• Skumboll

Matvägran på "riktigt", del 13

Del 13! 

Tidigare trådar;
    1. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m13956846.html 
    2. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m16802966.html 
    3. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m20299331.html 
    4. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23425827.html
    5. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26885338.html
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m32132817.html 
    6. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m37527895.html
    8. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m40059656.html
    9. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42765681.html
    10. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45209504.html
    11. www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47623302.html

Vårt hemliga krypin, bara för inbjudna läsare; exanimo.forum24.se/exanimo.html
    ♥ Simon ♥
  • Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13
  • Skumboll

En annan sak du ska tänka på att vissa kommuner är rätt tjuriga vad gäller avlösning. Avlösaren ska ses som ren barnvakt och får inte lämna hemmet. Personen får alltså inte hämta barnet på dagis, inte åka iväg och hitta på roliga saker som bada osv. Bra att veta.

Sen kan man ju bara hoppas att kommunen skulle godkänna så många timmar. Vår LSS-handläggare hänvisade till föräldraansvaret eftersom S är så liten (ja, S är ju några månader yngre än A). Hon trodde inte, trots diagnos och sondmatning styrkt med flertalet läkarintyg, att de kunde bevilja mer än ett par timmar i veckan. När jag sa att jag ville ha fem timmar i veckan började hon skruva på sig och tyckte det var på tok för mycket. Nu argumenterade jag visserligen och fick mina fem timmar men jag hade ALDRIG någonsin fått igenom mer än så. 
    Jag vill inte låta negativ pip, jag önskar bara er det bästa någonsin, men allt hab säger låter så jävla lätt ibland.... (tro mig, jag har fått höra samma visa av vår handledare).
    ♥ Simon ♥
  • michiara

här ses avlösaren som den som ska ta ut A och göra roliga saker, här propsas det på att den hämtar på skola och åker iväg och mer än gärna tar barnet över natten. vad olika det kan vara..

• caspersmamma 08

Nu har Casper fått sin sond och ett mål mat, det känns så härligt att han nu får i sig mat ingen.
    Nu är han ute och leker i stutsmattan och när jag tittade till honom alldeles nyss så hade han världens leende på läpparna.

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • caspersmamma 08

Jag fick två sonder på en gång, så nu när vi byter ska jag samtidigt skaffa nya så vi inte kommer i den här situationen igen.

• caspersmamma 08

Efter att fått 2mål mat genom sonden så är Casper nu en glad och pigg kille och springer nu omkring och busar

• Preppy

solstrålen: Härligt, det visar ju att han verkligen behöver sonden!

Skumboll: Det är jättebra att bli lite varnad. Man blir ju så glad när hab-kuratorn tittar på oss och säger hujedamig så jobbigt ni har. Här ska det vara avlösare till höger och vänster. Hon tyckte att vi skulle söka för I med och det kändes ju lite skumt. Hon har ju inte så mycket problem. Ska absolut kolla upp så jag inte tappar vb. Här ska avlösaren inte heller lämna hemmet. Hon sa att det kunde man kanske göra upp med perosnen i fråga men det är tänkt så i alla fall.

• Skumboll

Pip: Det låter så jävla lätt när hab säger att sök det och sök det, det ska ni ha och bla bla bla. Riktigt så enkelt är det ju inte. Om det vore så enkelt vore det väl bara för kuratorn att ansöka åt en...

Vår behandlare på hab har mer eller mindre sagt att vi SKA använda vår avlösare till träning, och att "alla" myglar med det. Visst, alla kanske gör det men jag tänker inte göra det. Jag tycker det känns sådär faktiskt, då är det ju inte avlösning man ska ha utan assistans. 
    Däremot tycker jag väl om det vore roligt för barnet om avlösaren kunde åka iväg på någon liten utflykt. 
    ♥ Simon ♥
  • Ronjan709
    skruttan35 skrev 2010-05-26 08:18:33 följande:
    sia75 - MiniMax är en näringsdryck, vi fick smaken jordgubb och den smakar som en milkshake så den gillar william
    Ok.Låter ju bra om han gillar den o får i sig. Min son gillar inte ens milkshake. 1-2 klunkar går ner
  • Ronjan709
    solstrålen 76 skrev 2010-05-26 09:04:38 följande:
    För Casper är det tvärtom han äter inte om han blir för hungrig, för han är det viktigt att han får i sig tillräkligt med mat regelbundet så att sockernivån ligger på en jämn nivå.Peter är nu iväg och handlar mumsmums till Casper för att se om vi får honom att äta det så han får i sig något.
    Jag har nog ganska samma tider varje dag men det hjälper inte direkt.  Låter ju logiskt att man måste hålla sockernivån på jämn nivå. Hoppas mumsmumsen gick ner
  • Ronjan709
    Skumboll skrev 2010-05-26 13:52:18 följande:
    Vet ni, idag fick vi bifall från LSS. 20 timmar i månaden fick vi beviljat, så nu gäller det bara att hitta en lämplig avlösare.  Verkar vara lättare sagt än gjort dock, antingen har vi bara otur eller så vill ingen ta hand om fantastiska lilla S.  Har annonserat hos psykologstudenterna, på socialhögskolan och sphiahemmets högskola, men inget napp. Ska jag gå ut i lokaltidningen och annonsera kostar det typ 6 pix. Blä.  Och så ringde vi till kirurgmott. idag för att se ungefär när S är inplanerad och att vi mer än gärna kan ta återbudstider. I journalen och remissen står det ju klart och tydligt att op ska ske innan sommaren... och den tiden har vi ju redan passerat var vi ju båda överens om. Vi fick iaf numret till koordinatorn så får vi se om vi kommer fram till något vettigt. 
    Måste du själv annonsera o anställa? Oj vad jobbigt. Mkt jobb du lägger ner o mkt i motvind verkar det som. Vad man får kämpa för sina barn när de inte är friska!
Svar på tråden Matvägran på "riktigt", del 13