• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

Milla: Tack för tipset! Jordgubbar är ju jättegott! Och nu är det en fiskgratäng i ugnen och till det blir det broccoli Annars gillar jag inte järnrik mat (blodpudding, lever/leverpastej och annat urkigt tyvärr)

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • IdaVi

Milla: Kommer visst inte åt dina sidor. Kan du fixa? {#lang_emotions_kiss}

• Milla C
    IdaVi skrev 2010-05-23 18:45:26 följande:
    Milla: Kommer visst inte åt dina sidor. Kan du fixa?
    Ska fixa. Trodde jag "släppt in dig" redan...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Fixat !

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

Tackar!! För en ex-vegetarian var kött-listan ganska äcklig. Men de andra grejorna kan jag nog äta tror jag
    Och havrebollarna såg inte alls dumma ut. Innehåller säkert massor av järn!

• Billabong
    Lena: Som jag uppfattat det är "järnrik kost" ändå väldigt fattig på järn om man jämför med järntabletterna... Men jag kan ha fel. Jag förlorade också mkt blod första gången med störtdykande HB och transfusioner (4 enheter) dagarna efter förlossningen, så jag förstår din oro. Kan du inte ringa din BM-mottagning och be om att få komma in och ta ett blodprov om någon vecka eller två - så att du kan börja äta järntabletterna i tid? Å andra sidan har mina HB-värden alltid stigit fint från vecka 35 eller så, och varit som lägst kring vecka 25-35.
    Andra förlossningen (tvillingarnas kejsarsnitt) förlorade jag inte lika mkt blod, bara 1,1 L och ändå störtdök mitt HB lika mkt. Skillnaden var att jag inte alls blev lika påverkad av det andra gången. Kände inte ngt behov av transfusion alls då, fast kanske var det pga oron för G som var så pass dålig...? Nåväl. Kontentan är att förlossningar är olika och effekterna av ett jättelågt HB kan variera hos samma person.
    Hade jag varit du så hade jag bett om att få mäta HBt tidigare än i juli.
  • Ela

Lena - Jag tycker Saras förslag om att droppa in lite tidigare för ett stick i fingret låter jättebra. Det är ju snabbt gjort och det behöver ju inte vara just din BM som gör det utan vem som som råkar ha en minut över.

juni - Beklagar förlusten av hunden.

Mandra - Hoppas att resan gått bra.

Ego: Vi är inne i en jobbig period. Jag har kört alldeles för hårt på jobbet i vår och nu när jag vet att det bara är några veckor kvar tills jag går på semester/föräldraledighet igen känner jag att jag har svårt att hålla tiden ut. Hemma känns allt jobbigt. T är inne i en instabil period om än inte så farlig egentligen men det är mest att det känns som "inte det o c k s å". Den stora utmaningen är R. Allt är liksom alltid en kamp med henne. Den eviga sömnen (eller bristen på då) först och främst, men även maten, vagnen, att sitta still i matstolen, att åka buss/tunnelbana, rivandet och slitandet i håret, skinnet etc etc etc. INGET flyter liksom bara på med henne. Eller ok - amningen går bra. Hon har ännu inte bitit mig vilket T gjorde ett antal gånger (nu kommer hon väl att göra det imorgon bara för att jag skrev så. ). Och nej. Jag är inte ett dugg orolig för att hon inte mår bra för emellan varven är hon superduperglad och hon växer och utvecklas som hon ska. Hon är bara helt enkelt väldigt high-need och det var på sätt och vis enkelt när hon var pytte-bebis för då var hon nöjd så länge hon fick sitta klistrad på mig 24-7 (hon skrek verkligen typ aldrig) men nu kräver hon ju så mycket mer och vi är helt slut. Hon är verkligen en fantastisk unge men oj vilken utmaning... Om vi bara fick sova skulle det nog kännas enklare men vi ser ingen ljusning där.

Två är dubbelt så bra
  • Piggley Wink

Lena: här får man gärna komma och kolla en gång extra, jag har redan kollat två gånger trots att jag ligger en månad efter dig. Jag bad att få kolla extra eftersom jag mådde så konstigt efter operationen. Jag tappade itne mycket blod där, och Hb verkade normalt en månad efter (då hade jag iofs knaprat en del järn). Konstigt det där med järn, jag tror också att det är en massa saker som spelar in, bl a blodtryck. Undrar varför det kan bli så himla lågt i vissa perioder. Mina föräldrar har när de fyllt 60 fått nästan normalt tryck, båda har lågt så det är väl inte så konstigt att mitt försvinner då och då

Laga mat i gjutjärnsgryta ska vara bra, men det måste vara något med syra med för att det ska frigöras mycket järn (tomat/citron). Jag lagade all mat i gjutjärnsgryta när mitt Hb sjönk förra grav, jag mår så j-a illa av järntabletter {#lang_emotions_throwup}

• IdaVi

Sara: Intressant, kanske inte bara beror på HB hur man reagerar på blodförlust då antar jag
    Vi ska på RUL nästa onsdag. Ska be dom kolla mitt HB då. Sist upptäcktes mitt sjunknade HB-värde när det var nån månad kvar till förlossning så därför hann jag inte få upp värdet ordentligt.

• IdaVi

Oj, hann komma fler inlägg innan jag var klar

Ela: Låter som du/ni har det riktigt tufft nu. Förstår att det är jobbigt, och får man inte sova ordentligt blir allt så mycket jobbigare. Sömnen är jätteviktig, iaf för mig. Hoppas ni får en chans att vila upp er snart och att du inte är så trött när ledigheten börjar så det tar flera veckor att komma ifatt! Sköt om dig!! Kram!

juni: Gjutjärnsgryta ska jag nog fixa en. Har pratat om det i flera år och nu finns det ju en anledning också. Och så en extrakoll den 2/6 så löser sig allt

Ego: Ida har ordentlig slemhosta och det blir värre när hon ska sova. Hoppas på en lite lugnare natt i natt, utan en massa hostavbrott och gråt.

Ha en skön kväll tjejer!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8