• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • asap
    Milla C skrev 2010-05-06 12:49:54 följande:
    Assar: Jag brukar också ge febernedsättande strikt efter tid. Maken var förut mer för att ge "vid behov", men när Gabriel var riktigt dålig en gång märkte han vilken skillnad en endaste Alvedon hade på honom, så nu tror jag att jag har fått honom "på min sida". Provade att varva Alvedon och Ipren när Lucas hade halsfluss (innan vi kunde komma till VC), men hans mage tålde inte Iprenet . Ganska vanlgt enligt 1177.
    Ok, jag visste inte att det kunde vara "starkt" för magen. Vi ger alltid suppar till Gustav, det är helt kört att få något i hans mun när han inte vill, men det kanske kan påverka magen även om man tar det den vägen?
  • IdaVi

Sparken: Häftigt! Ja, nu njuter man verkligen. Iaf tills i slutet när det känns som revbenen ska bli avsparkade!

Assar: Ja, det är skithäftigt! Har känt små bubblor förut, men det här var mer en rejäl känsla liksom
    Oj, hade ingen aning om att det var bättre att ge febernedsättande regelbundet. Vi brukar ge Ida när febern är hög eller när hon ska sova. Men det kanske bara blir nån gång per dygn då.

Tur att det finns så många erfarna och kloka tjejer här i tråden!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Minimalla

Vi ger också febernedsättande så fort Stellas feber börjar, annars får hon direkt skyhög feber och kräkningar. Vi har dock inte testat ipren än, men jag har köpt hem det så vi kan varva till nästa gång. Vi ger också alltid suppar eftersom det är stört omöjligt att få i lilla fröken någon som helst medicin.

Häromdagen lärde hon sig en rejäl läxa då hon vässade sitt finger i en pennvässare (en sån där liten burk). Nu vet hon förhoppningsvis att det bara är pennor som ska stoppas ner däri, både blodet och tårarna sprutade och efteråt frös hon så hon skakade så hon fick sig nog en liten chock stackaren.

I min mage sparkar det för fullt, men jag är ändå inte nöjd. Jag behöver ju känna av lillebror hela tiden men han envisas med att periodvis vända sig inåt och sparka och då känner jag nästan ingenting vilket gör mig så nervös. Ändå känns det än så länge väldigt hanterbart och jag hade inte kunnat föreställa mig att jag skulle klara mig genom dagarna men det gör jag. Det kommer säkert bli svårare när det närmar sig slutet, men jag försöker ta en dag i taget.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
  • IdaVi

Mini: Stackars Stella. Vad läskigt! Förstår att hon blev rädd

Förstår hur du menar med sparkarna. Jag var också orolig med Ida så fort jag tyckte det blev för lugnt även om man vet att barnet också har lugnare perioder, eller ligger åt fel håll. Det kommer gå bra ska du se!!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Milla C
    asap skrev 2010-05-06 12:55:55 följande:
    Ok, jag visste inte att det kunde vara "starkt" för magen. Vi ger alltid suppar till Gustav, det är helt kört att få något i hans mun när han inte vill, men det kanske kan påverka magen även om man tar det den vägen?
    Ja, Lucas mage sa till rejält{#lang_emotions_dreamer}. Gabriel har dock aldrig haft det "problemet" - han blir "speedad" av Ipren istället .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Roligt med kullerbyttor och sparkar .

Mini: Vad skönt att din oro ändå är hanterbar ännu så länge. Jag vet hur orolig jag blev när Gabriel var "för lugn" - och då hade jag ju inte den erfarenheten som du har i bagaget.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Piggley Wink

Tjena! Jag funderar på vad man gör när man ska på fest och tuttarna knappt får plats i klänningen? Magen får plats, den är inte så stor än, mest svullen... Men jag kunde precis knäppa dragkedjagn om tuttarna idag och festen är inte förrään på tidsdag Måste till en BH-affär men jag hinner inte innan dess . Har egentligen inte tid att köpa ny klänning heller. Kanske får be om hjälp att dra upp blixtlåset helt enkelt, eller hälla hälften av behagen utanför . Många har det ju så

• malinkat

Juni, kan inte låta bli att fnissa När jag upptäckte att jag var gravid med Alfred hade jag köpt en klänning till vårt bröllop Behöver jag säga att jag fick köpa en ny? Var då i v 16 tror jag.

Mini, förstår att Stella fick sig en chock! Hoppas lillebror börjar röra sig mer åt rätt håll så du kan känna dig lugn. Inte märkligt att du hela tiden vill ha bekräftelse där innifrån!
  • asap

juni - Ingen aning vad man gör, har aldrig haft något liknande problem. Lindar hårt med gasväv eller idrottstejp?

• Piggley Wink

Haha, har en bekant som lindar tuttarna varje gång hon ska rida för att de ska hålla sig på plats

Undrar hur många kilo tuttarna gått upp hittills, fler än magen iaf . Tror vågen står på 2 kg plus, 1,5 för tuttarna

Ska prova min korsett imorgon, kanske man kan klämma till tuttarna med den? Eller tutta upp dem ordentligt så att klyftan sticker ut ut klänningen

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8