Inlägg från: Ronjan709 |Visa alla inlägg
  • Ronjan709

Matvägran på "riktigt", del 13

bubbla00 skrev 2010-06-15 19:30:22 följande:
    Imorgon ska jag fråga om zantac, gastroskopi, Ph-mätning, mjölkproteinallergi, kirurgi av magmunnen mm, något måste göras. 
    H hostar på natten och jag inser nu att det rör sig om astmaliknande besvär. Hostningarna leder ofta till att han kräks. Kan man ge någon astmamedicin för att förhindra detta? 
    Hosta får man också av refluxen så kan vara svårt i bland att avgöra just vad som är vad.  Ja det finns ju olika mediciner mot astma om det är astma som rör i gång hostandet o kräkandet. Min son inhalerar lufvidgande airomir o pulmicort morgon o kväll. Men nyligen fick vi också singular som tillägsmedicin och känns som den verkar bättre faktiskt. Det är meningen att vi ska kunna trappa ut inhaleringen men pga han alltid är förkyld har det inte gått hittills.

Ja be om att få antingen mer Nexium till kvällen eller zantac i alla fall så ni gör allt som går i alla fall för att få bukt med refluxen.
  • Ronjan709
    meku skrev 2010-08-06 16:15:45 följande:
    Hej alla! Här var det tomt och tyst, hoppas att det är bra med er i alla fall. Vi ska till Folke Bernadotte på ätträning nästa vecka. Ska bo där hela familjen i två veckor för att L ska få träna sig att äta. Hoppas att det funkar!! Senaste tiden har han börjat bli lite intresserad av mat i alla fall, äter typ en tugga på ett spagettistrå, två kvadratcm pannkaka, slickar på ett chips etc. Så det känns som att det är ganska bra timing för lite ätträning igen. Annars så har han gått upp bra i vikt det senaste året, från 8 kg till 12 kg på ett år!! På sondnäring alltså. Och har växt 10 cm på längden. När man ser foton från förra sommaren ser han verkligen inte frisk ut, jämfört med hur han ser ut nu (3 år). Piiip: det här med tandborstning är ju inge kul, L har tandsten på nästan alla tänder, men inget hål peppar-peppar. Kram på er!!
    Hej, Har inte skrivit i denna tråd på länge.
    Vår logoped som jag tycker är jättebra på matträning finns på just folke bernadotte så  hoppas det leder till ngt bra för er med.

Min son började tillslut äta lite men har nu slutat totalt igen tyvärr men ska ta kontakt med logopeden snart igen.
  • Ronjan709
    skruttan35 skrev 2010-07-15 11:54:27 följande:
    Hur går det för alla?
    Jag har snart gett upp allt med mat, kommer snart att sluta servera ungarna mat....blir så ledsen och arg.
    Jag fixade 2v att bara erbjuda mat och ville han inte äta fick han gå från bordet, det resulterade i att han inte fick i sig så mkt. (Minimax + lite välling).
    Visst jag förstår alla som säger "det är ju såååå varmt ute så jag förstår om han inte vill äta!" men det är ju så jämt oavsett väder och vind.

Inte nog med det så är lillebror kinkig med maten nu oxå.... för att få i honom lite mat så är det böcker och leksaker annars kniper han igen munnen, han har även börjat med att spotta ut maten.

ORKAR INTE MER !!!!!!!! VARFÖR SKA DET VARA SÅ SVÅRT ATT ÄTA LITE MAT????
    Skickar en kram! vet hur det känns. Jag känner lika dant i bland. När min son smakar lite tycker jag det är värt allt jobb med att laga hans mat o purea den i mixer o allt kladd han ställer till med när han ska äta. Men när han inte ens smakar o bara slänger omkring maten så tappar jag humöret fast jag vet att jag inte får. Och när det är så varmt o de inte ens vill dricka ngt o så blir de jättekinkiga o jobbiga o man tycker själv att varför är det så svårt att dricka när man är tröstig!
  • Ronjan709
    mammasgullar skrev 2010-07-15 12:01:17 följande:
    Känns som en tråd för mig.

Min pojk är 2 år gammal. Har alltid varit liten i maten och haft lite besvär med att gå upp i vikt.
    Har börjat med näringsdryck för ett par veckor sedan bara för hans vikt inte går så bra.
    Han ligger på runt 10 kg och 83 cm lång.

Han har börjat vägra mat, kan ibland smaka nån tugga men sen är det bra. dom senaste dagarna har han ätit näst intill ingenting alls, vill knappt dricka sin näringsdryck heller.
    Fått i honom högst en näringsdryck under dagen, och kanske 1/4 portion mat.

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig så hopplöst misslyckad. Jag vet att man inte ska göra sån stor grej av det, men han kommer ju tyna bort? Han måste ju äta nånting!?

Är det någon här som har några tips alls?
    Han dricker iallafall vatten oftast.

Jag ska ringa hans dietist imorgon, skulle gjort det idag men glömde ta med mig numret till jobbet.
    Jag kan bara tipsa om att be om remiss till logoped. De dietister, bvc sköterskor,läkare som jag träffat har inte ens förstått ordentligt vilket problem vi har. Logopeden vi träffar förstår i alla fall o kommer med mer rimliga praktiska råd.
  • Ronjan709
    bubbla00 skrev 2010-06-30 00:13:04 följande:
    H har nästan alltid dålig andedräkt, har era barn också det? Dålig andedräkt kan ju bero på att man tuggar och sväljer mindre och att det då samlas mer bakterier i munnen, kanske skulle man börja borsta tänderna på honom oftare då, alltså mer än två gånger om dagen. Hur gör ni? 
    Kommer inte i håg vilken diagnos ditt barn har förutom att inte äta. Men min son har jättedålig andedräkt o det beror på refluxen snarare än att han äter dåligt för även när vi nu hade en period när han åt lite så var andedräkten forfarande ganska dålig. Det kan inte vara ngt sånt i ert fall?
  • Ronjan709
    mammasgullar skrev 2010-08-10 09:24:58 följande:
    Vi får se när dietisten vill ha ett återbesök igen, och om han inte gått upp bra i vikt, vilket jag tvivlar på att han gjort så kommer jag nog kräva att något annat görs som lösning, för såhär kan vi inte ha det.

Har jag tur får jag i honom en halv macka till frukost, kanske 1 köttbulle o lite makaroner till middag, lunchen kanske nån tugga.

När han väl försöker äta så åker allt i knäet istället och han blir därför sur och vill äta ännu mindre.

Han är 2 år gammal å de flesta 1 åringar väger mer än honom!
    Det känns inte ett dugg bra!
    Det låter ju verkligen inte mkt. Min son äter ingen mat alls nu men i alla falll välling även om bara välling inte räcker för att hålla vikten.
  • Ronjan709
    mammasgullar skrev 2010-08-10 09:26:59 följande:
    Å angående logoped kanske det kommer sättas in iallafall, ( hoppas jag ) för han har lite bekymmer med pratet.
    Så som sagt, vi får se vad de säger nästa gång vi träffar habiliteringen.
    Förhoppningsvis kanske han börjar äta bra när dagis börjar igen, eller ja äta bra för honom iallafall.

Det var så mycket lättare när han var nyfödd och sondmatades, då visste man ju iaf att han fick i sig tillräckligt!
    Hoppas ni får någon bra hjälp! *Vissa dagar åt min son lite på dagis men inget hemma men det varvades av dagar då han varken åt mat,välling eller ngt alls hela dagen på dagis.
  • Ronjan709
    En Dum En skrev 2010-08-10 17:49:06 följande:
    Vad väger era små? E är 2 år och 5 månader och väger 11 200 gram. Det vägde storebror när han var 6 månader så det känns så lite.
    10 kg och är 1 år o 5mån.
    Men när han var 6 mån vägde han ca 9 kg dvs i september förra året så hans kurvan ser inte så bra ut .vissa månader stått stilla.vissa gått upp vissa gått ner.
  • Ronjan709
    skruttan35 skrev 2010-08-10 20:29:03 följande:
    11,3 på 2års kontrollen
    12,1 på 2år och 5mån
    13.4 på 3års kontrollen (gjort ett litet hopp på kurvan och det är tack vare MiniMax)
    Vi diskuterade minimax men logopeden trodde den inte var mjölkfri. Kul att det hjälpt er!
    Skulle önska att min son kunde komma upp i 11 kg vid 2 år fast känns lite orimligt då det är om 7 mån.Då måste han öka minst 150-180 gram i månaden...
    Dietisten nämde att blanda sondnäring i vällingen om vi inte får igång matintresset igen om ett tag. Undrar om det förstör smaken el förvärrar refluxen. För maxijul o duocal som vi prövat har inte fungerat att blanda i vällingen.
  • Ronjan709
    En Dum En skrev 2010-08-11 08:39:06 följande:
    Ok då är dom "lika små" ungefär. Min oro är mest att han ska bli kort och liten som vuxen. Jag har frågat flera läkare och dom säger att kroppen har kroppsminne och tar igen det den förlorar vid senare tillfälle, dvs han kommer bli så lång han ska bli utan att maten påverkar. Är det nån mer som hört det?
    Just nu lever han på filmjölk och det är varken särskilt näringsrikt eller fett. Han är fortfarande rädd för att svälja allt utom ugnsbakade chips och mjölkchoklad. Det bästa ur kostcirkeln med andra ord...
    Jag undrar också om inte längden hänger i hop med vad man äter fast de säger att det inte påverkar så mkt. För nu när min son åt lite under över en månad tror jag det var så tvärväxte han faktiskt. Innan brukade han växa en halv eller 1 cm i månaden den månaden han åt mer så växte han ca 3 cm. 

Nej filmjölk låter inte så bra i längden. Innehåller ju en del bra saker säkert men inte allt ett barn behöver. Då är nog välling kanske bättre endå för det är ju berikat.
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13