Inlägg från: Ronjan709 |Visa alla inlägg
  • Ronjan709

Matvägran på "riktigt", del 13

Hej,
    Nu var det jättelängesen jag tittade in hos er. Undrar om det är ngra här som inte sondmatar eller knappmatar o hur det går för er?
    Jag har nu enligt råd från en logoped nu sluta erbjudas sånt som sonen 14 mån  gillar plocka med om de tär fel konsistens så nu finns det typ inget han äter frivilligt. eventuellt smakar han lite pepparkaka för det rä rätt konsitens. Sen så ska jag sluta leka o underhålla honom då jag egentligen lurar honom att äta. Situationen har blivit mer o mer ohållbar o han vill ändå inte ens sitta i sin stol längre eller ha haklapp på sig. Jag känner ju att jag kämpat för hans liv att ha dessa långa leka o kämparstunder att få i honom ngt men har nog egentligen bara förstört aptiten ännu mer. Dock fick jag honom att gå upp i vikt senaste 6 veckorna äntligen.
    Nu lär han gå ner för nu när han får välja själv blir det egentligen bara välling. Kanske ca 5-6 dl per dag. Vet att jag inte ska känna stress då blir allt bara värre för honom men man är ju ändå mänsklig o kan inte koppla av lätt när ens barn inte äter.
    Hur känner ni som inte ger mat via sond. Har ni erfarenhet av att det hjälpt om man verkligen kan slappna av o sluta räkna dl välling de får i sig och bara acceptera att de inte ens smakar av maten man ställer fram om man låter bli att truga o försöka så mkt?

• Ronjan709
    Tack för svar. Ja han har nog ingen favoritmat förutom korv o mackaroner som är fel konsitens o han i alla fall bara tar ngra bitar som sen stannar kvar i munnen jättelänge. svårt att svälja eller ovilja att svälja

Jag har aldrig tvingat men däremot lekt o underhållt, avlett honom jättemkt för att få i honom ngt. Så har jag fått i lite dvs förutsätt att det är rätt konsitens men nu vill han inte äta ngt när jag inte leker förutom lite pepparkaka. och en tugga av min smörgås som är fel konsistens egentligen.
    Allmäntillstånd vet jag inte. Han är ju alltid gnällig, frustrerad för minsta lilla men det kan ju hänga i hop med hans reflux o ständiga förkylningar

Om du alltid varit avslappnad o din dotter är 10 år o endå äter dåligt så har det hjälpt en del då men inte så mkt som man skulle önska?

michiara skrev 2010-05-24 10:04:25 följande:
    Sia75: Min dotter är 10 år. Har varken sond eller knapp. Jag minns knappt hur det var första åren men jag insåg nog rätt tidigt att man var tvungen att försöka slappna av för att orka. Man går rejält in i väggen om man ska vara konstant stressad över maten. Jag var nog väldigt avslappnad och är fortfarande väldigt avslappnad kring maten. Det var bara före jul när hon var väldigt påverkad som jag blev uppstressad. men nu är jag tillbaka i samma lunk. Hon äter det hon äter, det är verkligen inte mycket men jag försöker gå på hennes allmäntillstånd. Skulle hon sitta rakt upp och ner och varken skratta eller le eller orka hänga med sina kamrater (som det var innan jul) så skulle jag "bry mig mer" men så länge jag märker att hon trots allt mår väldigt bra på sina minimala intag så känns det som att det är viktigast. Det är länge sen jag gav upp att tjata och truga. Jag ställer fram det jag vet går bra, hon har alltid specialmat. ren mat, enkel mat, smakrik mat, det som hennes överkänsliga mun klarar av rent krasst, och hon tar det hon tar. jag försöker i stället ha en trevlig måltid med henne, kunna sitta och småprata och kanske leka lite, försöka få måltiden så positiv som möjligt trots att det i hennes värld bara är pest och pina. måltider är hemska för våra barn och då blir det nog ännu värre om någon står över en och bara tjatar och gnatar över minsta tugga. Detta är mina tankar om min dotter iaf, alla resonerar nog olika kanske..
  • Ronjan709
    Carro skrev 2010-05-24 10:39:49 följande:
    hej tjejer, hoppas att allt är bra!Först av allt vill jag skriva till sofiasjunio att mina tankar finns hos er..sia75;Min son har aldrig haft sond, han har sondnäring, men han dricker den som välling.Vi var på ätträning med honom och fick råden att ha ätstunderna som lite lekstund, sitta i hans lekrum och ha en skål med plockmat till hands, att få in ätandet som en del av leken.Hon vi gick hos var väldigt noga med att vi skulle göra mat till ngt positivt och aldrig försöka tvinga i Sam ngt han inte ville ha, eller neka honom det han tyckte var gott.Vällingen är hans huvudföda, allt annat han äter är bonus, så skulle vi se det.Varför skulle ni neka sonen ngt om det är fel konsistens?Vår läkare och dietist säger att vi ska ge sonen det han vill ha, huvudsaken är att han äter, inte vad han äter, så äppel började vi med långt tidigare än vad man "bör" t ex..Äter han välling?Mitt råd är isf att ta ett steg tillbaks, strunta i maten ett tag och låt han få vällingen och erbjud t ex en pepparkaka efteråt, barn känner av hur man mår och tyvärr så vet vi alla rent för väl hur desperat och frustrerad man tillslut är
    Tack för svar. Är sondnäring bättre än vanlig enagoovälling tex?
    Lustigt att du i din ätträning fick rådet att ha ätstunderna som lekstund. verkar så olika hur man ser det. Just det jag gjort. Nej jag tvningar väl inte men trugar o lurar då om min son leker o knappt märker han äter lite.
    Ja det känns konstigt nu att han inte äter ngt annat än välling som sagt....
    Jo jag ska inte ge ngt av fel konsitens pga om han då lär sig att det är otäckt att svälja o äta. Fast jag kan inte låta bli att ge om han sträcker sig efter min smörgås endå. Min läkare o dietist har nog resonerat som du säger men logopeden verkar jobba lite annorlunda. Tror endå hon är väldigt kompetent. Tex hade alla inkl spec bvc sagt att många barn äter bättre när de börjar dagis men logopeden sa det som jag innerst inne visste att det faktiskt inte alls skulle vara så.
    Ja tyvärr känner nog min son av mkt hur stressad jag blir med allt med refluxen o maten.
  • Ronjan709

Skumboll: Vilken korkad kommentar att det är väl bara att byta. Föräldrar till friska barn tycker inte att det är så bara. Har man ett handikapp så borde de väl verkligen förstå att det absolut inte är så bara!

Vad struligt ni verkar ha det flera st med dagis o dagisplatser! Min sons dagis har redan ansökt om resurs till honom för hans reflux. Hoppas kommunen beviljar för annars måste jag gå dit varje lunch o ge honom välling då de inte har den tiden. Inskolningen är knappt klar då han blivit sjuk i 2 omgångar. Tycker det är svårt med vätska också nu när det är varmt för om de bara erbjuder honom vatten till fruktstunden så dricker han ju bara ngra få klunkar. Känns som man måste erbjuda oftare under dagen.

• Ronjan709
    Carro skrev 2010-05-25 00:42:45 följande:
    sia75;Hur blir det om du mixar korven och makaronerna? Samma smak, men lättare konsistens att svälja..Hur är det för övrigt med tanke på sväljsvårigheterna, har man kollat upp halsmandlarna så att dom inte är förstorade?Tyvärr verkar just reflux ställa till en del del för många barn, här är fler barn i tråden som har det.. Sondnärig innehåller mer näring än vanlig välling vad jag förstått iaf.. Dock är det inte lika smidigt att nyttja som vanlig välling eftersom man är beroende av recept (numera livsmedelsanvisningar) och att hålla koll på lagret hemma så att man hinner beställa hem i tid innan lagret sinar..Hur funkar Ena Go?Ett tips är att Semper har precis kommit ut med mjölkfria vällingar från 1 år, dels risvälling och dels fullkornsvälling.Vi testade att ge det eftersom vi hade tyckte det varit skönt att komma ifrån sondnäringen men tyvärr föll det inte herrn i smaken..
    Jo jag prövade det i helgen men det går inte att mixa bort bitarna helt. Kan inte få det till slät konsitens med stavmixer. vet inte om man skulle satsa på att köpa ngn annan speciell mixer. Känns som vad man än gör o även när man i bland tror han gillar ngt som  tex glass så blir det inte mer än lite lite bara. O nästa gång gillar han inte alls glass.
    Semper välling körde jag ett tag men känns som han mår bättre med enagoo. Tror han gillar enagoo bättre.  Dock har jag börjat blanda i lite fullkornsvälling från semper i enagoovällingen ngra gånger om dagen o får se om det är bättre på ngt sätt.  Semper vällingarna måste man själv tillsätta lite olja i och då blir det så mkt att pyssla med om man inte är hemma tycker jag. Räcker med att hålla på med blanda förtjockningsmedlet.

Tack jag ska be att få kolla halsmandlar med.  Och nämna för läkaren nästa gång om sondnäring är bra alternativ om han i längden bara äter välling.
  • Ronjan709
    Skumboll skrev 2010-05-25 12:57:11 följande:
    Sia: Kan du inte testa att sila maten efter du mixat, då blir den helt slät. Kom ihåg att ha bra med vätska i så går det lättare att mixa också. 
    Jo men jag är väl rädd att det mesta matiga försvinner utan mest blir vätskan då. Men jag ska nog göra så endå ett tag. Känns som bättre alternativ än att köpa ny mixer endå. Oftast smakar han ju endå inte eller bara lite. Satsar nog på det. korv o makaroner som han gillar smaken på o sen mixa o sila o ser om det ger ngt intresse i alla fall
  • Ronjan709
    Skumboll skrev 2010-05-25 21:25:52 följande:
    Jag mixar ju och silar burkmat så att S kan få det i sin sond. Kan säga att med mycket vilja blir det inte så mycket spill, de största bitarna försvinner ju såklart men den mesta mat går att passera.  Testa så får du se, bara hoppas att lillen vill smaka! 
    Tack. Ja det är ju det som är viktigast. Var på spec bvc i dag o han smakade lite i alla fall på små maränger och nåt nytt sorts snacks som såg ut som pomfrittes. Så nu ska jag handla hem exakt samma o hoppas de kan locka när mammma bjuder med  Han vägrar sitta i barnstolen vid matdags även på dagis  idag. Jag hoppas verkligen de får resursen de ansökt om för jag tror det har låst sig lite extra med mig nu på slutet. Lite kan jag känna att det är synd att det ska vara så tajt med personal att de inte kan blanda till o förtjocka lite välling o ge.
  • Ronjan709
    Skumboll skrev 2010-05-25 21:53:25 följande:
    Min erfaranhet är väl att det kan ta rätt lång tid att få fram en resurs, under tiden måste de ju lösa problemet med de förutsättningar som är. Kära nån, han måste ju få mat lilla killen. Även om det är ersättning. Får han ingen mat alls på dagarna när han är på dagis?
    Jo jag går dit o är med på lunchen o ger honom mat som inte blir ngt och ger honom välling så han får i sig ngt. Jag är sjukskriven halvtid o föräldraledig halvtid just nu men skulle behöva börja sova på dagen. I längden kan jag såklart inte göra gå dit
  • Ronjan709
    skruttan35 skrev 2010-05-25 22:03:57 följande:
    Tack för välkomnandet! Som sagt var så är jag inte i närheten av era problem men jag var så nere här om dagen så jag behövde få skriva av mig lite till några som förstår och inte ger svaret att "han äter när han blir hungrig, inga barn svälter." William stoppar ju iafl mat i munnen och får i sig en hel del. Det är tjatet som jag är så trött på... att han inte väljer att äta själv utan man ska sitta och säga "stoppa i munnen", "ät din mat" varje tugga annars sitter han bara och tittar.Vi fick MiniMax utskriven för 8dagar sedan och den sveper han iafl så det känns bra och hoppas att den har lite efftekt på vikten oxå.
    Hej,
    Vad är minimax?
    Ja jag blir också så less på det här tjatet om att barn äter när de e hungriga. Som tex i morse hade min son sovit hela natten men tog i alla fall bara ngra klunkar välling. Nej vissa barn kopplar inte hunger till att äta även om de inte ätit på 12 timmar.
  • Ronjan709
    skruttan35 skrev 2010-05-26 08:18:33 följande:
    sia75 - MiniMax är en näringsdryck, vi fick smaken jordgubb och den smakar som en milkshake så den gillar william
    Ok.Låter ju bra om han gillar den o får i sig. Min son gillar inte ens milkshake. 1-2 klunkar går ner
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13