• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Läser ofta här utan att ge mig till känna, tiden räcker ju inte alltid till till allt man gör och vi har köpt hus som ska totalrenoveras, har just skolat in Edvin på förskola och jag ska försöka ha slutseminarium i höst, så här är det hårdprioritering som gäller   Tycker alltid att det är givande att läsa era inlägg och få följa er i vardagen. 

Ela och Pyttis, jag har fått losec (omeprazol) utskrivet av läkare fast jag ammat. Och Edvin fick ju också äta det under några månader när han behandlades för reflux när han var runt 10-12 månader gammal. Det skulle nligt barnläkaren inte vara farligt även om han inte skulle ha haft reflux. Jag äter det till och från nu med och ammar Edvin lite ännu och undrar vad det är du hört om det Pyttis. Blir ju lite fundersam.

Juni stort grattis, bra jobbigt!

Ang att slåss och sparkas när man är 1,5 år (som vår Edvin är) så tänker jag också på att förutom att vara konsekvent och säga nej och ta undan barnet eller avleda det att det är jätteviktigt med positiv uppmuntran när situationen fungerar. Som "vad härligt att du ville ta på blöjan i dag" eller liknande. Tänker att uppmuntran för bra beteenden ofta lönar sig i längden. Hos oss har vi efter många blöjbyteskamper på skötbordet börjat med att Edvin får välja en sak att ta med upp på skötbordet och sjunger sedan en sång om den och det har blivit mycket bättre och trevligare för alla inblandade, även om det ju förstås inte alltid funkar

• Vi 5

juni, akupunktur fick jag mot min svåra foglossning och tyckte att det kapade de värsta smärttopparna, jättebra om du kan få det, bra att slippa betala också Jag tyckte också att det tog bort mkt av smärtan fram, men mitt svanskoteonda kom akupunturen inte åt på samma sätt.  

• Vi 5

ELa, jag tyckte också det var intressant läsning. Har hört något om att SCB också hade kollat på äldre mammor och om första barnet (till en mamma över 35) då var pojke var det högre sannolikeht att andra var det med, men jag hittar ingen referens till det och minns inte var jag läste det, men är fortfarande nyfiken på hur det ligger till. Usch för ont höft, kram till dig!

• Vi 5

Assar, tror att bm brukar räkna från att man är öppen 2-3 cm. Om jag skulle räkna från första känning så gick slemproppen och regelbundna värkar (om än glesa) startade kl 07 på lördagmorgon och Albin kom på måndag kväll. Men Edvin gick slempropp och regelbundna värkar kl 06 på morgonen och han kom kl 8 samma kväll. Så det gick väldigt mycket snabbare och smidigare andra gången. Vågade inte prova någon smärtlindring eller lustgas, (just pga den oron att tappa kontrollen eller få biverkningar som Lena beskrev), så jag andades mig igenom båda gångerna och tyckte att det gick bra .

Ela, nu påminde du mig om något vi sagt att vi ska ta tag i, min man har varit totalt ointresserad av sex båda graviditeterna, så vi har inte haft sex överhuvudtaget under graviditeterna, vilket jag tyckt varit väldigt trist. Och sedan har vi heller inte "kommit ugång" igen efteråt (bara någon enstaka gång). Vet inte riktigt vad vi ska ta oss till.. Det är nog många faktorer dels tröttheten, förlusten av Albin och att maken inte mått så bra.

• Vi 5

Även jag tycker förstås att det är självklart att hon ÄR trebarnsmamma. Själv fick jag frågan hur många barn jag har senast i går och då svarade jag (som vanligt) att "det är inte helt lätt att svara på, jag har fått två barn, men mitt första barn har jag förlorat i en olycka, så jag har bara ett barn hos mig"

• Vi 5

juni, har du ätit ägg flera gånger innan? Eller bara en? För reaktionen kan ju komma andra eller tredje gången man äter det. Det var så Edvin reagerade på ägg, han är ju född i december och runt jul belv det ju en del ägg, så vi förstod det rätt snabbt. 

• Vi 5

jag letar också ny kamera, vill ha en digital som det funkar bra att filma med och som fotar bättre inomhus än min nuvarande. Har fått tips av en FL vän som är fotograf om Nikon Coolpix S8000. Jag hittade någonstans på nätet att den var bäst i test, har även kikat på Canon Power shot som också fått bäst i test. Men min kompis röstade på Nikon kameran.

• Vi 5

Ber om ursäkt för att jag hoppade rakt in i kameradiskussionen och hade läst så slarvigt att jag missat att ni var ute efter system eller digitalasystemkameror.Skäms 

Ela, håller tummarna för att bebisen kommer alldeles lagom i tid för att alla ska vara så mycket på topp som möjligt! Själv står jag standby för att rycka in när vår vän får barn nr 4 närsomhelst, beräknat till julafton men hon har fått tidigare varje gång. Lite orolig för om vi ska hinna i tid bara, de bor 1h härifrån och det kan gå fort.

Tilda låter urjobbigt med sömnen, du tror inte att du kan få något att sova på någon natt iaf, kanske kan det bryta trenden lite eller iaf att du får en natt med lite sömn? Men det är kanske inget du vill? Tänker på min vän som de rekommenderade det till...

Milla, gulligt! Det verkar vara en ny trend med uteluciatåg, eller är det bara jag som missat det förut. Vi var inne men flera kollegor som bor i ett annat område har också varit ute, men det skvallras om att det var för att de hade fr trånga lokaler och att de inte fick vara inne pga brandrisk.

• Vi 5

Även från mig kommer massa styrkekramar och massa ny energi till dig Ela! Och en liten solskenshistoria, vi har stått stand-by för vår vän som skulle få nr 4, de har en 4 åring och en flicka med ett funktionshinder och diabetes (som det inte är så lätt för någon annan att ta hand om) och vi har lång resväg till dem, och vi har alla oroat oss så mycket för hur det ska gå med allt. Hur som helst blev det plötsligt bråttom igår så de hann inte ringa oss utan "slängde in" ena barnet hos en dagiskompis och andra till en annan familjemedlem och när hon kom in tog det bara 20 min så kom bebisen. Det var i går kväll och nu är de alla hemma igen och mår bra. Vi kände oss t.o.m. lite snopna som inte fick vara med och hjälpa till :-O  Hoppas nu att det även går smidigare för dig än du någonsin trott!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8