• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Milla C
    juni: Håller med de andra: du är jätteduktig! Jag försökte läsa en kurs i företagsekonomi september/oktober den hösten Gabriel föddes - men jag fick inte in någonting i skallen!

Och så en liten omröstning jag startat:
    www.familjeliv.se/Forum-3-168/m52656426.html
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

Milla: Du kan säkert reglera lönen senare när du visat hur bra och oumbärlig du är. Huvudsaken är ju att du kommer att trivas där, sen brukar det andra lösa sig

juni: Här har man inget drop in hos sjukgymnasten. Jag skulle få ett rörelseschema och få börja vattengympa i augusti. Men det komiska är att idag känns det bättre än det gjort på flera veckor
    Tycker också du gör helt rätt i trappa ner lite på tempot. Du är tillräckligt duktig ändå!

Sara: Har faktiskt inte dammsugat sen foglossningen börjat. Såååå skönt att ha något att skylla på

Härligt fredagsväder! Imorgon skulle vi ha åkt till Kolmårdens djurpark med några vänner, men det är visst abonnerat. Blir badhuset istället och sen grillning hos oss.
    Men idag måste vi iväg med vår Emmaljunga-barnvagn som gått sönder i suffletten. En stor stålkant står rakt ut från den, känns inte så barnvänligt!

Trevlig helg tjejer! Hoppas {#lang_emotions_sunny} kommer skina på er alla!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • M73

Juni; Jag gick en liten kurs våren jag var nygravid med T och har fortfarande inte gjort tentan. Jag fattade absorlut ingenting då så det kändes inte som nån idé att gå dit. Får skylla på gravidhormoner men det blir lite jobbigt om jag skall ta upp den igen o fortfarande inte fattar... *s* Kort sagt; du är görduktig som kämpar på med skola, pendling, hästar o barn

• Mandra

Är det någon som har erfarenhet av åksjuka barn? För Tyra blir åksjuk och jag undrar om man kan ge henne postafen? eller vad man gör?

• Billabong

Just det ja, hästar har du också, juni! Jisses, jag blir matt av att tänka på det... Hoppas det känns bättre idag.

Mandra: Vänner till oss har en pojke som är jätteåksjuk. De valde att vända honom framåt i bilbarnstolen trots att barn bör åka bakåt tills de är fem år gamla. Det löste problemet för dem.
    Jag tror också det går att ge Postafen till yngre barn än vad som står på paketet/bipacksedeln, men stäm av med BVC-sköterskan/läkaren för säkerhets skull!
    Själv var jag rysligt åksjuk som barn (lindrigare nu) och då gällde det att vara lagom trött/pigg, lagom mätt osv, inte läsa, sitta i passagerarsätet och koncentrera mig på vägen. Fast jag var nog 8-9 år när jag började bli åksjuk...
    Hoppas ni hittar en bra lösning, för det är ju fruktansvärt jobbigt för T och er att hon mår illa när ni är ute och åker.
    Förresten, mina kollegas barnbarn hade Seaband (finns på Apoteket) pga sin åksjuka! Då var han nog bara ett par år gammal. Jag har provat dem när jag åkte båt och mig hjälpte det inte, men många blir hjälpta så det är absolut värt att testa!

• Milla C
    M73 skrev 2010-05-21 16:06:45 följande:
    Juni; Jag gick en liten kurs våren jag var nygravid med T och har fortfarande inte gjort tentan. Jag fattade absorlut ingenting då så det kändes inte som nån idé att gå dit. Får skylla på gravidhormoner men det blir lite jobbigt om jag skall ta upp den igen o fortfarande inte fattar... *s* Kort sagt; du är görduktig som kämpar på med skola, pendling, hästar o barn
    Tror deffinitivt på gravidhormonerna .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • aigee

Sara: tack! Ja det är för att bebisen är liten, för att den låg konstigt och för att jag är för rund som det var svårt att se. de trodde att en veckas växande skulle ordna det hela!

• asap

juni - Kram!
    Instämmer med de andra: du är ju helt fantastisk med hus och hem, barn och hästar, plugg och pendling!! Och gravid. Jag läste programmering när jag var gravid med Gustav, och det var ju jättejobbigt bara att sitta framför datorn med stormagen. Och det var bara 7.5 poäng, jag vill inte ens tänka på att jag skulle ha gjort civingutbildningen som gravid med ett barn redan. Hoppas tentan går bra och sedan blir det ju ett otroligt välförtjänt sommarlov för dig!

aigee - Grattis till lilla långbeningen!

Mandra - Min systerson är också åksjuk, men som Sara sade så blev det bättre när de vände honom framåt. Annars är det bra att tänka på att inte dricka mjölk innan man ska ut och åka. Jag vet inte varför, men jag minns att jag som också var jätteåksjuk som liten, alltid kräktes om jag druckit typ mjölk eller o'boy eller något.
    Jag blir fortfarande åksjuk ibland, och sjösjuk om det gungar när vi åker till Åland, och det blir alltid värre om jag har ätit dåligt innan. Så om jag vet att det blåser och kommer att gunga på sjön, så börjar jag med att äta direkt innan det drar igång.

• Mandra

Tack snälla ni för era goda råd.

Jag ska också testa göra lite ingefärste till lilltussan och hiva i henne nu innan vi åker, det tar lite emot att vända henne framåt som 2åring. Men kräkandet är ju ingen höjdare heller för henne.
    usch va svårt.
    På postafenen står det ju 5år, så det törs jag inte ge nä.. innan jag kan prata med bvc.

Jag ska se till att hon är lagom mätt utan laktosprodukter och försöka hålla henne vaken tills vi åker så hon somnar plus lite ingefärste nu innan.

Se om det hjälper

tack igen !

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8