Tack igen för all omtanke! LillA verkar som vanligt och jag har börjat landa lite, men känner mig lite "avstängd" än, jag har inte riktigt vågat tänka på det som hände utan kört på och gjort massa saker för att slippa tänka och för att inte jkännaefter hur trött jag är.
Gabi, ja vi har fått stöd i att vi gjör rätt som har henne på sidan bredvid mig i sängen i hennes babynest och lite andra tips och råd.
Stramalj, det hände på kvällen när vi skulle lägga oss, hon hade sovit i min famn så jag la henne på skötbordet i halvmörker och hoppades att hon skulle sova vidare när jag bytte blöja. Hon vaknade dock och var glad, men så plötsligt såg jag att hon inte fick luft och hur hon såg ut att kämpa för sitt liv. Jag lyfte upp henne och "dunkade" i ryggen, men det hjälpte inte, la ner henne på sidan och masserade, som de hade visat på BB när hon fick så. Det hjälpte inte, jag ropade på R som kom och gjorde som jag och efter vad som kändes som lång stund stund fick hon luft. Hon skrek och det varskönt, vi försökte lugna henne och kunde efter en stund lägga ner henne för att byta klart, då hände det igen. Inte riktigt lika länge, men ändå länge. Jag fick för mig att hon fått något i halsen som täppte till och sprang hysteriskt och letade efter nappen för att se om gummitutan hade lossnat. Men så var det inte. Hon lugnade sig igen, men jag tänkte att jag kommer inte våga lägga mig.
Vi bestämde att ringa 1177, och medan jag satt i kö hade hon flera korta stunder där hon kippade efter luft, maken gick runt med henne. När vi kom fram till 1177 och hon som svarade hörde hur hon kippade efter luft skickade hon ambulans direkt. DÅ först fattade jag, och blev jätterädd. Jag och lillA åkte med in, och då somnade hon i ambulansen och verkade andas normalt. När vi kom fram kunde jag inte stå på benen, var yr och matt och helt kräkfärdig, benen var som spaghetti så de fick köra mig på båren, kände mig urdum mitt i allt. Hon sov och det var fullt pådrag kring henne i akutrummet. De var jättebra och berättade hela tiden hur de tänkte och vad de gjorde.
Jag trodde de skulle skicka hem oss och kände mig jätteorolig och samtidigt jättelarvig eftersom hon ju verkade må så bra hela tiden. Men den ansvarige läkaren som kom efter en stund sa att vi skulle bli inlagda över natten för observation. De skulle aldrig våga skicka hem oss, som han sa. Sedan var lillA, som jag skrev tidigare, uppkopplad mot EKG, andningslarm och syresättning hela natten. Allt har ju sett bra ut hela tiden.
Jag postar så det inte försvinner.