Inlägg från: Ronjan709 |Visa alla inlägg
  • Ronjan709

Matvägran på "riktigt", del 13

caspersmamma 08 skrev 2011-06-17 15:03:15 följande:
    Casper drack lite näringsdryck för första gången igår han verkar tycka det var gott så vi ska få fler utskrivna, han fick i sig ca 50ml på 1tim men får han bara vänja sig så kommer det nog gå bra.
    Idag försökte jag nu på morgonen men då gick det inte alls men det är nog svårt att äta något när man vaknat när man inte är van vid det så vi kommer ställa in oss att försöka få i honom lite vid mellan målet
    Nu för en stund sen hällde jag upp 50ml i hans flaska så att han kan ta när han vill och då och då tar han lite och det går bättre för varje gång.
    Hoppas han fortsätter gilla näringsdrycken!

I dag har vi varit på öron näsa hals och fått reda på sonen ska operera bort halsmandlarna. Jag kan inte låta bli att sätta stora hopp till att han ska vilja äta sen. Tänker att astman,refluxen o trångt i halsen pga halsmandlarna kanske e boven i dramat att det är obehagligt svälja.... Läkaren sa att hon inte kan lova ngt men det brukar vara obehagligt svälja med stora halsmandlar.... Hoppas hoppas...
    Även om operationer i sig inte är så kul. Så är allt värt att få honom äta mer o gå upp i vikt mer....
  • Ronjan709
    Preppy skrev 2011-06-17 16:08:19 följande:
    Stort lycka till Sia!
    De har funderat en del på att göra detta på A med men har avvaktat då halsmandlarna inte är så där jättestora.
    Berätta hur det går så kanske vi gör samma om det är positiva resultat!
    Ok. Ja läkaren sa att det inte är brådskande o jag får vänta om jag vill men följer han inte sin viktkurva så är det kanske lika bra göra det nu. Och det är ju det han inte gör så jag tänker att lika bra göra det till hösten då som hon föreslog.Under sommaren gör de inga operationer. Ja jag lovar att uppdatera dig sen!
  • Ronjan709

Hej,
    Någon som vet hur många dagar eller veckor barn kan leva på bara mjölk? dvs havremjölk i detta fall. Sonen har dissat vällingen och nu är det havremjölk för hela slanten. Han kissar så jag är inte orolig för vätskebrist. Bara det att han verkar hungrig o kinkig hela tiden. Vällingen mättade ju i alla fall mer o innehåller ju protein o järn. Blir orolig när det blir många dagar med bara mjölk. Eller vad säger er erfarenhet?

• Ronjan709
    nattis01 skrev 2011-06-26 06:57:03 följande:

Sia- säkert ett bra tag men varför vill han inte äta något annat, det gjorde han väl innan?

Olivia har bara gått upp ca 300 g de senaste två månaderna och de senaste tre veckorna har hon gått ner 100 g. honäter sondnäring så det går inte att berika maten mer. Hon är snart 9 månader nu. vad säger ni som har erfarenhet? är det alldeles för lite>?

Han åt ju i alla fall alltid lite välling förutom när han blev jättesvår med all vätska i perioder högst en vecka men nu verkar det som han bytt ut välling mot havremjölk. dvs vätska vill han ha men bara havremjölk. Ja jag kollade ju hans hals förra veckan men får väl kolla hos läkare igen nu snart så det inte är halsinfektion el liknande.

Ungefär som du beskriver Olivias vikt var nog min sons med i den åldern dvs ena mån upp o andra ner o så gick han sakta upp men inte alls efter sin kurva.
    Vad säger hennes läkare om vikten? Visst är det jobbigt att behöva vara så här orolig Hur ligger hon nu til på sin kurva?

Min son ligger nu -2 under sin kurva men läkaren vi såg sist tyckte inte det var så allvarligt endå. Att det är så bra trots allt beror på att när vi var på kanarieöarna i mars fick han värsta aptiten o gick upp 700 gram. Sen dess har han både gått upp o ner men endå nu 180 gram mer än i mars.
  • Ronjan709
    nattis01 skrev 2011-06-29 06:45:10 följande:

jo, det är supertufft...hur ofta väger du honom sia? får ni den hjälp ni behöver?

Jag har väl vägt honom varje månad eller varanann månad. Nej just nu känner jag inte alls jag får den hjälp jag behöver. känns som ingen har ngt att komma med längre. Jag fick akuttid på öron näsa o hals o han har ingen infektion nu som skulle göra det extra svårt nu sa de. Däremot är halsmandlarna stora men vi får vänta tills i höst med att operera dem. Jag känner att ngt inte stämmer när välling inte gått nu en längre tid än normalt o han endå dricker så mkt havremjölk. Han försöker smaka på vissa grejer men det är som att det bara inte går att svälja. Han säger tom gott om vissa saker men blir bara en tugga som han kanske tom spottar ut.Alltså det brukar väl vara så här men det är snäppet värre nu. För vällingen brukar han alltid gå tillbaka till till sist. Pratade med spec bvc som sa att i någon vecka till är det ingen fara och de vanliga råden man redan kan. Får väl ha is i magen en vecka till så länge han dricker tillräckligt med vätska o kissar i alla fall.... Känner du att ni får den hjälp o förståelse ni behöver av vården?
  • Ronjan709
    Lilla Fjun skrev 2011-07-23 19:32:49 följande:
    Hej! Får jag vara med? Här är min historia: Min son är 3 år. 3 år och äter fortfarande inte som han borde, jag är nu helt tom i huvudet och alla idéer har tagit slut. Min son har aldrig velat äta, i princip varenda måltid sedan smakportioner började introduceras strax efter halvåret har varit och är fortfarande en stor kamp. Ibland undrar jag om min son överhuvudtaget är kapabel att känna hunger för det är aldrig något han visar. I enstaka fall när han fått i sig för lite mat tappar han humöret totalt och bara lägger sig ner på golvet och stortjuter, tvärvägrar fortfarande att äta något utan jag måste tvinga i honom något sött för att få upp "blodsockret" igen och då blir han på gott humör. Innan ett sådant tillfälle har han inte kommunicerat ut att han är hungrig och han har inga problem att förmedla sig förövrigt. Vi har provat allt.... vi äter tillsammans i familjen, tända ljus/inte tända ljus, servetter, ta till sig mat själv/bli serverad, plockmat/vanlig mat, leksak med vid bordet/inte leksak med, sjunga osv allt för att försöka göra måltiden trevlig och positiv. Han har inga problem att äta motoriskt och klarar alla konsistenser osv så där ligger inte problemet. Han har inte ont i magen och avföringen är normal varje dag. Vi har haft kontakt med dietister och barnmedicin då han ligger långt under "normalkurvan" och de har utrett ämnesomsättning, komjölks/gluten allergi osv och hittar inget onormalt. Jag upplever inte heller att han är sjuk på något sätt utan pigg och glad och utvecklas normalt frånsett vikten. Han vill helt enkelt inte äta... På dagis äter han men även där små portioner. Förra hösten fick han en lillebror som numera glatt sitter och smaskar vid köksbordet och mumsar och älskar mat och jag hade hoppats att det skulle smitta av sig lite på vår stora kille men istället sitter han och gnäller och tjatar med lillebror och säger " din mat smakar inte gott", "sluta dricka" osv och försöker "förstöra" för lillebror, vilket vi såklart inte accepterar utan han får tillsägelse om att låta lillebror äta i fred då han tycker det är gott och att han inte får förstöra för lillebror bara för att han själv inte vill äta. Fram tills nu har vi fått mata honom då han själv slutar äta efter ca 5-6 tuggor oavsett om han är hungrig eller inte. När vi tvingat honom att äta ordentligt under en period och hotat med att han kommer bli sjuk och få åka till doktorn om han inte äter så äter han bra och har gått upp i vikt. Det är alltså för lite kalorier som saknas (har skrivit matdagbok flera gånger och fått feedback på att han får bra mat men får i sig lite för lite) men att behöva sitta och hota honom för att få honom att äta känns inte ok. I förrgår blev jag totaldesperat och släppte allt totalt. Jag kan inte sitta och hota och truga ett barn som inte vill äta vilket vi tyvärr gjort en period nu för att överhuvudttaget få i honom något. Sedan dess vägrar jag att mata honom (för då kan han inte neka och jag inte behöva tjata). Han får äta allt själv (vilket han ogillar, han vill bli matad som lillebror men öppnar inte munnen utan ska trugas) och efter en viss tid tar jag bara undan maten oavsett om han ätit eller inte. Han sitter först och väntar på att maten ska svalna (hinner bli helt kall innan han ens tar första tuggan efter 15-30 min när vi övriga nästan har ätit färdigt), sitter och pratar och vill ha diverse saker vid matbordet vilket han inte får. Han är totalt ofokuserad och har inte ens en tanke på ett börja äta och säger alltid "vill inte". Så igår åt han VÄLDIGT lite trots att jag serverade mat jag vet han tycker om. Han höll humöret hela dagen men somnade i pappas knä på eftermiddagen, helt utmattad och det gick inte att väcka honom på en lång stund. Det sägs ju att inga barn svälter sig själva utan äter när de blir hungriga men det verkar ju inte fungera på vår son så nu kommer han ju garanterat att gå ner i vikt Vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska gå vidare.... några förslag?
    Hej!
    Vet hur jobbigt det är. Vi har ju gått hos logoped o fått lära mig att man verkligen inte får truga o lura o hota in mat. Å andra sidan är det tufft när de inte trots att de får välja själv inte får i sig ngt...
    Går du hos specialbvc el logodped el vem har du kontakt med inom vården ang matsituationen?
    Gillar din son inte heller sötsaker o glass osv ngt vidare?
  • Ronjan709

Hej,
    länge sen jag skrev här. undrar hur det går för er alla. vi har precis opererat halsmandlar o polyper men fick höra av kirurgen att de inte var så stora som de sagt tidigare o inte borde vara orsak till matvägran. Det har varit lite tufft ett tag då sonen fått i sig för dåligt på morgon o på dagen o varit lite för hänging på dagis.
    Kram till alla som kämpar

• Ronjan709

Hej alla!
    Kul att lite börjar hända i tråden igen
    Hittills inte minsta förbättring efter operationen av halsmandlar när det gäller maten. Men han andas så mkt bättre genom näsan o han luktar på allt. Han tycker det är kul att lukta på mat. Innan vi tog körteln i näsan kände han nog inte så mkt doft.
    Det är ju en chansning att operera sånt här men har barnen förstora halsmandlar och el körtel bakom näsan och svårt att äta o svårt med konsistenser så är det väl lika bra att operea. Det kan ju inte bli sämre i alla fall.Och vissa börjar ju äta bättre endå.

Och det var en lindrig operation. smärtstillande hjälpte bra efteråt. Eftersom vi isiolerade oss både före o efter för att han skulle vara förkylningsfri så hade han ovanligt lite refluxproblem så helt ärligt hade vi en ovanligt lätt period just i samband med operationen Är man van att ha hemska nätter med refluxsmärtor då och då så är smärtan efter operationen ingenting tycker jag....

• Ronjan709
    Trulis78 skrev 2012-01-06 20:18:24 följande:
    bubbla00: Jag fick höra att refluxbarn ofta har svårt att lära sig att prata eftersom de får nedsatt känsel i mun, svalg och tunga. De kan därför ha svårt att forma munnen rätt för att uttala ord. Min dotter fick hjälp hos logoped från att hon var tre år ungefär eftersom hon hade väldigt få ljud. Vi som föräldrar förstod henne ganska ofta, men inte omgivningen. Även vi föräldrar hade svårt att förstå vad hon sa om hon pratade med oss från ett annat rum så att vi inte kunde se vad hon pratade om.

Vi fick jätte bra hjälp av logopeden. Hon pratade verkligen med dottern på dotterns nivå och vi fick hemuppgifter och så där. Dottern är nu fem och ett halvt och pratar mycket rent och bra. Logopeden informerade även redan från början om att vi kunde få kontakt med oralmotoriska för hjälpmedel och sånt och det skulle behövas i framtiden. Hon menade på att det fanns massor att göra för att hjälpa barn med min dotters besvär.

Det som jag beskriver är ju egentligen just svårigheter att uttala ord. Dottern hade språket och språkförståelsen i sig. Hon pratade inte mer "barnsligt" än andra barn rent gramatiskt eller så. Jag vet inte riktigt hur din sons svårigheter är men om jag var du så skulle jag ta upp frågan med ansvarig läkare eller bvc för att få hjälp tidigt. Logopedkontakt är nog faktiskt den enda kontakt genom vår sjukhustid som vi INTE hade svårt att få. Jag pratade med bvc-sköterskan och beskrev att vi och förskolepersonalen upplevde problem. Sköterskan skrev remiss och vi blev kallade inom en månad tror jag.
    Intressant. Min son är jätteduktig på att prata och har bra ordförråd o grammatik o allting. Men han pratar ganska orent.Min mamma påpekar att det är stor skillnad mot hur jag va när jag var liten o pratade tidigt o mkt o väldigt rent... Dock är han inte ens tre år så många gör ju så i denna ålder. Blir intressant att se sen hur det utvecklar sig.
  • Ronjan709

Ser ni på programmet som går på 4an varje kväll nu mellan 18-19.00 ang ätproblem?
    Intressant tycker jag med dessa ätfobier o hur de fast de är vuxna kväljer när de försöker äta ngt de inte gillar.
    Intressant hur psykologen uttalar sig med om problemen.

• Ronjan709

Min sons form av ätsvårigheter börjar jag tycka att det liknar det man läser om när man läser om barn som har autism el aspergers o deras ätproblematik
    Hans kontrollbehov även i andra sitationer kan jag tycka stämmer in också men endå är han så normal o social fast han vill gärna kontrollera andra.

Någon fler i detta forum som tycker ätproblematiken kan stämma in på autism av ngt slag???

• Ronjan709
    Skumboll skrev 2012-10-07 10:51:08 följande:
    Ska och ska...om man har så svåra matproblem så handlar det inte så mycket om att äta rätt utan att få i barnet någon mat över huvud taget. 

Har inte läst hela din historia och kan således inte uttala mig om din son. Min S har ju knapp på magen och han har ju autism. Är du det minsta orolig för det, så tycker jag att du ska ta kontakt med läkare/bvc som får remittera er till psykolog (eller sök privat). Har ni gått hos logoped, har denne uttryckt någon oro?

Nej ingen har uttryckt någon oro men jag känner igen mkt om matproblematik o fixeringar kontrollbehov när jag läser om detta. O just maten känns som att de är så det är o det klickar ngt när jag läser detta o det kommer säkert bli bättre för det är ju bättre nu än för ngt år sen men riktigt bra tror jag inte det kommer bli. Det är mer att det är så det är typ!  Just nu är det mkt då sonen inte varit så pigg på ett tag o ny gastroskopi ska göras o järn ska han få i dropp men när sånt löser sig ska jag nog ta tag i detta o be om logopedkontakt igen faktiskt!

Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13