• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • MizzLizzy

Tack tjejer. Visst vore det enklare om sambon hade ett "vanligt" jobb just för tillfället iaf, men det är ju inget man hittar i en handvändning så det blir nog att härda ut ett tag till. Förmodligen går ju hans rigg tillbaks till Norge i höst som det ser ut och då är han tillbaks på 2-4 schema och det är ändå ok. 2 veckor går rätt snabbt och är hyfsat uthärdligt. Han har även sökt andra offshorejobb i Norge.

EMSTER: Bra att din man tar detta på allvar och verkligen gör ngt åt situationen. Stress är inget att leka med och det är ingen som tackar en för att man bränner ut sig tyvärr. Hoppas att chefen lyssnar på honom.

JUNI: Hoppas att du slipper järntabletter på ett tag då. Järntabletter är inget kul, jag blev helt kass i magen av dem. Tycker det är så kul att du blev gravid så snabbt efter operationen och att det gick så bra (med op) Vilken vecka är du i nu?

Nej sovdax igen. Filip har bara sovit korta stunder hela dagen och vaknade efter att bara ha sovit ngn timme nu ikväll också.. Hmm Hoppas inte att det ska fortsätta hela natten..... Misstänker att det kanske kan vara tänder på gång eftersom han dreglar kopiöst och gärna tuggar på saker så jag gav honom en alvedon nu. Vet inte om det hjälper men kan ju hoppas. Nu sover han iaf. Vi ses snart igen! Gonatt

♥ Fanny ♥ 080130 ♥ Filip ♥ 091110
  • Gladhannapanna

Vilka supermorsor det finns! Lagal! DU har hela min beundran!!!! Förstår att du är kluven till hjälpen av mamma och svärmor. SKönt att du fått en bra samtalskontakt! Jag blir lika glad varje gång jag får reda på att det funkar bra med stödet inom mödra och barnhälsovården. Jag jobbar ju där själv...

Jag har läst ngnstans att man inte ska äta järntabletter om man inte har ett konstaterat lågt järnvärde! OM man mår dåligt av tabletterna kan man ju försöka öka järnintaget genom kosten. Tex innehåller torkade aprikoser massor av järn, lätt att ha med sig och äta lite då och då. Innehåller ju energi med så man blir kanske lite piggare bara av det!

• Milla C
    Lena: Jag hade en klasskamrat vars två söner gick på en "I ur och skur"-förskola - och arbetade precis innan Lucas kom i en förskoleenhet som hade en av förskolorna enligt det konceptet. Det verkar som Emsters mamma redan sagt vara riktigt bra - om man är med på att barnen verkligen är ute i ur och skur.
    Föräldrakooperativ har jag bara personlig erfarenhet av ett - som personal. Det var tyvärr den förskolan som slutligen fick mig att söka högskoleingenjörsutbildningen, så det var som du kanske förstår inget höjdarställe. Men själva upplägget med att föräldrarana är mer delaktiga i driften samt att man drar ner på kostnader iom att föräldrar "hoppar in" som vikarier och städar (på en del ställen iaf) tycker jag är bra.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

Visst var det minimalla som pratade om bebislavin? Min mage exploderade igår Förra gången började jag med mammakläder i typ v 24, igår kväll letade ajg fram påsen! Jeansen är inte så bekväma längre, ett par funkar men resten skär in i magen. Jaja, det blir väl längre tid med dem den här gången. Har haft påsen utlånad till två vänner, så den har fyllts på. Trevligt med lite överraskningar,  favvobyxorna var inte med. Men det låg ett par likadana i annan färg

• Minimalla

juni: Ja, det är bara att kapitulera för bebislavinen

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
  • Emsters mamma

Skriver under på bebislavinen jag med. Har mamma brallor sen ett par veckor och är nu i v22. Var och fikade hos en nybliven mamma idag och hon sa bara "OJ vad stor du är redan". {#lang_emotions_cool}

• aigee

la gal! Du är en hjältinna. Brukar ibland fundera på hur min mamma roddade småbarnstiden när pappa jobbade borta 6 månader i taget... mina bröder är födda med 15 mån mellanrum.... jag kom 3 år efter... Måste varit hemskt!! All heder åt dig!

juni: här växer magen med ungefär samma takt som med N. I v 24 sist var jag görstor... men nu i v 18 är det helt ok. kan ha de flesta brallor men har hällre de sköna mammabrallorn!!

Förresten mår jag kass av folsyran... vilken huvudvärk man får!!! Har fått sluta, orkar inte med huvudvärk flera dagar i veckan! bläk!

• Fredrika Bremer

Gal, det låter superjobbigt, både för dig, din man, men även för barnen; fyra veckor är ju superlänge i den åldern och svårt att ta igen i anknytning sedan. Hoppas ni hittar en mer familjevänlig lösning och vad bra att du får stöd under tiden{#lang_emotions_heart}

Emster, hoppas din man mår bättre snart! Tänk på att man har rätt att gå ner till deltid som småbarnförälder, Om han vill skydda sgi:n inför kommande pappaledighet kanske ni har någon garantidag kvar eller så? Kanske en dag i veckan hemma med dottern skulle ge lite andrum.

Vad jobbigt med huvudvärk Aigee, skumt!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8