• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Piggley Wink

Vi har också vänner vars dotter blir åksjuk. Det löste det genom att ha henne framåtvänd häromkring, men bakåtvänd när de skulle köra längre, för på motorvägen funkade det bra. Om hon började må illa tog de en paus om 5-10 min, så gick det bättre ett tag igen sen. Jag mår förresten också illa om jag inte ätit. eller gud förbjude om man seglar när det blåser mycket och man är bakfull...

Vi fick ta bort ena hunden igår, de senaste två veckorna har hennes mage sviúllnat och det visade sig vara en levertumör som inte gick att åtgärda. H har svårt att förstå konceptet död och kommer inte tillbaka. hon säger att "Nästa vecka är J inte död".

Tack för alla snälla kommentarer, igår kändes det betydligt bättre, jag började räkna gamla tentor istället och där finns hela lösningar så då fattar jag ju hur jag SKA göra och kan lära mig det. I boken finns inga exempel och i facit finns bara svaret. Då har man ju ingen aning om var på de där tre sidorna med uträkningar det är fel när det inte stämmer med facit . Nu är det dags att sätta fat igen, nya friska tag!

• Billabong
    aigee: Det låter ju jättebra att det går lättare att mäta när bebisen blivit ngn vecka äldre. Förhoppningsvis ligger den även i en mer mätvänling vinkel.

Mandra: OM det är möjligt så är annars universallösningen att åka när det är mörkt ute. För i mörker blir man inte åksjuk eftersom hjärnan då inte blir förvirrad av de dubbla intrycken via synen och balanssinnet. Men. Tyvärr är det inte alltid möjligt att bara åka i mörker. Och det är särskilt svårt under den ljusare delen av året...
    Apropå ingefärsthe, så levde jag på infäratabletter och ginger cookies när vi tog dykcert på Stora Barriärrevet. Det tog udden av det värsta illamåendet.
    Förresten har jag vid flera tillfällen fått receptbelagd medicin mot illamående utskriven. Just den sort jag hade finns inte längre såg jag när jag nyss kollade upp den på Fass, men kanske finns det ngn motsvarande - som går att ge till barn. Fördelen med den jag fick var att jag inte alls blev så rysligt trött såsom man lätt blir av Postafen. Tabletterna jag hade hette Marzine, kan vara värt att diskutera det med BVC-läkaren som en alternativ lösning. Jag tycker det BÖR finnas ngn motsvarande variant, men vet ju inte tillräckligt om det. För tyvärr kan nog åksjukan vara kvar länge hos henne... De flesta mattas det av hos med åren, men det kan tyvärr dröja och det vore så synd om Ts åksjuka ska hindra er som familj att göra roliga saker/resor och nödvändiga vardagsmoment.

juni: Åh vad sorgligt med er hund. Inte alls konstigt att H inte förstår. Det är först i 9-årsåldern som barn utvecklar "dödsbegreppet" fullt ut, dvs att det är oåterkalleligt och att man inte kommer tillbaka igen när man dött.
    Strategin för tentapluggandet låter utmärkt!
  • asap

Sara - Jag är så trög att jag trodde du blev sjösjuk under ytan, men efter ett tag kom jag på att man tillbringar en hel del tid på båten också.

• Billabong
    asap skrev 2010-05-23 09:44:42 följande:
    Sara - Jag är så trög att jag trodde du blev sjösjuk under ytan, men efter ett tag kom jag på att man tillbringar en hel del tid på båten också.
    Nej, så fort man kommer i vattnet är illamåendet borta, tack o lov. Vi var på live-aboard i fyra dygn ute på yttre revet. Var konstant småtjyvens men slapp värsta superillamåendet mha ingefäraprodukterna.
  • IdaVi

juni: Vad sorgligt med er hund Det är en av anledningarna (plus lite allergier) till att vi inte har några husdjur. Förstår att lilla H inte förstår...

Vink vink till alla andra. Nu ska jag tvätta bort ögonbrynsfärgen

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Piggley Wink

lena: Fixar du ögonbrynsfärgen själv? Är det lätt? Jag brukar göra det hos frisören för jag är rädd att se ut som en clown efteråt. Vilket märke rekommenderar du?

• IdaVi

juni: Det hamnar en del utanför, men det brukar gå att gno bort. Jag använder ett märke som heter Depend. Kanske finns bättre, har inte testat något annat. Det måste ha blivit något fel i tillverkningen av mig. Jag är mörkhårig med ljusa ögonbryn/fransar och syrrorna är ljushåriga med mörka ögonbryn

• Piggley Wink

Lena: Jag har en kompis som har ett mörkt ögonbryn och det andra är halva ljust och halva mörkt. Ögonfransarna är ljusa på ena ögat och mörka på det andra . Själv har jag råttgrått hår och mellanfärg på ögonbryn och fransar...

• IdaVi

juni: Haha, det verkar ju ännu mera knasigt Nu måste jag bara noppa brynen också, det är väl det värsta

En liten fråga: Jag kollade i kalendern och ska inte till BM förrän i juli och är då i vecka 26. Känns som en evighet att vänta tills dess efter inskrivningen i vecka 11-12. Hur ska jag göra med järntabletter. Dom ska man väl inte ta om man inte vet att man verkligen behöver? Eller har jag fel där?
    Är orolig att jag inte ska hinna få upp blodvärdet så det blir som sist då jag förlorade mycket blod och fick dåligt blodvärde efter förlossningen.

• Milla C
    Lena: Försök att äta så mycket järnrik mat som möjligt tills du ska till BM så kanske du klarar dig. Jordgubbar har jag t ex för mig innehåller mycket järn . Det finns en lista på järnrik mat i min blogg under "recept". Hittade den när jag var gravid med Lucas.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8