• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vill ni ha mer att skratta åt så har vi haft en rejäl dust här idag fast med en 5-åring. E, den tvångsmässiga, i hop i lekparken på väg hem fr BVC. Vi hade inte planerat lekpark så jag hade bara jeans och låga skor, och utbrottet kom för att jag inte ville pulsa i snön för att ge honom fart på gungan. Han skrek och grät för han "måste gunga" sist, innan vi kunde gå därifrån (han gör ju allt i samma ordning varje gång). Jag frös oCh lillA skulle snart bli hungrig, så jag bar till slut 17 kg E, sparkande och helt förtvivlad, nästan hela vägen hem, puttande barnvagnen med magen. Kan tillägga att jag var dunderförkyld och hade nackspärr innan. Jag är fortfarande helt matt.

Jag hade ju kunnat gå in och ge honom fart men det känns som att man ibland vill utmana tvångsmässigheten plus att jag vill att han ska respektera när jag (de få gånger det händer) tycker att något är viktigt för min skull (jag ville inte bli blöt och ännu kallare). Jag tillmötesgår nog tvångsmässigheten lite väl ofta nuförtiden eftersom jag inte orkar krångel när jag är själv så mycket med båda barnen. Han har många "vanor" som är väldigt viktiga för honom, tex alltid rund smörgås med kaviar till frukost, alltid ta ytterkläder i viss ordning osv. Känner ni igen det?

• Vi 5

Chiqita, då hoppas jag på en positiv överraskning för dig

GHP, vi försöker också att inte tillmötesgå alla rutiner som han bygger upp, men eftersom han är grymt envis måste vi ändåvälja våra strider så att det inte blir för jobbigt för alla inblandade. Bäst är när det blir som du skriver att han kan reglera lite själv med bara lite vägledning.

Gabi, om det är det mer "vanliga" magknipet borde det bli mycket bättre om några veckor iaf. Håller tummarna att det bara är det! Tack för dina ord om mitt kämpande, precis vad jag behövde höra Just nu hänger det mesta härhemma på mig nu igen. Maken bortrest massor och mycket övertidsjobb.

Asap, jag funderade just på om det gick över när ni kom fram, misstänkte att det inte var så

• Vi 5

Vinkar lite hej och lite heja till Kate. Håller tummar för Snow och för nr2.

Är lite trött, men inte av giullungarna eg. Utan av att jag börjat "plugga" för att E ska få gå lite mer på förskolan. (Jag är fortfarande upprörd över att han som enda femåring inte fick följa med på julmarknad och nu inte på julgransplundring). Kurserna verkar intressanta så de blir nog svåra att låta bli att läsa Och så hade jag dessutom möte på jobbet idag som jag förberett i några dagar. Lägg till att maken varit borta och att det är lurigt val till förskoleklass för oss.

LillA är jättemörkhårig, mycket märkligt då E och A varit jätteblonda (E hade dock lite ljusbrunt/rödlätt i början. E vägde 500g mer än A fast han är född 39+3 och A 40+5 och lillA 70g mer än E i v 40+2

• Vi 5

Kul att se dig här Anceka!

Chiqita

Nu är jag lite ego och bryter pluspratet. LillA har ju mått mycket bättre i magen (helt slutat kräkas och oftast bajsat 1gg/dag istf 10-15) sedan vi tog bort mjölk och ägg, men hon har då och då fått mycket prickar i ansiktet, (mkt runt munnen) och blivit lite lös i magen. Hon blir då lite blek och lite rödögd med. Jag fick ju för mig att det var nötter och har undvikit det, men det har ändå fortsatt. Igår fick hon väldigt mycket så och på kvällen mkt ont i magen och vattnig diarre 3 ggr, (rann över hela benen och ryggen). Nu idag har hon kräkts rejält flera gånger och är trött och har ont i magen. Ingen av oss har några symptom. Hon helammar och jag blir inte klok på vad det kan vara jag ätit. Känns ju som att jag helst inte vill få i mig det igen. Svårt också att veta hur snabbt det går över i mjölken och innan hon reagerar. Fortsätter hon få upp allt och vara såhär trött får jag nog ringa 1177 ikväll. Annars har vi BVCbesök med vaccination inplanerat imorgon så jag kan diskutera då.

• Vi 5

Tack för input, det låter ju som ni säger lite som magsjuka, men jag tror ändå det är någon reaktion. La in en bild på hennes prickar i galleriet nu, De blossar upp när hon ätit och hon verkar lite besvärad av dem. Hon har kräkts och bajsat igen men har ätit bra och varit pigg (om än väldigt besvärad och tydligt ont i magen). Dessutom har hon kissat så vi kan nog vänta.

• Vi 5

Missade era sista inlägg, tack för att ni delar med er! Det luktar inte surt eller magsjuka om bajs eller kräks iaf. Hon är väldigt trött, men vaknar hela tiden av vad som verkar som magkramper/magknip. Och hon grejar med händerna i ansiktet med. Jag kommer hålla ett öga på henne i natt med. Och det blir ju ingen vaccination imorgon. På bilden ser hon inte grann ut alls, det ser lite värre ut där än vad det gör i verkligheten tycker jag nog.

• Vi 5

stramalj, där har du en poäng förstås! Jag ringer  bvc-sköterskan imorgon och frågar. Men borde inte vi andra ha symptom då?

• Vi 5

Stramalj, nej åka in hade jag inte tänkt, men var ett tag inne på att ringa 1177 och fråga eftersom hon var så trött/hängig och det var svårt att veta hur mkt hon fick i sig.

Galia, jag tycker inte de ser ut riktigt som hormonprickar, men svårt att säga, tycker jag. När jag skrev att hon inte såg grann ut tänkte jag även på själva grimasen Hoppas du såg hur söt hon brukar vara

Kate, hu, vi har ju varit lyckligt lottade, E hade sin första när han var 4år.

• Vi 5

Gabi, vi kör semperdropparna och de heter bio gaia. Det är svårt att veta om det är de som hjälpt, men det är iaf de som har stöd i forskningen (om än svagt).

Nr2, så roligt att du är här Jag som i vanliga fall är väldigt varmblodig av mig har varit väldigt frusen under graviditeterna särskilt i början. Det verkar vara att bra tecken.

Galia, förresten jag glömde skriva att det lät otäckt med V! Och med L med. Fy så jobbigt att försöka amma bara lite i taget. Och när de är sådär matta och hängiga

Zenobia, usch för utbrott på natten, då är det ju ändå jobbigare

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8