• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Ela

Åh, Labi, vad tråkigt! Varm kram!

Sara - Vad skönt att det gick bra med hörseltestet. Han tyckte väl BOEL-testet var löjligt helt enkelt.

Jisses, vi är inne i en jobbig period just nu. T har länge varit så harmonisk och enkel att ha att göra med men nu senaste veckan har det varit utbrott och krokodiltårar för allt och ingenting. R hatar nu (återigen!!) att åka vagn och är allmänt ur humör både nu och då. Iblaaaaand leker de jättefint med varandra men ofta är det bråk på hög nivå. Och det är INTE T som är värst - är det ingen annan som har det så att det är den lilla som är den ettrigaste? R är som en liten pit-bull. Hon suger tag i saker/hår/kroppsdelar och vägrar att släppa taget. Idag började JAG gråta för att hon bestämde sig för att nypa tag i mitt öga. {#lang_emotions_embarassed} Herreminje. Men det som är roligt är att hon helt plötsligt blivit jättesocial. Från att inte ha bevärdigat andra än kärnfamiljen en blick alternativt börjat gallskrika om någon närmade sig så kryper hon numera frivilligt fram till helt nya bekantskaper och låter sig t o m bli upplyft. Så härligt!

Två är dubbelt så bra
  • Mandra

Ela > Jo, här hemma är det Tyra som är mest på och med mest energi. Tyra som slår eller säger dumma Vilya till sin snälla kloka storasyster som VET att man inte slår eller säger dumma till sin syster.
    Tyra som retas för att få Vilyas uppmärksamhet i hopp om att de ska leka osv.

Tyras senaste är att hon säger Dumma Viljor och tror hon ska komma undan med det för att det inte är helt rätt uttalat *garvar* Två år och allldeles för klurig för sitt eget bästa.
    Sån tur är så går hon att avleda så himla lätt än om man jämför med Vilya när hon var två år som var svår att avleda men alltid 'enklare' att ha att göra med. (kanske för att hon inte hade en stora syster att dyrka och söka uppmärksamhet hos)

Två små trollungar har jag som är totalt olika och fantastiska

• Piggley Wink

Sara: Vad skönt med G, han kanske bara lurades

Ela: Visst är det extremt olika i olika perioder! H är också på gång i en monsterperiod nu, eller också har jag tillbringat för mycket tid i skolan sista tiden. Kanske blir lite rörigt för henne, men nu blir det lite bättre igen för nu är grupparbetet klart så jag kan plugga mer hemma igen. Inte lätt när mamma alltid är den fasta punkten och så helt plötsligt träffas vi en kvart om dagen i flera dagar. Jaja, det går väl över! Nu ä det dags att sova, kom precis hem från skolan...

• Sparken

Sara - vad skönt att G:s hörsel nu är normal!

Ego rapport - I går satt jag på soffan hemma med lilla Emma som blir två nu i maj. Jag berättade för henne att det är en bebis i mammas mage. Hon tittade på mig lite frågande och sa nej! Jo sa jag det är en bebis i magen, hon drog då upp min tröja, drog ner mudden på mammabyxorna och drog med fingret över magen med såg ingen bebis utan tittade på mig igen och sa Nej! Sen fortsatte hon att leka bredvid mig! Ljuvliga lilla unge!

• asap

Sara - Grattis till lyckat hörseltest för lilla G, den lurifaxen.

Ela - Nej, här är det nog storasyster som är den som orsakar flest bråk, iom att hon ska bevaka "sina" saker hela tiden. G är väl inte alltid helt oskyldig, men han trallar mest omkring och är nöjd och glad hela tiden. Han är också väldigt social, mycket mer än Ida någonsin har varit.

Sparken - Det är ju svårt att förstå hur det verkligen kan vara en bebis i magen för en annan också, och då har man ju haft drygt 30 år på sig att smälta informationen att det är så det funkar... Kan inte vara lätt att begripa för en som är 2.

• Gladhannapanna

Syskonkärlek är härligt och jobbigt på en gång! Julia är också rätt hårdhänt och drar loss tussar med hår tex. Tyvärr tycker A bara att det är kul!!!!!!!!! Men det händer rätt ofta att A ger knuffar, nyp mm.

• Milla C

Här är det definitivt storebror som är hårdhäntast. Ibland vet jag inte vad jag ska ta mig till. Gabriel som har ääälskat sin lillebror. Nu händer det saker hela tiden. Igår tittade jag in i vardagsrummet och fick se Lucas ligga på mage och Gabriel trycka ner hans huvud i golvet upprepade gånger . Jag hojtade "Vad gör du!?!" varpå G tittar upp och säger "Såg du?" Sedan smilade han när jag tog med honom ut i köket för att berätta för maken vad han gjort, så då skickade (handgripligen eftersom han vägrar gå själv) maken upp honom på sitt rum.
    I morse sa Gabriel att han skulle vara snäll mot Lucas, och det har han faktiskt varit också. Iofs har G varit på förskolan 8.30-13.30, men ändå.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

juni: Lycka till här också! Det kommer gå jättebra ska du se! Jag var också nervös, hör nog till!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8