• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Ela: Usch, det där låter riktigt jobbigt Jag har intalat mig några veckor att jag bara måste hålla UUUUT, lite till och gå i däck när sista tentan är skriven på onsdag. Sen ska jag faktiskt ha H på förskolan både to och fre men kortare dagar, min termin slutar egentligen på tisdag så jag tänkte faktiskt få vila två dagar och sortera och städa hemma innan vårt gemensamma sommarlov börjar. Allt har liksom kommit efter i slutet av våren när livet gått i 190 km/h och allt bara snurrar. I onsdags bröt jag ihop och bara grinade men sen tog jag tag i mig själv igen. To+fre tänker jag faktiskt unna mig själv att få egentid för att plocka undan terminens böcker, pärmar och papper, och kanske tom eortera Hs garderob. Finns massor av för små kläder där nu, och lådvis med ärvda som säkert är lagom men måste sorteras... Jaja, kram på dig och HÄRDA UT! Se till att belöna dig med nåt när det lugnar ner sig!{#lang_emotions_cheers}

• Milla C
    Lena: Tänk på att få i dig c-vitamin samtidigt som du äter järnet också - då tas det upp bättre av kroppen. Däremot inget med kalcium samtidigt som järn - för då tas järnet inte upp lika bra. Så om man som jag knaprade både järn- och kalciumtabletter fick man ta en tablett på morgonen och en på kvällen .

juni: För att citera ett SMS ifrån maken en kväll när jag pluggade: "Sov gott. Imorgon är en ny dag med nya spännande problem att lösa "

Ela: Har ni möjlighet att "ta" varannan natt? Man mår såå mycket bättre om man får sova en natt - eller bara man vet att man ska få sova nästkommande natt blir nätterna utan sömn lättare tycker jag.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Emsters mamma

Halloj tjejer, kom hem från landet idag efter en väldigt härlig helg med solsken och lite barnvaktshjälp från mina söta föräldrar som var med ut till ön.

Ela: Låter jobbigt, och jag kan bara hålla med om att sömnen är en nyckel för att orka med. Får man sova så klarar man så mycket mer. Min lilla tröst är att mantrat " allt går i perioder men dom är bara olika långa". Men visst är det svårt att härda ut när man är som tröttast och inget fungerar!

Lena: Här är det också hemsk slemhosta. Redan två uppvaknanden sen läggningen kl 19 och det var samma igår. Idag har hon mest levt på vatten och just nu verkar det som att tredje uppvaknandet är nära...

• Ela

Tack för att ni finns. Känns skönt att få ösa ur sig.

Milla - Maken som är FL tar vardagsnätterna. R vaknar runt 4 - 4.30 (eller som idag - 3.45...) och maken håller ut till ca 06 då jag löser av och han får sova 1 ½ - 2 h tills jag går till jobbet. På helgerna tar jag nätterna och av någon anledning lyckas jag ibland söva om henne någon timme antingen precis när hon vaknar eller efter någon timmes vakentid så maken brukar kunna få sova till ca 07 då och så får jag sova när han går upp. Så vi delar på det och får sova ok med timmar egentligen men det är bara det att det blir så hackigt. R har ju knappt aldrig sovit ens hyfsat en natt och vi börjar väl bli slitna helt enkelt (det är i sådana här situationer man önskar att man inte var 30+...). Jag sover ju tyvärr risigt de nätter maken tar med (sover hos T då och hon sover strålande just nu så jag har bara mig själv att skylla på). Och så går ju dagarna i ett med antingen alldeles för intensivt jobbande eller alldeles för intensivt "barnpassande". Så ja, sliten är väl rätt ord. Förkyld som jag vet inte vad är jag med så det bidrar väl också gissar jag.

Två är dubbelt så bra
  • Piggley Wink

Ela: Jobbigt!

Nu tog mitt block slut så jag tar det som ett tecken på att jag ska sluta plugga för idag

• Gladhannapanna

Ela: Man får klaga när man är så sliten som ni är! Ljuset underlättar inte antar jag!

Inser att vi är väldigt lyckligt lottade när det gäller sömnen och barnen, ändå klagar vi när de vaknar före halv sju!

Julia har knatat runt som en duracellkanin i kväll, runt, runt hemma. Agnes har sprungit åt andra hållet och när de möttes skrattade båda tills de nästan ramlade omkull, och så igång igen! Vi stod bredvid och bara mös!

• Mandra

Vill bara tacka er för ytterligare reflektioner och tips ang. åksjuka.

Jag ahr ju fått massor av bra idéer av er att jobba med. {#lang_emotions_sunny}{#lang_emotions_kiss}

Vi är ju beroende av att åka bil, inte för handlandet, det kan vi göra utan barn, men för att vi strandsatt oss i Örebro utan någon familj eller släkt eller ens vänner. Jo, nu har vi ju en del vänner efter ett par år här men familjen är utspridd i borlänge, karlstad, uppsala och stockholm så resa gör vi ju massor.

Till Ela skickar jag en stor kram och en massa energi. Några tröstande ord om att det blir bättre även om det inte känns som det nu, men sömnen blir bättre.

• Milla C
    Juni: ! Den var ju som sagt helt underbar !
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8