• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Usch Chiqita, stackars dig som mår så illa. Jag kommer inte heller att glömma de plågsamma graviditeterna i första taget. Jag minns också den jobbiga känslan när man tänkte att det inte var säkert att allt det lidandet skulle resultera i ett barn...Om allt skulle varit förgäves. Bra att du försöker tänka positiva tankar. Tänker på dig och hoppas så på bra besked. Får ni vänta på besked om kön lika länge?

Poison, besvärligt, hur går det nu?

• Vi 5

Jag tror inte heller på något sådant, jag är för skeptisk av mig, hur skulle tex en ring kunna känna av ett kön? Eller magens form, den har ju med kvinnan att göra, jag har haft en som står rakt ut och inte syns bakifrån, med alla tre medan andra bär barnet mer innanför höfterna. Men många tycker ju det är roligt att prova olika sådana metoder Jag trodde ändå lite att lillA skulle bli en kille, men det var nog för att jag ju bara visste hur det var att få killar. Jag sa ju tom lilla gubben till henne flera gånger på BB innan jag såg att det var en flicka.

• Vi 5

Rosali, grattis igen! Välkommen hit!

Chiqita, jag hade ju svår foglossning och en sjukgymnast sa att rörelser där man särar benen åt sidorna (som hoppa gubbe-gumma) inte är bra men rörelser som vid längdskidåkning fungerar utmärkt (så länge det inte gör ont). Jag hade aldrig klarat det då, men skulle vilja prova nu. Lycka till!

• Vi 5

Chiqita, så underbart med beskedet! Grattis! Men hemskt med illamåendet, känner nästan av det bara jag tänker på det

Jemema, jag är så himla glad för din, och er, skull! Jag vet ju hur mycket kämpande som ligger bakom.

Pixerpie, jag är jätteglad även för din skull! Underbart!
    Det ska bli så roligt att följa er på vägen!

• Vi 5

Och jag skulle ju också skriva att jag tänker på Jemema imorgon och håller tummarna!

• Vi 5

Jemema, jag hade jättesköna byxor från HM, men de gick sönder sen. Använde dem ett bra tag efter förlossningen med Tights och tunikor var annars skönast tyckte jag och mina tights kom även de från HM (och några ärvda).

Chiqita, jag hade inte åderbråck men fruktansvärd värk i vävnaderna i underlivet. Kunde inte stå eller gå mer än några minuter utan värk och det började tidigt även för mig. Det enda som fanns att göra var att vila och då helst ligga ner en stund Tyvärr får jag samma värk varje gång jag har mens nu också. Verkligen plågsamt.

• Vi 5

Chiqita, jag har förstått det som att om man har besvär av åderbråck räknas det som medicinsk åkomma och man får operera som behandling. Alltså inte skönhetsop!

Och oj vilken kul ålder det är nu (15mån), språket exploderar och LillA härmar allt! Suger åt sig som en svamp och kan otroligt många ord och förstår så mycket mer än man tror. Nu är det många nya ord per dag som hon säger. "Gagogo" fattar väl alla att det är glasögon, ka-ka är anka, goga = groda osv.

• Vi 5

Jemema, så gulligt av blivande storasyster. E frågade faktiskt samma sak och om det fanns leksaker i magen, "för vad tråkigt det måste vara annars". När det gäller ljud har jag förstått det som att det är mammans upplevelse av ljudet som blir avgörande för om bebis blir stressad eller inte. Så om det för dig är en njutbar konsert borde det inte vara stressande för bebis med höga ljud under några timmar. Och det är ju först runt v 18-20 de börjar höra (om jag minns siffrorna rätt).

• Vi 5

Jemema, stackars liten! Inte lätt när man vill men kroppen inte riktigt är redo.

Resande, vill de inte prova att byta ersättning? Förstoppning kan ju bero på mjölkproteinallergi och kolik är ju i många fall även det pga mjölkallergi. Så prova mjölkfri ersättning en period. Sedan är det ju väldigt många bebisar som har hemskt ont i magen och kolik/kolikliknande symptom eftersom tarmsystemet är så omoget. För de allra flesta blir det ju lite bättre när de är 5-6 veckor. Så psykologiskt stöd till föräldrarna i att hålla ut och orka trösta bebisen också tror jag är viktigt. Och eg av just den orsaken att det ofta blir bättre när tarmsystemet mognat brukar man eg inte vilja att föräldrar själva experimenterar med mjölkfritt för då kan det vara svårt att veta vad som är vad (lätt att tro det var det mjölkfria om bebis blir bättre av).

• Vi 5

Just det semperdropparna som Rosali föreslog har vetenskapligt stöd! Och en tsk rapsolja i ersättningen kan hjälpa mot förstoppning. Hemskt jobbigt när de små har så ont

• Vi 5

Jättekul att det äntligen kommer fler bebisar här!

Pix, det är ju inte alls långt kvar Klokt att ni ser över sömnsituationen redannu!

Chiqita skönt att höra att du mår bättre!

Rosali, stort grattis! Hur mår du?

Mosing, fy för att vara så dålig när man sover så lite och ammar. Hoppas du har kryat på dig!

• Vi 5

Och Jemema, augusti det är ju också inom räckhåll. jag är fortfarande så glad för er skull

• Vi 5

Även jag hade tappat bort er och har jagat för att få tag i er!

Först mitt stora glada grattis till Jemema! Tänk att allt kämpande nu gett resultat! Helt fantastiskt, blir alldeles tårögd när jag tänker på alla tempkurvor och alla besvikelser på våra vägar mot syskon! Hur mår ni nu?

Och Snow, jag hoppas så innerligt att det är ett litet mirakel inne i din mage, en sån där liten mot-alla-odds... Hur känns det nu?

Resande, wow, så coolt, ännu ett litet liv till er familj Jag är så impad över energin ni verkar ha som orkar med ännu en liten. Hoppas nu din kropp ska få må bra också.

Galia, åh så kul för er med! Jag har läst mellan raderna tidigare att det nog gärna fick bli en trea för er. Jättekul! Hoppas illamåendet ska hålla sig i schack också.

Siggan, hoppas kalaset blev bra! Tänk så stora de är barnen! Hoppas du får chans att få din efterlängtade trea du med !

• Vi 5

Resande, ja det löser sig ju efterhand förstås Man anpassar sig ju! Men himla coolt med fyra tycker jag. Har en vän med fyra, men de är i två omgångar med olika pappor och en annan vän med fyra och de är hur coola som helst. Nattsömn är ju a och o. Och att tycka om barn och många barn som det ju blir med kompisar till alla.

• Vi 5

Åh Snow, så himla glad jag blir för din skull! Jag har tänkt på dig flera gånger i dag och nu fick jag tid att titta in och möttes av den glada nyheten! Förstår också att det är en urladdning nu, sköt om dig så bra du kan! Stora glada kramar från mig! 

• Vi 5

Åh stort stort grattis Snow! Så underbart att jag känner mig helt rörd! Nu får du berätta för W *hjärta*

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8