Matvägran på "riktigt", del 13
Hej,
Nu var det jättelängesen jag tittade in hos er. Undrar om det är ngra här som inte sondmatar eller knappmatar o hur det går för er?
Jag har nu enligt råd från en logoped nu sluta erbjudas sånt som sonen 14 mån gillar plocka med om de tär fel konsistens så nu finns det typ inget han äter frivilligt. eventuellt smakar han lite pepparkaka för det rä rätt konsitens. Sen så ska jag sluta leka o underhålla honom då jag egentligen lurar honom att äta. Situationen har blivit mer o mer ohållbar o han vill ändå inte ens sitta i sin stol längre eller ha haklapp på sig. Jag känner ju att jag kämpat för hans liv att ha dessa långa leka o kämparstunder att få i honom ngt men har nog egentligen bara förstört aptiten ännu mer. Dock fick jag honom att gå upp i vikt senaste 6 veckorna äntligen.
Nu lär han gå ner för nu när han får välja själv blir det egentligen bara välling. Kanske ca 5-6 dl per dag. Vet att jag inte ska känna stress då blir allt bara värre för honom men man är ju ändå mänsklig o kan inte koppla av lätt när ens barn inte äter.
Hur känner ni som inte ger mat via sond. Har ni erfarenhet av att det hjälpt om man verkligen kan slappna av o sluta räkna dl välling de får i sig och bara acceptera att de inte ens smakar av maten man ställer fram om man låter bli att truga o försöka så mkt?