väldigt intresserad av vad det var för kollegor som betedde sig så där

• caspersmamma 08
    Liljan75 skrev 2010-05-25 23:08:05 följande:
    Hej,Vad är minimax? Ja jag blir också så less på det här tjatet om att barn äter när de e hungriga. Som tex i morse hade min son sovit hela natten men tog i alla fall bara ngra klunkar välling. Nej vissa barn kopplar inte hunger till att äta även om de inte ätit på 12 timmar.
    För Casper är det tvärtom han äter inte om han blir för hungrig, för han är det viktigt att han får i sig tillräkligt med mat regelbundet så att sockernivån ligger på en jämn nivå.

Peter är nu iväg och handlar mumsmums till Casper för att se om vi får honom att äta det så han får i sig något.
    Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13